3332
Sök

Volvo 740 GLe, generator laddar 0volt

845 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
Har sålt Volvon till en kompis, Den har stått i 2 månader, så vi skulle åka en sväng här om dan. Startade lätt och efter nån timme så kommer vi till hans parkering. 10 meter innan parkeringen så stänger jag av den. 1 minut senare ska jag starta den, helt död, instrument lamporna lyser svagt, men den orkar inte dra runt startmotorn, låter den stå nån minut och prövar igen, då går starten runt, men mycket trögt, och den startar, 10 sek senare dör den. Mäter 7 volt på batteriet. Tar fram kablar och startar den, men så fort jag tar bort kablarna så sjunker spänningen i batteriet. Och motorn dör. En annan konstig sak är att när jag slår på tändningen med kablar så lyser Alla lampor starkt utom Batterilampan. Batterilampan vill inte tändas, den tänds inte heller när jag tar bort kablarna, där tror jag felet sitter.

Vad kan felet vara?


Smålänning
7 887 Inlägg
22 december 2009
#2
Antingen är magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat...

Sen kan lampan vara sönder också¨.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

845 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Antingen är magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat...

Sen kan lampan vara sönder också¨.

Ne. Lampan är hel, Har prövat med 3 olika lampor.

Kan du förklara detta lite närmare= magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat, Hur hittar/lagar man sånt


21 761 Inlägg
22 december 2009
#4
Magnetiseringskabeln är den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, eftersom bilen är hyfsat gammal så är säkert kabeln i dåligt skick och kanske har trasigt hölje eller är rostig. Kolla hur det ser ut med den kabeln. smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#5
hmm kollat kolen?  koppla av remmen till generator och mät upp vad den ger ut.. du kan dra runt den med en kruvdragare

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

3 259 Inlägg
22 december 2009
#6
twin_cam skrev:
Antingen är magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat...

Sen kan lampan vara sönder också¨.

Laddar inte generatorn lika bra oavsett om den kabeln sitter där eller inte???

XeptiQ skrev:
hmm kollat kolen?  koppla av remmen till generator och mät upp vad den ger ut.. du kan dra runt den med en kruvdragare

Ja eller ladda batteriet o starta bilen o mät sedan?!?!smile

Mitt tips: Ladda batteriet, ta fram en multimeter, mät bakpå generatorn så du har kontakt på pluskabeln(den grova), mät sedan så att du har ordentligt med jord, mät sedan på batteriet och kolla hur många volt det visar med motorn avstängd(ca 12-13V), starta bilen och se om voltantalet ökar(ca 13,5-14,5V)..

Funkar det inte så får du byta generatorn, men som skrivet tidigare, kolla kolen först, kan räcka med att byta dom, men i vissa fall kan dom kosta lika mycket som en begagnad generator..

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (22 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

845 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Magnetiseringskabeln är den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, eftersom bilen är hyfsat gammal så är säkert kabeln i dåligt skick och kanske har trasigt hölje eller är rostig. Kolla hur det ser ut med den kabeln. smile

Okej. Ska kolla den


845 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#8
XeptiQ skrev:
hmm kollat kolen?  koppla av remmen till generator och mät upp vad den ger ut.. du kan dra runt den med en kruvdragare

Kolen är skapligt ny och fungerar


845 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#9
JonR skrev:
twin_cam skrev:
Antingen är magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat...

Sen kan lampan vara sönder också¨.

Laddar inte generatorn lika bra oavsett om den kabeln sitter där eller inte???

XeptiQ skrev:
hmm kollat kolen?  koppla av remmen till generator och mät upp vad den ger ut.. du kan dra runt den med en kruvdragare

Ja eller ladda batteriet o starta bilen o mät sedan?!?!smile

Mitt tips: Ladda batteriet, ta fram en multimeter, mät bakpå generatorn så du har kontakt på pluskabeln(den grova), mät sedan så att du har ordentligt med jord, mät sedan på batteriet och kolla hur många volt det visar med motorn avstängd(ca 12-13V), starta bilen och se om voltantalet ökar(ca 13,5-14,5V)..

Funkar det inte så får du byta generatorn, men som skrivet tidigare, kolla kolen först, kan räcka med att byta dom, men i vissa fall kan dom kosta lika mycket som en begagnad generator..

MVH/Jon

Generatorn fungerar, men laddar inte. Eftersom inte batterilampan tänds när tändningen är på, så får inte generatorn nån signal att börja ladda, eller hur man nu ska förklara det


845 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Magnetiseringskabeln är den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, eftersom bilen är hyfsat gammal så är säkert kabeln i dåligt skick och kanske har trasigt hölje eller är rostig. Kolla hur det ser ut med den kabeln. smile

kan man inte tvångsstarta generatorn på något sett, typ ge den lite ström genom magnetiseringskabeln? :p


Whatever :)
1 652 Inlägg
23 december 2009
#11
hmm vet inte om man kan de men de är inte så att någon kabel  bakom instrument panelen har glappar loss?

Vet när jag kollade larm på min så var jag tvungen att in och pilla lite med " ladd lampan's " kabel för att inte start motorn skulle dra helatiden.. svårt att säga vad man kan göra..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

21 761 Inlägg
23 december 2009
#12
Jimpiz skrev:
kan man inte tvångsstarta generatorn på något sett, typ ge den lite ström genom magnetiseringskabeln? :p

Det är just det som magnetiseringskabeln till stor del är till för. När man slår igång tändningen så går det via batterilampan en liten ström ner till generatorns D+, därifrån går strömmen sedan vidare in i generatorn via kolen och generatorn blir förmagnetiserad. När generatorn kommer upp i ett visst varv så börjar den ge laddning.

Om inte generatorn får sin förmagnetiseringsström så kan den normalt sett inte börja ladda, ibland kan det dock gå att "tvinga" igång laddningen genom att varva upp motorn till typ 3000-4000 varv. Fast när man stänger av motorn och startar den igen, då finns ju felet fortfarande kvar och man får "tvinga" igång  laddningen igen.

Försök hitta vart på den tunna kabeln som det är fel, då kan du säkert få till laddningen igen. smile

845 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Jimpiz skrev:
kan man inte tvångsstarta generatorn på något sett, typ ge den lite ström genom magnetiseringskabeln? :p

Det är just det som magnetiseringskabeln till stor del är till för. När man slår igång tändningen så går det via batterilampan en liten ström ner till generatorns D+, därifrån går strömmen sedan vidare in i generatorn via kolen och generatorn blir förmagnetiserad. När generatorn kommer upp i ett visst varv så börjar den ge laddning.

Om inte generatorn får sin förmagnetiseringsström så kan den normalt sett inte börja ladda, ibland kan det dock gå att "tvinga" igång laddningen genom att varva upp motorn till typ 3000-4000 varv. Fast när man stänger av motorn och startar den igen, då finns ju felet fortfarande kvar och man får "tvinga" igång  laddningen igen.

Försök hitta vart på den tunna kabeln som det är fel, då kan du säkert få till laddningen igen. smile

Okej. Ska kika på det imorrn om jag hinner. Bilen står 4 mil hemifrån, Kom inte längre än så tongue.

Vart från generatorn går den kabeln? Ifall jag måste börja felsöka från andra ändan. Kan det även vara så att något pajjat i instrumentpanelen?


21 761 Inlägg
23 december 2009
#14
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=745728

Där är en bild på min förra generator, din bör se ungefär likadan ut fast med generatorfästet på andra sidan. Det sitter nog också en "bakelitplatta" som avgränsar de båda skruvarna. smile

3 259 Inlägg
23 december 2009
#15
Jimpiz skrev:
JonR skrev:
twin_cam skrev:
Antingen är magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat...

Sen kan lampan vara sönder också¨.

Laddar inte generatorn lika bra oavsett om den kabeln sitter där eller inte???

XeptiQ skrev:
hmm kollat kolen?  koppla av remmen till generator och mät upp vad den ger ut.. du kan dra runt den med en kruvdragare

Ja eller ladda batteriet o starta bilen o mät sedan?!?!smile

Mitt tips: Ladda batteriet, ta fram en multimeter, mät bakpå generatorn så du har kontakt på pluskabeln(den grova), mät sedan så att du har ordentligt med jord, mät sedan på batteriet och kolla hur många volt det visar med motorn avstängd(ca 12-13V), starta bilen och se om voltantalet ökar(ca 13,5-14,5V)..

Funkar det inte så får du byta generatorn, men som skrivet tidigare, kolla kolen först, kan räcka med att byta dom, men i vissa fall kan dom kosta lika mycket som en begagnad generator..

MVH/Jon

Generatorn fungerar, men laddar inte. Eftersom inte batterilampan tänds när tändningen är på, så får inte generatorn nån signal att börja ladda, eller hur man nu ska förklara det

Ja du får göra hur du vill, men generatorn ska funka utan att batterilampan är inkopplad, men om du vill gå över ån från vatten så är det ju så!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

islurren1
23 december 2009
#16
Näää!!! Jag har då aldrig fått generatorn att ladda utan att både kabeln och lampan varit riktiga..

845 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#17
JonR skrev:
Jimpiz skrev:
JonR skrev:
twin_cam skrev:
Antingen är magnetiseringskabeln av, kortsluten eller lossnat...

Sen kan lampan vara sönder också¨.

Laddar inte generatorn lika bra oavsett om den kabeln sitter där eller inte???


Ja eller ladda batteriet o starta bilen o mät sedan?!?!smile

Mitt tips: Ladda batteriet, ta fram en multimeter, mät bakpå generatorn så du har kontakt på pluskabeln(den grova), mät sedan så att du har ordentligt med jord, mät sedan på batteriet och kolla hur många volt det visar med motorn avstängd(ca 12-13V), starta bilen och se om voltantalet ökar(ca 13,5-14,5V)..

Funkar det inte så får du byta generatorn, men som skrivet tidigare, kolla kolen först, kan räcka med att byta dom, men i vissa fall kan dom kosta lika mycket som en begagnad generator..

MVH/Jon

Generatorn fungerar, men laddar inte. Eftersom inte batterilampan tänds när tändningen är på, så får inte generatorn nån signal att börja ladda, eller hur man nu ska förklara det

Ja du får göra hur du vill, men generatorn ska funka utan att batterilampan är inkopplad, men om du vill gå över ån från vatten så är det ju så!smile

MVH/Jon

Nä lampan måste fungera. Står så i alla reparationshandböcker jag har.



Sök