3510
Sök

Dålig värme i Saab 9000

832 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Som sagt jag får ingen värme i min Saab. Spolade ur värmepaketet igår men det var inte igensatt. Sen upptäckte jag att själva armen på värmepaketet satt löst. Alltså den som går till värmereglaget. Men nu undrar jag hur det ser ut i värmepaketet på Saab. Sitter det en ventil till vattnet eller styr den luften runt elementet? Tänkte bara att det kan vara bra att veta vad som kan vara trasigt så man är lite förbered när man river.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

5 710 Inlägg
19 december 2009
Bilar med ACC.
Vattnet till värmepaketet flödar alltid från motor>>värmepaket utan ventiler eller annat.
Man styr luften och blandar ihop det till önskad temperatur.
Möjliga fel är alltså blandningsspjället och den hade du ju hittat en lös arm?
Detta är ganska vanligt och har man lite otur har armen gått av antingen själva armen eller ännu värre axeln.
Om armen är av finns det lagningssatser på SAAB, är det axeln får du byta spjäll......det är inte så kul.

Motorn som styr spjället och ACC panel är andra tänkbara fel.
Kolla på axeln, ändra temp på ACC:n och kontrollera att den rör sig.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

832 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Jo det är ju ACC så det är väll axeln som gått åt fanders för själva armen är hel och motorn funkar. Tänkte riva imorgon och fixa det. Men nu vet jag ju hur det ser ut på ett ungefär iaf. Tackar för svar. smile

832 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Har bytt ut spjället nu och nu funkar det klockrent. Förutom att bilen stannade när jag var på väg hem. Tror det var LMM som la av. Började gå orent och svartryka men när jag drog ur kontakten så gick den bättre. Men är det inte det ena så är det det andra. tongue

Sök