2346
Sök

Köpråd av saab 9000 aero

23 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
tja

Jag har bestämt mig för att köpa en saab 9000 aero/a50 som först bil. Har hört att det är en väldigt bra första bil av många andra saab ägare. Så frågar er här på garaget om för och nackdelar men saaben.

Det har jag har bestämt att renovera motorn och växellådan.
Senare efter det så blir det trimmkit på maptun 290hk ( chip steg 3, 3" från turbon, filter, dumpis )

vad jag har hör av nedanstående så är det inte fulltrycksturbo i aero? eller är det? eller är det bara ltt i a50:in?

Är detta någon idé att göra detta???

Är väldigt tacksam för svar big_smile
Senast redigerat av Hyggllan (23 december 2009)


2 021 Inlägg
22 december 2009
#2
Goa bilar, funderar själv på en likadan.


60 Inlägg
22 december 2009
#3
Hyggllan skrev:
tja

Jag har bestämt mig för att köpa en saab 9000 aero/a50 som först bil. Har hört att det är en väldigt bra första bil av många andra saab ägare. Så frågar er här på garaget om för och nackdelar men saaben.

Det har jag har bestämt att renovera motorn och växellådan.
Senare efter det så blir det trimmkit på maptun 290hk ( chip steg 3, 3" från turbon, filter, dumpis )

Är detta någon idé att göra detta???

Är väldigt tacksam för svar big_smile

Ja 9000 aero är fina bilar,
Dock ganska dyra om man ska ha en av senare modell i fint skick.
Räkna med att koppling bör bytas när den trimmas, kan kosta en del.

Men steg 3 från Maptun är bra tongue

Kolla så det inte är allt för mkt rost, brukas ofta vara på skärmarna.

1 217 Inlägg
22 december 2009
#4
Låter vettigt.  Försäkringen kan dock bli lite dyr på en aero om du är 18-20.

Fördelar enligt moi: Mycket bil och mycket prestanda för pengarna.

Nackdelar: Rost är relativt vanligt i skärmar mm på 9000 samt att kopplingen kanske kunde vart lite bättre på aeron (Kan ha vart jag som haft otur också).
Försäkringen kan också springa iväg en del om man är ung.


2 021 Inlägg
22 december 2009
#5
Förövrigt ska du undvika exemplar med TCS (antispinn) dom kan krångla en del och det kan va drygt o få ordning på det. Rosten är framför allt i framskärmarna runt listen.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 december 2009
#6
Ett tips är att välja ett exemplar från 95 eller nyare med tanke på rostskyddet. Andra saker att se upp med är växellådan och kopplingen, särskilt på de trimmade exemplaren.

Annars är 9000 Aero mycket bil för pengarna, rymlig, blixtrande snabb och man sitter som en kung i pilotstolarna.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 december 2009
#7
välj en 96 eller nyare så har du litelite hållbarare diff och nya ratten smile

motorn är den bästa som saab har byggt, finns fina exemplar som kör med 450hk utan att ha öppna motorn smile
Senast redigerat av kwansa (23 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 207 Inlägg
23 december 2009
#8
Min rekommendation är att köpa en Saab 9000 2,3t a50 (lägg märke till det lilla "t", lättryckare), utan TCS.
Motiveringen är denna: billigare försäkring, senaste årsmodellerna (vilket alltid har sina fördelar), TCS har en benägenhet att strula samt att det inte är mycket som skiljer en fulltryckare från en lättryckare (det skiljer dock lite mer mellan en fulltryckare och aero).

Några nackdelar som jag upplevde med denna modell är bla.
- Inspirerade till aktiv körning, vilket märktes väl på tankkortet.
- Dålig svängradie.
- Dålig sikt bakåt.

Några av sakerna som jag värderade högt
- Utväxlingen på växellådan.
- Komforten.
- Designen (diskret halvsportig).

23 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#9
säger tack till alla som har svarta än så länge, verkar nästan bara positiva saker om saaben big_smile


8 889 Inlägg
23 december 2009
#10
Tycker att trådskaparen ska hålla sig till Aero
Sen kan man fippla hur man vill men en Aero är alltid en Aero....

Vill du fördjupa dig mera i ämnet så besök STCS
http://forum.saabturboclub.com/
Senast redigerat av Hamilton (23 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

1 002 Inlägg
23 december 2009
#11
Jag tycker med att du ska hålla dig till aero. Sjukt mycket bil för pengarna.. Som redan nämnts så undvik bilar med tcs, och kolla efter rost. Köp -94 eller nyare. Jag kör med steg 3 och orginal koppling, och det håller än iallafall.. Bara man kör med hjärnan.. En nackdel kan va små lustiga elfel som kan dyka upp.. Om du ska trimma så är det ganska nödvändigt att uppgradera väghållingen lite med, orginal är det inte allt för vass..

Mitt köp av min 9000 aero är det bästa köpet jag gjort.! smile

...

60 Inlägg
23 december 2009
#12
Satsa helt klart på en Aero om du hittar någon vettig, annars finns 9000 classic-98 med 2,3T(225hk) samma motor som aeron , ser i stort sett likadan ut , det som skiljer är att den saknar pilotstolarna, andra dämpare o lite sånt.
Kan vara lättare att kanske hitta en vettig av den, men även 9000 2,3T (200hk) är även också lätt trimmad.

Satsa på en i fint skick om du ska lägga ner en hel del pengar på Trimm mm.


Lycka till med köpet big_smile


Sök