3709
Sök

Motorbyte i en Volvo 144 från B20 till B21

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Hej mina herrar på mina damer.lol

Nu har jag setat här ett tag och läst alla dessa forumsinlägg men blir inte klokare för det dock sad .
nu vill jag ha så j*vla mycket information det bara går big_smile. så det är bara att spotta ur er all viktig information ni har om detta smile . såklart ska det vara rakställt wink.

Oljetråg. göra om. kapa ur i framvagnsbalk ? smidigast ? :S
all el ? pill hit å dit ? :S
sprängkåpan passar det rakt av med M40 eller kräver det M45,46 eller 47 ? ( folk säger så olika tycker jag tongue )
bromsservon ? hur ska man göra med den så att motorn passar där den ska ? .
insuget. svetsa om ? böja ? göra eget ? hmm .

som skrivet ovanför . så mycket information  som det bara går  vill jag ha. och NEJ jag vill inte ha tips om B230 Mfl för det blir isåfall nästa steg om inte annat kanske rover 8 eller liknande muller .

mycket å åter igen MYCKET ,mycket tacksamm för svar !! big_smile
MVH Mizzy cool

456 Inlägg
15 december 2009
Hej du

Jag gör ett försök då. Om det nu är så att du ska rakställa så kan du väl använda oljetråg och oljepump från B20 motorn, passar pang på.

Sprängkåpan från B20 passar  väl inte på en B21(rätta mig om jag har fel nån) utan då är det nog enklare att ta en låda från nån 240, tänk på att om du rakställer motorn så kommer lådan att luta istället....

Va för B21 ha du tänkt eftersom du skrev all el? Finns ju ingen el på en B21A.

Sen angående bromsservot, när jag gjorde samma operation (fast en B23E, vinklad) så bytte jag till ett mindre bromsservo. Annars går det ju att förlänga "struten" så servot hamnar längre fram.
Kanske till och med är så att det går fritt ändå, hänger ju på vilken variant av B21 det är?

Det va några svar till att börja med. Du är välkommen med fler frågor.
//Martin

growing old is mandatory growing up is optional

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Hej du

Jag gör ett försök då. Om det nu är så att du ska rakställa så kan du väl använda oljetråg och oljepump från B20 motorn, passar pang på.

Sprängkåpan från B20 passar  väl inte på en B21(rätta mig om jag har fel nån) utan då är det nog enklare att ta en låda från nån 240, tänk på att om du rakställer motorn så kommer lådan att luta istället....

Sen angående bromsservot, när jag gjorde samma operation (fast en B23E, vinklad) så bytte jag till ett mindre bromsservo. Annars går det ju att förlänga "struten" så servot hamnar längre fram.
Kanske till och med är så att det går fritt ändå, hänger ju på vilken variant av B21 det är?

Det va några svar till att börja med. Du är välkommen med fler frågor.
//Martin

Okej ! bör först och främst säga tack för svar big_smile

okej då vet jag iaf att oljepump och tråg passar så det är bara att Bolt On wink

nej det där med att den passar direkt på M40 är jag lite skeptisk till med. ett volvo överladds snille farsgubben min känner sa att det tydligen skulle passa på M40 lådan om man rakställde den , men lät skeptiskt i mina öron ..
och angående motor vet jag inte riktigt vilken jag ska ha än så länge . om det blir en B21a eller B21E hade ju vart lite mer kräm i E motorn än A motorn menmen får se vad det blir för något av det hela .
men som sagt spotta in mera tips å trix å fakta om detta projekt jag förmodligen kommer att göra .
Tackar som F*N på förhand  -> Mizzy cool

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Volvo knugen här på garaget har skrivit
"M45, M46 och M47 passar rakt på B21-B230 om du ska ha motorn snedställd som den brukar vara. Men då måste nog kardantunnel modifieras lite för att få plats med den nya lådan.
Men om du rakställer motorn så kan du använda M40:n som jag antar att du har nu(?) så slipper du bygga om tunneln "

jag undrar jag om detta "Men om du rakställer motorn så kan du använda M40:n" menas med att B21:an passar på M40 lådan direkt med sprängkåpan rakställd . eller om det menas med annan sprängkåpa.

hade vart väldigt intressant att veta .

/ Mizzy cool

456 Inlägg
16 december 2009
Är det nån speciell tanke bakom eftersom det ska va rakställd? Typ att det behövs massa plats på avgassidan.
Och varför M40 låda när det finns lådor med 5 växlar?
Vet inte om det skiljer så mycket i jobb på rak mot vinkel montering.
Satte min i originalvinkel och det va inga konstigheter.
Tänkte mest kolla vad planerna är
//Martin

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Är det nån speciell tanke bakom eftersom det ska va rakställd? Typ att det behövs massa plats på avgassidan.
Och varför M40 låda när det finns lådor med 5 växlar?
Vet inte om det skiljer så mycket i jobb på rak mot vinkel montering.
Satte min i originalvinkel och det va inga konstigheter.
Tänkte mest kolla vad planerna är
//Martin

nej det är inte just nån stor speciell tanke bakom det hela mest bara så lite jobb som möjligt tongue dåligt med tid och ork i kallgarage nu när vintern kommer . så det är smidigast med rakställt å M40 för tillfället.
blir förmodligen nått mer projekt senare i livet nu när man ska bli pappa och allt med så blir det lite dåligt med tid över kan jag lova smile

och planerna för bilen är många wink detta är bara en modifikation som skall göras på den där bilen innan jag är nöjd smile

// Mizzy cool

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Oves_Bror skrev:

sitter det mycket el på en B21E ? har noll koll på dessa motorer i stort sett nästan . alltid kört B18-20 tongue
// Mizzy cool

456 Inlägg
18 december 2009
Den enda ombyggnation som behövs för att köra lutad motor är antingen ett urtag i framvagnsbalken eller ett ombyggt oljetråg. Kanske är mindre jobb och kanske oxå billigare än att försöka passa ihop en m40 med en B21:a?

Om det inte är så att du har nån motor liggandes redan så tycker jag nog du ska gå på en B23E istället för B21E, med rätt kam så har du 140Hk, Blir bra drag i en 140 med 4:10 bakaxel wink
Kör du sen med en 5-växlad låda på det så går det ju att ligga i landsvägstempo utan att det varvar satan.

Angående el så antar jag att du menar B21E med mekanisk insprutning typ K-Jetronic, dom är det bara några kablar som ska ha +12V när tändningen är på. Så det är piece of cake.
Det finns ju tidigare B21E med elektroniskt insprut men dom är väl utdöda alla vid det här laget?Insprutningen på dom var milt sagt opålitlig.....

Sök