Golf -94 läcker olja mellan block och topplock

Ksyrium
20 december 2009 · 18 Inlägg

Hej! smile
Har en golf -94 1.6 liters motor som läcker extremt mycket motorolja. Oljan sipprar ut mellan blocket och topplocket. Är ju nästan 100% säker på att det är toppackningen men bilen ryker inte vitt, drar inget kylarvatten och olja borde ju inte sippra ut bara för toppackningen är trasig eller?

Någon som har en idé om vad det kan vara och hur jag kan fixa det på enklaste sätt?
Att byta toppackning är inte aktuellt då bara packningen ny kostar mer än vad bilen i princip är värd tongue

En mekaniker sa till mig att det kunde gå att hälla i något i oljan som tätade samt att lägga metallepoxy runt om där det läcker.. Någon som provat ngt liknande?

Mvh Ksyrium

Senast redigerat av Ksyrium (20 december 2009)

Nico-the-kid
20 december 2009 · 509 Inlägg

Tyvärr så är det bara att byta topp-packningen om du vill fixa läckaget.
Vad kostar packningen?

hinowa
20 december 2009 · 626 Inlägg

packning går på under 300 på biltema

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Ksyrium
20 december 2009 · 18 Inlägg

Packningen kostar väl ca 2000kr på mekonomen. Men allt arbete som krävs har jag varken kunskap eller tid till..

rocket2
20 december 2009 · 24 Inlägg

Tyvärr är det nog så att det är bara att inse att packningen är trasig. Att den inte rycker beror bara på att packningen har gett sig vid en oljekanal nära kanten på packningen. De medel som finns att hälla i hjälper bara där olje läkaget beror på hårda och torkade packboxar av gummi. Det medlet gör dem lite mjukare.
Topppackningen är säkert hel runt cylindrar och vatten kanaler, det är derför den inte ryker eller tar in något vatten. Kolla så det inte är packboxen vid kamaxel som har gett sig, inte alls ovanligt.

JonR
20 december 2009 · 3 259 Inlägg

Om du vill bespara dig lite möda och om du inte tänker sälja bilen till nån direkt så finns det ju enklare lösningar!

Gör rent väldigt noga med nån alkohol och sen smeta på kemisk metall eller nån bra packningsmassa tex, det kan funka ett tag, iaf stoppar det läckan endel så det kanske inte läcker lika mycket men gör du det noggrant så borde du få det tätt!

MVH/Jon

Edit: Det är väldigt ovanligt med oljeläkage ut från blocket via toppackningen, är du helt 100 på att det är mellan topp o block som det läcker?

Senast redigerat av JonR (20 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Ksyrium
21 december 2009 · 18 Inlägg

Svängde förbi en verkstad för att försäkra mig och verkstadskillen sa också att det va mellan blocket och toppen... Han sa precis som du att ngn kemisk metall kunde stoppa oljeläckaget..
Ska testa det, bilen går ju kanon i övrigt så måste bara fixa oljen sen är det en perfekt vinterbil... Det blir ju lite dyrt om den ska dra 1 liter motorolja per mil tongue

Mvh Ksyrium

mattisbig45 jabaär
21 december 2009 · 103 Inlägg

min chrysler läckte på det sättet,fick inte stopp på annat sätt än ny packning, kostade en slant men är tätt nu sen ett år tillbaka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang