Hög soppaförbrukning, golf3 -93 1.8

henke_99 Offroad Racing
30 december 2009 · 3 122 Inlägg

Köpte mig en liten golf i höstas för att ha nåt att penda till jobbet i utan att behöva lägga ut en förmögenhet på bensin. har kollat upp förbrukningen nu ett tag och fått ett ganska negativt resultat. 35 körda mil och 40 liter som gick i tanken ger med ett enkelt överslag en milförbrukning på drygt en liter mad

Tempgivare, termostat, tändstift och luftfilter är bytta. Motorn går jämt o fint och är väl ungefär så pigg som man kan förvänta sig. Vad kan orsaka detta? FInns det nån lampa för motorelektroniken på dom? Det gör det inte på min, inte som funkar i alla fall. Avgasvärdena vid besiktningen i höstas var bra.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
dawwe ...has left the building...
30 december 2009 · 4 474 Inlägg

Du har OBD kontakt högst troligt, läs av eventuella felkoder. Hade själv en Passat 1.8 med RP-motorn (90Hk, Monojetronic, dvs "förgasare"), den drog kring 0.7 på lång väg o ca 0.8 i stan, nånstans där i kring bör även din ligga...

Senast redigerat av dawwe (30 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jocke_gronberg
30 december 2009 · 4 586 Inlägg

du kan ev ha en luftficka under givarna då ger dom fel värde. starta bilen kall ta sedan loss sprinten och sakta upp med givaren tills glykol kommer.

Det sitter väl ett plasthus på din motor med ?

Det finns två tempgivare

Senast redigerat av jocke_gronberg (30 december 2009)

henke_99 Offroad Racing
30 december 2009 · 3 122 Inlägg

Hmm ena givaren (4 stift) sitter "fram" på motorn i nån sorts plasthus, den har jag bytt. var sitter den andra? har märkt att det kan vara nåt knas med luft, då tempen sjunker på mätaren om man svänger kraftigt. Tempen vart dock bättre (högre på mätaren) efter att jag bytt givare.

OBD? kontakten sitter var och jag läser ut felkoder hur i en sån här skrothög?

Senast redigerat av henke_99 (30 december 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
jocke_gronberg
30 december 2009 · 4 586 Inlägg

henke_99 skrev:
Hmm ena givaren (4 stift) sitter "fram" på motorn i nån sorts plasthus, den har jag bytt. var sitter den andra? har märkt att det kan vara nåt knas med luft, då tempen sjunker på mätaren om man svänger kraftigt. Tempen vart dock bättre (högre på mätaren) efter att jag bytt givare.

OBD? kontakten sitter var och jag läser ut felkoder hur i en sån här skrothög?

Då har du bara en givare som sköter allt. på Min har jag 2st givare en till temp i bilen den andra för motorstyrningen. Men testa att släppa lite på givare säkert luft i ditt system

Att läsa felkoder görs på verkstaden då den ska kopplas upp mot en dator

henke_99 Offroad Racing
30 december 2009 · 3 122 Inlägg

Jag gillar inte nya bilar... Vill kunna komma överens med dom på egen hand... Få kolla om fordonsfolket på gymnasiet här har tid/kan hjälpa mig då.

Suck, köpte en bil för o kunna åka billigt o problemfritt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
bearz
30 december 2009 · 146 Inlägg
Vcds
dawwe ...has left the building...
30 december 2009 · 4 474 Inlägg

Henke: Köp en OBD-adapter tex från www.nascom.se, kostar ca 300kr. Det blir i vilket fall billigare än att lämna till VW för felkodsavläsning (ca 700kr), dessutom kan du kanske få nytta av den flera gånger...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jocke_gronberg
31 december 2009 · 4 586 Inlägg

dawwe skrev:
Henke: Köp en OBD-adapter tex från www.nascom.se, kostar ca 300kr. Det blir i vilket fall billigare än att lämna till VW för felkodsavläsning (ca 700kr), dessutom kan du kanske få nytta av den flera gånger...

700 för en felsökning låter dyrt. Borde kosta halva priset på en vanlig verkstad

Senast redigerat av jocke_gronberg (31 december 2009)

henke_99 Offroad Racing
31 december 2009 · 3 122 Inlägg

Ja några 700 kr kommer jag inte batala för den bilen. Får kolla lite med mina kontakter o se om nån kan hjälpa mig...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
henke_99 Offroad Racing
9 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Tar upp tråden igen med frågan om det ska sitta nån varningslampa för motorstyrningen på golfen? Det finns ingen (som lyser när man vrider på tändningen) på min i alla fall...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
bearz
9 januari 2010 · 146 Inlägg

Det fanns på Golf2 till -89 tror jag det var och sedan togs den bort men jag minns inte om det skall finnas på din.
Har för mig lampan togs bort för den gav orsak till många onödiga verkstadsbesök.
Jag kan hjälpa dig att läsa av minne men vi bor ju inte direkt nära.
Ibland kan det vara lönt att prova att besöka en verkstad och få en avläsning gjord för kaffepengar.

Vcds
henke_99 Offroad Racing
9 januari 2010 · 3 122 Inlägg

bearz skrev:
Det fanns på Golf2 till -89 tror jag det var och sedan togs den bort men jag minns inte om det skall finnas på din.
Har för mig lampan togs bort för den gav orsak till många onödiga verkstadsbesök.
Jag kan hjälpa dig att läsa av minne men vi bor ju inte direkt nära.
Ibland kan det vara lönt att prova att besöka en verkstad och få en avläsning gjord för kaffepengar.

Ja då kanske det är riktigt att det inte finns nån lampa. (har ingen instruktionsbok)

Hmm lite långt bort bodde du ja. Ska kolla med en bekant som har lite verkstadskontakter om han kan hjälpa mig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang