3621
Sök

Volvo 740 tappat kraften

424 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Är så att bilen helt plötsligt slutade gå som vanligt. Känns som den tappat 30hk och det har uppkommit ett insugsljud som inte varit innan. Effekten ökar inte över 3000 utan är lika seg hela vägen. Har inte kollat felkoder eller tagit isär insuget men kollat filtret lite snabbt, ljudet ökar ju bara om man tar bort filtret. Tänkte om någon varit med om samma och vet vad det är innan jag börjar felsöka.
ÄR inte så sugen på att börja riva i allt när det är -15 ute tongue

Är en 740glt -90
B23e tror ja.

Mvh

908 Inlägg
30 december 2009
Är det verkligen E motorn ? Mekaniskt insprut ..? Vad gjorde du när detta hände ? (typ låg på en längre sträcka i samma hastighet elelr var ute och sladda osv.. ?

Nismo
758 Inlägg
30 december 2009
Ursäkta om jag lånar tråden lite men, Min kompis har samma problem fast med en 740 16v B234F, den va jätte pigg o gick som ett skott. Sen helt plötsligt har den blivit jätte slö, känns som han har mist ca 30-40hk. Nån som vet vad det kan bero på?

2 656 Inlägg
30 december 2009
meatos skrev:
Är så att bilen helt plötsligt slutade gå som vanligt. Känns som den tappat 30hk och det har uppkommit ett insugsljud som inte varit innan. Effekten ökar inte över 3000 utan är lika seg hela vägen. Har inte kollat felkoder eller tagit isär insuget men kollat filtret lite snabbt, ljudet ökar ju bara om man tar bort filtret. Tänkte om någon varit med om samma och vet vad det är innan jag börjar felsöka.

Är en 740glt -90
B23e tror ja.

Mvh

'

kolla så dina insugsrör från luft filtret ligger "rakt" på mina sugisar har de hänt ett par gånger att dom "knäckt" sig och då har motorn fått samma symptom :p

Nismo
758 Inlägg
30 december 2009
Föresten så har du nog en b230f i din bil =P

424 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
snapshot skrev:
Är det verkligen E motorn ? Mekaniskt insprut ..? Vad gjorde du när detta hände ? (typ låg på en längre sträcka i samma hastighet elelr var ute och sladda osv.. ?

åkte bara runt kortare sträckor och lekte lite i kurvorna som vanligt tror ja, åkte en längre sträcka med men då märktes det ju inte nåt. hörde det bara på ljudet helt plötsligt.

424 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
ja det är b23f då. Tänkte väl att nån inbiten volvoexpert skulle påpeka om ja hade fel. Tack!

424 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
ekelund88 skrev:
meatos skrev:

Är en 740glt -90
B23e tror ja.

Mvh

'

kolla så dina insugsrör från luft filtret ligger "rakt" på mina sugisar har de hänt ett par gånger att dom "knäckt" sig och då har motorn fått samma symptom :p

Har rivit o känt lite på rören men inte märkt nåt. Går även en slang från luftboxen till grenröret som inte är helt.men det verkar varit trasigt enn längre tag. Är väl bara förvärmning el nåt liknande.

Nismo
758 Inlägg
30 december 2009
Stämmer bra att de bara är förvärmning, men du har ju nya sprutet på din så gör en felsökning med den lilla "boxen" som sitter i motorutrymmet.

424 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Grundstrom skrev:
Stämmer bra att de bara är förvärmning, men du har ju nya sprutet på din så gör en felsökning med den lilla "boxen" som sitter i motorutrymmet.

Fick 214, impulsgivarsignal. vart sitter den givaren eller vad det är för nåt?

876 Inlägg
2 januari 2010
meatos skrev:
Grundstrom skrev:

Fick 214, impulsgivarsignal. vart sitter den givaren eller vad det är för nåt?

bakom fördelaren eller nere vid svänghjulet!"Rätta mig om ja har fel"

151 Inlägg
2 januari 2010
Grundstrom skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite men, Min kompis har samma problem fast med en 740 16v B234F, den va jätte pigg o gick som ett skott. Sen helt plötsligt har den blivit jätte slö, känns som han har mist ca 30-40hk. Nån som vet vad det kan bero på?

Tja komp testa bilen? tongue Ps Din 16 v du har den "ben vita" har ja ägt:P

4 001 Inlägg
2 januari 2010
Grundstrom skrev:

tempgivare misstänker jag.

Kan också vara generatorn, jag fick samma problem på min och då kunde man se att lyset pulserade, då var det diodbryggan som gett upp och dom strömpulserna slog ut databoxarna så den gick ner i limp-home läge

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

424 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
Grundstrom skrev:

tempgivare misstänker jag.

Kan också vara generatorn, jag fick samma problem på min och då kunde man se att lyset pulserade, då var det diodbryggan som gett upp och dom strömpulserna slog ut databoxarna så den gick ner i limp-home läge

men det borde väl inte göra så att det bildas mer insugsljud

Sök