Renault Laguna -95 olja i kylarn.. kostnad för topplocks byte ev annat fel

vesker
29 december 2009 · 4 Inlägg

Hej hej.

Hoppas på att det kan finnas några bilkunniga här inne då jag inte har en susning om bilar alls.
Efter att ha köpt en begagnad bil för 3 veckor sen.. min första bil dessutom.

Problemet började med att varmluften slutade fungera.. den blåser bara kall luft.. kollade kylarn och upptäckte att den var helt svart och oljig, kollade oljan men den var fin dvs att inget kylar vatten kommit in där.
Inte nog med de så upptäckte jag att det var ett hål i kylarslangen så kylarvattnet läcker..

de kunniga jag förklarat problemet för säger att det kan vara topplocket som gått.. och att det är en dyr historia.

Någon som har en annan gissning eller kan ge mej en ungefärlig summa som de kan kosta att byta topp.
Om man gör de på en verkstad eller vad de kan kosta med delarna om man gör de "svart"

JonR
30 december 2009 · 3 259 Inlägg

Väldigt vanligt på renault med olja i kylarvattnet, jag skulle ha provat att bara byta packningen, vill du vara på den säkra sidan så planar du topplocket också, går säkert att hitta någon som gör det för 1000-2000kr plus material!(utan kvitto då givetvis) lämnar du in den på verkstad så kostar det ungefär det tredubbla.

Kan tillägga att det är väldigt ovanligt med sprickor i topplock, det är nåt som dom flesta gissar att det är, har bytt ett antal toppackningar i mitt liv och inte en enda gång har topplocket varit trasigt/sprucket. Så länge man inte kört utan vatten i 10 mil eller liknande så är det bara att byta packningen! Men du skrev att värmen slutade fungera och att du hade kylvätskeläckage, det tyder på att bilen har kokat(då ciruklerar inte vattnet som det ska o värmen i kupen försvinner) men som sagt be någon ärlig o händig människa riva isär allt sen får man titta efter sprickor, hittar man inga smackar man ihop det med ny packning!

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (30 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
mattisbig45 jabaär
30 december 2009 · 103 Inlägg

gissar som jonr att du har en blåst packning,kolla om det bubblar i expansionkärlet med motorn på tomgång eller strax däröver.ryker det vitt ur avgaserna, en vit historia går på ca 12-13 tusen, svart ca 5-7 tusen.lr materialet plus ev planing vid eget jobb  par tre tusen.ett tips , gå in på club renaultsidan o hör dig för om din fråga oxo.

vesker
30 december 2009 · 4 Inlägg

Tack för era svar..
uppskattar de.. Nån rök har jag inte sett har iofs inte kollat efter någon haha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang