Väldigt Hög Co-Halt på volvo 745 GLT 16V

BudgetDunkaren Osponsrad
21 december 2009 · 1 631 Inlägg

Hej, Jag har en 745 Glt 16Ventil årsmod.88B.. Motor B234F som har gått ca: 33400 mil

Mitt problem är följande:

Besiktade bilen häromdagen, resultatet blev 8,5 i co-halt. Jag körde hem och bytade tempgivarrelä, fixade nytt rör till insuget efter lmm då det var fullt av sprickor.
Körde sen ner till Bes. igen och hade då fyllt tanken med 35liter E85 och en flaska k-sprit. Men nu fick jag 8,4 i co-halt istället.  Innan dessa två besiktningar så har jag bytat följande : tändspole,tändkablar och tändstift,båda bensinpumparna,bränslefilter.
Alla slangar från bensintanken till motor är nya och hela bränslesytemet är tätt. Katalysatorn är hel.
En bilskruvande bekant sa att det kan va lambdan som dummar sig, har den verkligen sån stor inverkan på co-halten ?
Bilen går fint men ibland stryper den sig själv, då släpper jag gasen, för att kort efter ge full gas igen och då poffar det till sen kommer den som en raket smile Vad beror det på ?, har det ngt med allt det andra och göra ?
Den dricker fruktansvärt mkt bensin, en full tank (60liter) ger mig ca 30mil ekonomi körning.

Jag blir galen vad är problemet ?
Lambdasonden?
Bränslereläet?
Lmm?
Hallgivaren?

Ja jag har sökt/läst på forumet och har gått igenom massor av googlematerial, jag får inga felkoder tongue

Jag hoppas på bra och snabba svar, vill ju inte skrota min "fina" pråm pga besikningen inte samtycker med mig smile

Mvh BD

Senast redigerat av BudgetDunkaren (21 december 2009)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
mattisbig45 jabaär
21 december 2009 · 103 Inlägg

Jag ska briefa dig lite här , så läs igenom .
lambdasensorn visar hur mycket luft som finns i den förbrända bränsleblandningen.När Lamba är lika med 1,00 betyder det att luften precis räcker för att bränslet ska förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott .
Alla värden över 1 = mager och tvärsom =fet blandning.
Lambdasensorns uppgift är alltså att ta reda på hur mycket syrgas som finns bland avgaserna och förse den elektroniska styrenheten med det resulterande spänningsvärdet ,den i sin tur utvärderar signalen från sensorn och ökar eller minskar bränsle  för att bibehålla korrekt luft/bränsleförhållande eller lambda 1,00.
Så visst kan Lambdan va åt helvete:(
Hur var de andra värdena.

Senast redigerat av mattisbig45 (21 december 2009)

BudgetDunkaren Osponsrad
22 december 2009 · 1 631 Inlägg

Äntligen ett svar smile   Jag fick bara Co-halten på Besiktningen. Inget Hc eller annat.
Jag upptäckte igår när jag tankade att bensintanken va kaputt på ett ställe och läckte soppa.. Kan detta göra så motorn får tjuvluft ? Jag hade tanken nere och rengjorde den när jag bytte pumpar och innan dess så poffade det till emellanåt och ströp sig sj.. 

mattiasbig45: Tack för svar, jag skall köpa en ny lamdasensor idag sen får man ju kolla på macken om det hjälpte.

Är dte ngn annan som kanske har ett humm om vad det är för fel ?

Mvh : BD

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
XeptiQ Whatever :)
22 december 2009 · 1 652 Inlägg

Hmm att du har ett hål i tanken ska inte påverka CO... de gjorde de inte på min,. jag hade ett såpass stor hål så en full tank rann ut på 4 dagar xD.. innan jag hitta felet big_smile


Håller med mattiasbig45 om detta, låter som lamdan och lmm leker lite med dig i detta fall big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Remiss
22 december 2009 · 1 339 Inlägg

Du bytat mycket, men inte oljan, gör det för tusan.

mattisbig45 jabaär
22 december 2009 · 103 Inlägg

men visst måste du väl ha fått fler värden än bara co,borde vara siffror för co,co-2500, hc, Lambda.dom säger en hel del tillsammans.kolla på besiktningspappret igen o lämna svar big_smile

Frankisch
22 december 2009 · 43 Inlägg

Jag har en likadan bil fast en 740, men samma årsmodell osv och jag får inte heller några fler värden på papperet, det finns inga flera krav på dessa bilar. Men det som någon skrev om oljebyte, gör det PRONTO!
Jag fick ner mitt värde från 4,8 till strax över 2 genom oljebyte och etanol, plus en riktigt riktigt varmkörd bil.

Lycka till!

mattisbig45 jabaär
22 december 2009 · 103 Inlägg

nä just det,det glömde jag bort ,lite synd ändå faktiskt att de inte finns med som ett riktvärde. vi får se vad som händer när han bytt olja o lambda,kan ju inte gärna bli sämre iaf.big_smile

BudgetDunkaren Osponsrad
22 december 2009 · 1 631 Inlägg

Tja alla. Jo jag bytade olja för ca 150 mil sedan.. Jag har inhandlat en styck lamda nu oxå, får se vad som händer efter detta. Kan ju alltid hoppas på det positiva smile
Ja lite fler riktvärden hade ju inte varit fel.. Men ikväll blir det skruva bil och sen så har dom stängt på bes imorgon och hela julhelgen fick jag reda på.. så det får bli helt ny bes..typiskt :9 Men jag återkommer med svar..
tack för alla svar

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
mattisbig45 jabaär
22 december 2009 · 103 Inlägg

Väntar med spänning .

BudgetDunkaren Osponsrad
30 december 2009 · 1 631 Inlägg

Nu har bilen gått igenom besiktningen, fick 0,1 i co-halt..  Tack för alla shyssta svar..

Bilen skall nu säljas smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
mattisbig45 jabaär
30 december 2009 · 103 Inlägg

ok var det lambdan som spökade

BudgetDunkaren Osponsrad
7 januari 2010 · 1 631 Inlägg

mattisbig45 skrev:
ok var det lambdan som spökade

Jag skulle gissa på det.. bilen går som aldrig förr nu med..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
mattisbig45 jabaär
7 januari 2010 · 103 Inlägg

kul när det löser sig smile

BudgetDunkaren Osponsrad
8 januari 2010 · 1 631 Inlägg

Ja verkligen smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang