Volvo 855 T-5R går inte - ispropp?

TurbOla Reservdansk
8 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Tjena alla, nya roliga problem att ta itu med...

Har kört en del kortare sträckor nu i veckan, även om jag körde ett par mil igår när jag bl.a. hämtade nya kupéfläkten.
Så nu ikväll, när jag skulle hem, så startade jag bilen, och den gick igång precis som vanligt, fast kanske en halv sekund segare, märkbart i alla fall.
Skrapade rutorna, bilen stod på tomgång, och sen körde jag efter några minuter.
Gick som vanligt.
Kommer ett par hundra meter, märker hur bilen bluddrar som fan, släppte man gasen så ville den dö. Höll man på gasen bluddrade den någon sekund, och sköt sen på.

Hade inte så långt kvar hem då, men stannade i vår uppförsbacke.
Då rök det i kupén, luktade illa.

Kollade under motorhuven, och kylarvattnet var inte fruset.
Såg att den tryckt olja ur påfyllningen (Pacman bytte packningen i våras) och ur wastegate-hålet på avgassidan, där hade den också läckt olja. Inte mycket, men jag kunde se det utan problem.

Vad kan ha hänt?
Har bensinpumpen frusit?
Luftintaget?
Vevhusventilationen?

Bromspedalen är stenhård, så antar att bromsarna har frusit också, men kunde inte känna någon värmebildning vid fälgarna, så dom kan ju inte ligga på då?

Oljan jag använder är OK Q8 5W-40 Performance blablabla...

Röken kom antagligen från oljan som läckte på turbons avgashus från wastegate-hålet, där staget går.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
einherjer
8 januari 2010 · 587 Inlägg

jag tror på vevhusventilationen

Severin
8 januari 2010 · 1 587 Inlägg

Samma jävla skit hände mej en morgon yikes !
Vecka sen kanske, de rök från området där turbon är, sen slutade det men min bil bluddra inte eller nåt liknande som din gjort.. men när jag startade den så lät den konstigt från området på motorn där kamremen är, men de la av efter 15 sekunder kanske, bilen går normalt.. Fan kan de vara ?

Sorry om ja lånar din tråd lite smile

TurbOla Reservdansk
8 januari 2010 · 6 271 Inlägg

einherjer skrev:
jag tror på vevhusventilationen

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta in bilen i varmgarage annars hade jag givetvis gjort det.
Men jag tror också att det kan vara vevhusventilationen, kanske i samband med ispropp i bensinpumpen, därför den bluddrar?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang