3458
Sök

Vilka felkoder "tvingar" motorn att gå i "failsafe" Passat 2.0i -95 ADY?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Jag hade (för ca 4300mil sedan) ett problem med min ena Passat (inte den röda). När jag skulle starta den en morgon i garaget var den seeeg o hade obefintlig/dålig tomgång de första 30-45 sek, sedan blev den gradvis bättre, dock liiite för låg. Bilen gick kasst o drog mängder med bensin. Gjorde följande åtgärder: bytte rotor & fördelarlock - ingen skillnad. Tog sedan följande delar från min felfritt fungerande röda -96a (AGG) i felsöknings syfte: LMM,komplett fördelare, tändspole, trottelhus - fortfarande lika dålig gång. Satte ihop båda bilarna, den röda gick lika bra som vanligt, 95:an fortfarande lika dåligt. Nästa steg var att rengöra vevhusventilationen samt trottelhuset, bytte även bränslefilter -  ingen skillnad. Nu började jag få nog, så det inhandlades en VAG-com kabel. Läste av felkoderna (var totalt 4st, varav en var något med trottelhuset om jag ej missminner mig). Hur som cleara koderna, o guess what? Bilen går perfekt igen. Kanon! Efter detta har bilen vid 2-3 tillfällen (inom ca 400mil) gått så där kasst igen, men jag cleara felkoderna o sen var allt som vanligt. Bilen har fungerat felfritt i ca 3500 mil sedan dess, tills i morse. Den starta som vanligt, jag körde fram till huset (ca 200m) o stängde av bilen. När jag lastat klart så ville den inte starta...Nåja jag vet ju vad felet är så jag cleara felkoden (625 - Veichle speed signal) sedan gick den som vanligt. När den går så där kasst kan man ej varva över 5000 rpm, mig veterligen tyder det på att den går i failsafe. Skall även tillägga att jag tvingat ner 96:an i failsafe med, men den går fortfarande kanon, bra med kraft osv, det enda som avlsöjar failsafe är att den klipper vid 5000rpm.
Nu är min fråga: Vilka felkoder tvingar ner motorstyrningen i failsafe (om det nu är det läge den går i när den går kasst)? Jag vet att AGG har mer avancerad motorstyrning än ADY men varför går ADY så kasst i failsafe när AGG går som vanligt? Vad kan orsaken vara till att min ADY går ner i failsafe nån gång (som sagt har hänt 1 gång på 3500 mil)? Ser fram emot svar från de som VET, inga gissningar tack. Skall även tillägga att problemen har bara uppstått under den kalla årstiden, kan det vara kondens/fukt som spökar någonstans?

Edit: När den gick kasst första gången för ca 4300 mil sedan testade jag givetvis med "kontaktspray" på de flesta av kontaktstyckena -  ingen skillnad
Senast redigerat av dawwe (6 januari 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök