2618
Sök

Går det att laga denna rost utan att svetsa?

106 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Äger tyvärr ingen svets så undrar om denna rosthål går att laga utan att svetsa.



http://img692.imageshack.us/img692/8148/dsc07770.jpg

Och om man kan isåfall hur?  Skulle det gå att sätta up en bräda bakom och sen försöka spackla hela hålet och senare ta bort bräden? Eller är det totalt värdelöst försök?
Senast redigerat av phillan4 (13 december 2009)


16 197 Inlägg
13 december 2009
#2
har du inte rätt verktyg så LÅT DE VA, för de kommer bara bli  värre om du bakar in rosten me spackel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Jumbo Burger
76 Inlägg
13 december 2009
#3
Det der ville jeg svejse uden tvivl.

Du må da kende nogen med et svejseværk? smile


106 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#4
evilaudio skrev:
har du inte rätt verktyg så LÅT DE VA, för de kommer bara bli  värre om du bakar in rosten me spackel.

Okej, men rosten är typ helt bort knackad därav hålet, innan var det bara poröst.


1 327 Inlägg
13 december 2009
#5
Skär bort all rost och svetsa är nog det enda alternativet.

Ev skär bort rosten och laga med glasfiberspackel om det inte är bärande plåt.

Det verkar ju finnas mer rost på bilen med tanke på hur bagageluckan ser ut.


106 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#6
Aero T16 skrev:
Skär bort all rost och svetsa är nog det enda alternativet.

Ev skär bort rosten och laga med glasfiberspackel om det inte är bärande plåt.

Det verkar ju finnas mer rost på bilen med tanke på hur bagageluckan ser ut.

Tror jag inte, lyft allt gummi och kollat alla hjulbaljor.



Bilen är underedsbehandlad, fast det har låstnat underedsmassa i hjulhusen därav rosten.
Annars är den fin.

Men håller glasfiberspackel på ett sånt stort hål?
Är bara hjulhusen som det är rost på, så inge bärande delar.
Besiktade bilen i fredags och fick bra att veta på dessa hål i hjulhusen.
Senast redigerat av phillan4 (13 december 2009)


3 235 Inlägg
13 december 2009
#7
Nita fast en plåtbit och sparkla över...


12 086 Inlägg
14 december 2009
#8
engolf skrev:
Nita fast en plåtbit och sparkla över...

Jag håller med, fast skit i spacklet. Dränk skiten med rostskyddsfärg först (tjock penslad) nita fast sen mer färg. När de torkad kladda på apskit mot hjulhuset och lite täckfärg på insidan. Det blir kanske inte snyggt men antar att de sitter någon skyddsfilt på insidan och i hjulhuset har du väl inga stora krav.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 december 2009
#9
Aero T16 skrev:
Skär bort all rost och svetsa är nog det enda alternativet.

Ev skär bort rosten och laga med glasfiberspackel om det inte är bärande plåt.

Det verkar ju finnas mer rost på bilen med tanke på hur bagageluckan ser ut.

Har sett värre luckor än denna utan att resten av bilen varit rostig... Blir lätt fukt i skuffen på gamla bilar utan klädsel där bak.

Men till trådskaparen; Leta reda på nån som kapar bort resten av den dåliga plåten och hjälper dig att svetsa, det vinner både du och bilen på i längden.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 758 Inlägg
14 december 2009
#10
Orden "spackel" och "laga" hör inte ens hemma i samma mening.

4 586 Inlägg
14 december 2009
#11
en plåtbit samt ett starkt lim kan fungera. Ska dock inte göras på bärande delar


1 161 Inlägg
14 december 2009
#12
Skaffa en svets eller låt det vara där..
Fusk lagningar blir oftast värre i slutändan än det var från början..

1 327 Inlägg
14 december 2009
#13
Ska du använda glasfiberspackel så måste man förstås ha nät eller glasfiberväv.

Ett annat alternativ till att nita fast en plåt kan vara självgängande plåtskruv.


Gréve
497 Inlägg
14 december 2009
#14
säger som några innan, låt det vara tills du grejat en svets.. fan de ser ut som en opel rekord C karossen, på tal om nå helt annat.. har jag rätt? ^^


213 Inlägg
14 december 2009
#15
schnauz skrev:
Orden "spackel" och "laga" hör inte ens hemma i samma mening.

Sant !

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 december 2009
#16
Sitter dubbelplåt där ditt hål är som förstärkning på stötdämparfästet inne i hjulhuset där på Volvon så det är definitivt ingenting som skall lagas annat än seröst med svets och plåt. Bw man lagar INTE rost med spackel, plast, lim eller nåt annat påsmetat skit.
Senast redigerat av hotrodder (14 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök