Volvo 244GL B230A 1982 Strömbergs förgasare. (Tappar gas lite då och då vid låg gas pådrag)

ckrudelux
2 januari 2010 · 115 Inlägg

Felsökning som gjorts:

Kollat Tänd stift, Rotor och Fördelarlock.

Tänd stiften visar att motorn får för fett blandning, annars ser de delarna bra ut.

Ger jag mer gas går den som en klocka.

Hypotes (Gissning):

Gissar att den får för mycket bensin och där av förlorar kraft vid lågt gas pådrag smäller lite vackert i avgassystemet ibland när det är för låg gas.

Det jag behöver hjälp med nu är förgasaren har ingen aning om hur jag ska ställa in den för att blandningen ska bli bra. Undrar om det någon som skulle kunna länk till en bra sida för gör det själv manual eller skriva en själv här på Garaget.

Andra teorier/synvinklar på vad som skulle kunna vara fel är välkomna.

Senast redigerat av ckrudelux (2 januari 2010)

Dance till you sleep!
volvo_Tobias
2 januari 2010 · 687 Inlägg

Till Strömbergs behöver du ett specialverktyg för o ställa in bränsleblandningen, finns ibland ute på tradera.
Men regga dig på www.svenska200klubben.se och fråga där. Där finns mycket kunnigt folk.

Senast redigerat av volvo_Tobias (2 januari 2010)

ckrudelux
2 januari 2010 · 115 Inlägg

Okej ska kolla in på deras forum.

Dance till you sleep!
240boy
2 januari 2010 · 471 Inlägg

går den ens på alla ? de gjorde inte min och då var de samma

Skiiit du nedde ! ;)
ckrudelux
2 januari 2010 · 115 Inlägg

Vet inte om den går på alla.. men då borde den väll inte gå bättre när man gasar mer? för den  slutar smälla då nämligen.

Dance till you sleep!
Louksor
8 januari 2010 · 1 915 Inlägg

För att ställa in rätt CO halt så behöver du en CO-mätare, åk till en verkstad så ställer de in förgasaren åt dig, så blir det rätt.
Brukar inte kosta så mycket.
sist betalade jag 100kr, gången innan det en påse med bullar.... smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang