Bättre avgasljud i min Volvo 740 gl -88

smuuth SmuutH!
22 januari 2008 · 10 Inlägg

Tjenna jag undrar om de är någon som har ngt bra tips på att få ett bra sound i min gammla pärla för bra pris..  wink och vad som gäller för katalysatorn på min årsmodel.. och vad man kan göra med den.. om det gör ngn skillnad på bilen lr bara sämre.. smile och sen undrar jag om de gör ngn skillnad med sportluftsfilter smile

Seriösa svar tack smile

Senast redigerat av smuuth (22 januari 2008)

Larsson_Power Saabvilde!
22 januari 2008 · 1 708 Inlägg

Hm, bort med sista ljuddämparen och dit med ett rakt rör, katten ska väl sitta där på 88a men får rensas, du får väl några häst vill ja minnas, sportluftfilter ger ett grymt gött ljud när du gasar, men räkna inte med att vinna några ponnies smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2008 · 5 398 Inlägg

katten måste sitta där men behöver inte fungera så det är bara att slå ut innehållet å bättre ljud får du om du kör 2,5 tum från katten å bakåt med en dämpare  rör köper du billigt från biltema å en simons dämpare från micro eller mekonomen:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
smuuth SmuutH!
22 januari 2008 · 10 Inlägg

Larsson_Power skrev:
Hm, bort med sista ljuddämparen och dit med ett rakt rör, katten ska väl sitta där på 88a men får rensas, du får väl några häst vill ja minnas, sportluftfilter ger ett grymt gött ljud när du gasar, men räkna inte med att vinna några ponnies smile

Har hört att lambdan börjar krångla om du renasr katten .. men de kanske inte stämmer då.. smile

Senast redigerat av smuuth (22 januari 2008)

SaabAeroo
22 januari 2008 · 49 Inlägg

Jag monterade dit ett hemmabyggt simons sportsystem i helgen på min 740.! Körde raka 2½tums rör från katten och sen på slutet sitter det en simons sportdämpare. Det mullrar på ganska bra men låter ändå cleant! Katten vette fan om du ska ge dig på som i ovanstående inlägg. Det räcker och blir över om du gör så som jag gjorde.! Mvh Erik

smuuth SmuutH!
22 januari 2008 · 10 Inlägg

FormulaGTI skrev:
Jag monterade dit ett hemmabyggt simons sportsystem i helgen på min 740.! Körde raka 2½tums rör från katten och sen på slutet sitter det en simons sportdämpare. Det mullrar på ganska bra men låter ändå cleant! Katten vette fan om du ska ge dig på som i ovanstående inlägg. Det räcker och blir över om du gör så som jag gjorde.! Mvh Erik

yepp katten skiter jag nog i att pilla på.. men 2½" ska på och antigen en japps liknande sak på lr ngt annat fint.. smile ngn som vet ngt för en bilig peng som ser bra ut och ger fint ljud smile

Kesler
22 januari 2008 · 3 650 Inlägg

jag kör på en liten biltema dämpare för typ 300 spänn

jao_joo
22 januari 2008 · 244 Inlägg

annars kan du göra som jag har gjort i 2 år...

köra original i o m att det är en helt vanlig bruksbil... Då slipper man folk som kollar snett på en och tycker att man är ett epafucko...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Kesler
22 januari 2008 · 3 650 Inlägg

jao_joo skrev:
annars kan du göra som jag har gjort i 2 år...

köra original i o m att det är en helt vanlig bruksbil... Då slipper man folk som kollar snett på en och tycker att man är ett epafucko...

men kul å ha en gammal volvo symaskin tongue

jao_joo
22 januari 2008 · 244 Inlägg

Kesler skrev:

jao_joo skrev:
annars kan du göra som jag har gjort i 2 år...

köra original i o m att det är en helt vanlig bruksbil... Då slipper man folk som kollar snett på en och tycker att man är ett epafucko...

men kul å ha en gammal volvo symaskin tongue

Hellre det än att bli betraktad som eparaggare när man bara har bilen för att ta sig från a till b... för det är vad en 740 duger till... det är inget som man stilar på stan med direkt roll

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Kesler
22 januari 2008 · 3 650 Inlägg

jao_joo skrev:
annars kan du göra som jag har gjort i 2 år...

köra original i o m att det är en helt vanlig bruksbil... Då slipper man folk som kollar snett på en och tycker att man är ett epafucko...

de e bara folk ute på landet som tror att alla 740 är epor..inne i stan är det inget som tror nåt sånt winktongue

turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2008 · 5 398 Inlägg

smuuth skrev:

Larsson_Power skrev:
Hm, bort med sista ljuddämparen och dit med ett rakt rör, katten ska väl sitta där på 88a men får rensas, du får väl några häst vill ja minnas, sportluftfilter ger ett grymt gött ljud när du gasar, men räkna inte med att vinna några ponnies smile

Har hört att lambdan börjar krångla om du renasr katten .. men de kanske inte stämmer då.. smile

nopp det blir inge krångel med lamdan jag har en -87 som det satt katt å lamda  å katten skickade jag åt helvete å kör med extraktor å 2,5 tum å jag har då inte haft nå krångel med den:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
smuuth SmuutH!
22 januari 2008 · 10 Inlägg

turboforssen skrev:

smuuth skrev:

Larsson_Power skrev:
Hm, bort med sista ljuddämparen och dit med ett rakt rör, katten ska väl sitta där på 88a men får rensas, du får väl några häst vill ja minnas, sportluftfilter ger ett grymt gött ljud när du gasar, men räkna inte med att vinna några ponnies smile

Har hört att lambdan börjar krångla om du renasr katten .. men de kanske inte stämmer då.. smile

nopp det blir inge krångel med lamdan jag har en -87 som det satt katt å lamda  å katten skickade jag åt helvete å kör med extraktor å 2,5 tum å jag har då inte haft nå krångel med den:)

NAJS! big_smile Gjorde det ngn skillnad me?

Blomsterberg plattsättare!
22 januari 2008 · 804 Inlägg

jag kör också utan katt och lamba funkar fin fint.. effekt skillnad nja inget som märks skulle ja kunna tro om du inte har turbo

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Volvoz84 "Ijenkligen"
22 januari 2008 · 786 Inlägg

Tycker bara det låter löjligt och bonnigt på en otrimmad bil hmm speciellt volvo 240/740.

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2008 · 5 398 Inlägg

smuuth skrev:

turboforssen skrev:

smuuth skrev:

Har hört att lambdan börjar krångla om du renasr katten .. men de kanske inte stämmer då.. smile

nopp det blir inge krångel med lamdan jag har en -87 som det satt katt å lamda  å katten skickade jag åt helvete å kör med extraktor å 2,5 tum å jag har då inte haft nå krångel med den:)

NAJS! big_smile Gjorde det ngn skillnad me?

vissligen kör jag med vx kam åsså  men ja min settup så är det skillnad jävligt mycket piggare nu:P bror min har en likadan fast kombi vi drog jämt förut men nu har han ingen chans tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
smuuth SmuutH!
23 januari 2008 · 10 Inlägg

turboforssen skrev:

smuuth skrev:

turboforssen skrev:

nopp det blir inge krångel med lamdan jag har en -87 som det satt katt å lamda  å katten skickade jag åt helvete å kör med extraktor å 2,5 tum å jag har då inte haft nå krångel med den:)

NAJS! big_smile Gjorde det ngn skillnad me?

vissligen kör jag med vx kam åsså  men ja min settup så är det skillnad jävligt mycket piggare nu:P bror min har en likadan fast kombi vi drog jämt förut men nu har han ingen chans tongue

Najs.. vad ligger en sån kam på då smile

turboforssen Telge Drifting Team
23 januari 2008 · 5 398 Inlägg

smuuth skrev:

turboforssen skrev:

smuuth skrev:

NAJS! big_smile Gjorde det ngn skillnad me?

vissligen kör jag med vx kam åsså  men ja min settup så är det skillnad jävligt mycket piggare nu:P bror min har en likadan fast kombi vi drog jämt förut men nu har han ingen chans tongue

Najs.. vad ligger en sån kam på då smile

svårt å säga beror på hur snål säljaren är typ mellan 300 å 1000

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Svampjuice
10 december 2009 · 96 Inlägg

jag kör 2½" från katten å bakåt, sista dämparn borttagen med 4 lr 5" ändrör. hemmabygge i rostfritt ca 60cm lång dämpare i mitten, låter inte för mycke, inte för lite, ganska dovt mullrande:) är nöjd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang