Innebörden av att ha rätt glykol?

Svanholm
8 januari 2010 · 198 Inlägg

Tjena, ska byta glykol i min audi (verkar vara för lite glykolblandning så bildas isbildning och bilen stiger i temp pga utebliven kylförmåga) och det va röd glykol i bilen redan så jag gick in på macken och köpte röd longlife gykol frid och fröjd, stog att den uppfyller kraven för audi m.fl

Men, det är standarden VW TL 744D på den röda longlife glykolen

i min instruktionsbok står det att det ska vara G11 V8B= TL-VW 744B och det verkar inte vara röd glykol?


känner mig rätt vilsen just nu, ska man gå på det gamla skrivna i instruktionsboken eller är den här röda longlife glykolen rätt? är ju trots allt röd glykol redan i bilen, har också läst att det ska vara mindre frätande på alublock att ha röd.

ursäkta om det blev rörigt, men så är det i huvudet på mig med just nu smile

Koop
8 januari 2010 · 1 867 Inlägg

Audistandarder brukar ersätta varandra, så står det 744B i en bok som har några år på nacken, och det finns en 744D i handeln, så har D ersatt B.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Svanholm
8 januari 2010 · 198 Inlägg

okej, men då är det ju precis som det ska vara då smile hur mycket tror du kylssystemet rymmer? om jag nu ska tappa ur och spilla i helt nytt.

snygg bil förresten big_smile

Louksor
8 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Det bör stå i din instruktionsbok.

Svanholm skrev:
okej, men då är det ju precis som det ska vara då smile hur mycket tror du kylssystemet rymmer? om jag nu ska tappa ur och spilla i helt nytt.

snygg bil förresten big_smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang