Renault Clio - Byte av kylarvätska

phiwer
21 december 2009 · 5 Inlägg

Hej!

Jag köpte ny kylarvätska idag då vi ska upp till Sälen om några dagar och är osäker på när detta bytet/påfyllning senast gjorde. Har dock några frågor om byte/påfyllning.

Säljaren på Bilia rekommenderade att man först dränerade systemet för att sedan fylla på ny kylarvätska. Detta låter ju mest lämpligt men är det "nödvändigt"? Har googlat efter svar på detta men hittar ingen som dränerat utan bara fyllt på. Om jag nu ska göra detta, finns det då någon nippel så man smidigt kan dränera eller ska jag ta loss någon slang (i så fall vilken och var sitter den?). Antar att jag behöver hissa upp bilen för att göra detta?

Tackar,
Phil

SoNic- Okejbratja
21 december 2009 · 255 Inlägg

phiwer skrev:
Hej!

Jag köpte ny kylarvätska idag då vi ska upp till Sälen om några dagar och är osäker på när detta bytet/påfyllning senast gjorde. Har dock några frågor om byte/påfyllning.

Säljaren på Bilia rekommenderade att man först dränerade systemet för att sedan fylla på ny kylarvätska. Detta låter ju mest lämpligt men är det "nödvändigt"? Har googlat efter svar på detta men hittar ingen som dränerat utan bara fyllt på. Om jag nu ska göra detta, finns det då någon nippel så man smidigt kan dränera eller ska jag ta loss någon slang (i så fall vilken och var sitter den?). Antar att jag behöver hissa upp bilen för att göra detta?

Tackar,
Phil

Om du orkar så är det lika bra att dränera!

Jag lossade slangarna på framsidan av främre packet.
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2jyf9S

Senast redigerat av SoNic- (21 december 2009)

BMW 325 e36 (1994)
Benni86
21 december 2009 · 167 Inlägg

Det är säkrast att tömma systemet helt och i med helt nytt.. På min saab så behövde jag bara lossa två slangar.. kolla efter noga först så man tar rätt slang...
Är du osäker så lämna in bilen och be dom hjälpa dig... Kan inte kosta så mkt och tar inte alls lång tid...

habomaster
22 december 2009 · 463 Inlägg

Om det inte är samma färg på kylarvätskorna så måste du tömma systemet.

Har du problem med värmen eller så?

Personligen skulle jag bara fylla på med samma typ av kylarvätska som redan fanns om det inte är några problem.

Har man däremot problem med värmen ska man köra högtryck åt båda håll genom värmepaketet och kylaren, byta termostat (billig försäkring) och sedan fylla på med nytt.

Tömmer gör du lättast genom att lossa nedre kylarslangen och sedan blåsa i expansionskärlet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang