Bmw 325-e36 Knackar som en idiot efter byte av topp!

dawwe ...has left the building...
23 december 2009 · 4 474 Inlägg

Trucker: Ja ja känner igen ditt "nick" från AP:)! Jag betvivlar inte dina kunskaper men jag har svårt att tro att om den ventilen läcker (den borde ju rimligtvis läcka ganska bra för att tryckarna inte skall tystna) att det INTE skulle påverka oljetryckslampan. Rent logiskt (iaf för mig) så borde oljan ta den "lättaste" vägen, dvs läcker den där ventilen så får du lågt/obefintligt oljetryck, sen kan den givetvis läcka olika mycket...Känner till smörjningen ganska bra rent generellt på BMW, o som du oxå vet så sitter det nån slags "bypass" ventil i filterhuset allt som oftast. Den har oxå en förmåga att läcka något lite, inte alls ovanligt. Märks främst genom att när man ställt bilen i ca 1 dygn så tar det något längre för oljetryckslampan att slockna, det är med detta som bakgrund som jag ställer mig tvivlande till att en läckande ventil i toppen inte skulle "avslöja" sig genom oljetryckslampan, på ett eller annat sätt.
Gällande min tidigare kommentar så var det annan bild i länken tidigare, nu står precis som du säger "non return valve", tidigare var det "dowel" vilket jag tolkade som en styrning av nåt slag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
trucker1
23 december 2009 · 41 Inlägg

Skulle tro att om inte backventilen är kaputt eller i värsta fall saknas så blir det rundgång på oljan,dvs den har inget motstånd att bygga tryck emot.Tänk att den bara "faller" ner i tråget igen.

Ang backventilen i oljefilterhuset har du rätt,men jag fick ett värre prob på min M60 (V8an) bilen hade stått avst ganska länge och lät den stå en stund på tomgång med rutorna nere (tur)rätt som det var började gonggongen få frispel så jag kollade in och fick oildryck ilsket lysande i ansiktet.

Problemet var att backventilen spruckit (plastskit) och oljan rann tillbaka lika fort som den kom upp.
På M60 så ska filtret trycka ner denna ventil o täta vid montering av filter men iom att insattsfiltret har en förmåga att snurra med locket så kan ventilen lätt knäckas.Finns förövrigt inte som reservdel,så jag snickrade en ny själv.

Klistrar in några rader som jag hittat från USA ang problemet i tråden

Don’t forget to reinstall the oil pressure check valve on the bottom of the cylinder head. If you forget this piece, you will have engine oil pressure problems. Nothing is worse than buttoning up your entire engine—only to look over at your workbench and see this tiny check valve still sitting there.

ForsaFrasse
23 december 2009 · 140 Inlägg

trucker1 skrev:
dawwe:om du läser vad jag skrivit högre upp om oljetryckskontakt så förstår du.
Oljetryckskontakten sitter i nederkant på filterhuset och slocknar nog även om man glömmer bort o montera toppen:)
Fattar inte varför bmw är så korkad och monterar den där när det är högst upp i toppen det är intressant o veta om det felar.Att lampan slocknar vid endast 0,2-0,3bar gör det bara värre.Trycket ligger på 5bar vid kallstart på tomgång.
Sen står det även att nr 2 är en backventil,jag skulle knappast sitta o svamla i nattmössan om detta,du har väl hängt på AP länge nog för att känna mig,,,

ForsaFrasse kolla med han du köpte toppen av om den är avlyft från en fungerande motor.

jajjemus han plockade den av sin egna bruksbil som blev smälld i sidan bak så han skulle skrota den,gick som en klocka!

Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
dawwe ...has left the building...
23 december 2009 · 4 474 Inlägg

FF: Då va han som sålde toppen 100% ärlig iaf, för den går uppenbarligen som en klocka, tickar o har sig:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
trucker1
23 december 2009 · 41 Inlägg

Ja då bör ventilen sitta på plats.Vill gärna höra hur den låter,,,

ForsaFrasse
23 december 2009 · 140 Inlägg

dawwe skrev:
FF: Då va han som sålde toppen 100% ärlig iaf, för den går uppenbarligen som en klocka, tickar o har sig:)

hahaha jaa det kan man säga smile

Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang