2846
Sök

Saab 9000 startar ej (LÖST)

1 210 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Är de inte de ena så är de andra.. Imorse gick jag ut startade bilen som vanligt  åkte iväg.. parkerade och var innne hos en kompis på en kaffe.. sen när jag skulle åka startade inte bilen..

All ström finns där allt fungerar. vrider på nyckeln inget händer, startmontern slår inte till... de klickar ifrån ett relä vid handsfacket.. men inget händer...

Går att rulla igång bilen startar då utan problem... ja vad tror ni? starmotorn lr nått vid tändningslåset??

bilen är en 9000 aero -93

Mvh Micke
Senast redigerat av Ekis! (22 december 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 december 2009
mät, får du signal fram till startmotorn, så är det ju startmotorn, får du inget till startmotorn, så är det ju längre in i bilen

1 210 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Ja har även funderat på att bygla ifrån startmotorn till + på batteriet.. går den då igång så borde det vara startmotorn då... har även funderat på larm/startspärr... men har ingen dosa till larm så vet ej om de är nått larm på den nu... Vet att de har suttit ett i den i alla fall...  eftersom jag har kvitto på de..

och som vanligt så sitter ju startmotorn helt fel! :S de vill säga osynligt och trångt smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 december 2009
Låter som en pajj solenoid, men som Patrik skrev kolla strömmen fram först

Rock'n Roll

1 210 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Låter som en pajj solenoid, men som Patrik skrev kolla strömmen fram först

Ja visst gör de det.. om de nu är så.. skulle den kunna gå ingång ibland endå??

1 210 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Nu har jag provat olika varianter på startmotorn.. och kopplar jag kabel ifrån + på batteriet och ner på minus på start motorn.. så feltar startmotorn men slår inte till!  visst är de soloniden som är väck? de vill säga ett byte av startmotor är de enda som löser problemet...

hade då även självklart tändningen på... när detta gjordes

mvh Micke
Senast redigerat av Ekis! (21 december 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 december 2009
Jag skulle bytt startmotorn i den situationen ja, utbytesmotor kostar 1790 kr på Speedparts
Senast redigerat av TenZer (21 december 2009)

Rock'n Roll

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 december 2009
exakt, bara byta startmotorn, antingen göra som TenZer säger, köpa en utbytesmotor, eller köpa en på skroten, som är billigare, men det är ju och välja mellan renoverat och skroten liksom tongue

1 210 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Grabbar! nu ska ni få höra.. har kört några mil med den.. sen så stannade den pga av mig ett "kärringstopp" jaja vred på nyckeln men funkade inte... ja tänkte ja dra igång den igen då... men provade en en gång att skicka + ifrån batteriet till start motorn.. den feltade inget hände.. jaja drog ur nyckeln satte i den vred om.. tror på fan rent sagt så startade den igen... haha och efter flera ggr igen.. men de måste dock vara start motorn som börjar säga nej endå va??

vill ju inte bli ståendes igen så att snåla och ge tusan i att byta är inte att rekomendera??

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 december 2009
hör du att motorn spinner, men den går inte in och greppar på stora motorn? tongue

1 210 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
yes exakt så låter de...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 december 2009
Byt startmotorn. Felet ligger i din gamla motor, bar ao åka till skroten o byta smile

Sök