5381
Sök

Lite tankar om bilköp & ägarbyte

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Finns en del att tänka på när man köper en bil, speciellt när den är i trafik.

Se till att få med BÅDA pappren både det blåa och det gula.
Det går nämligen att ställa av bilen från båda! mad
Tänk på att sifferkoden på skattlappen har försvunnit i år

Kontrollera även så att säljaren inte har kryssat i avställning i samband med ägarbyte på det gula pappret

Se till att skriva in i kvittot att fordonsskatten är betald och medföljer i köpet

Har du en telefon med internet så teckna minst en trafikförsäkring innan du kör iväg med bilen

Om det blir affär ta med säljaren och posta ägarbytet tillsammans

Har du MINSTA tvekan om ägarförhållande så tveka inte att se säljarens leg

Har du regnr och tid så kör till sbp och be om kopia av de tre/fyra sista bes innan du åker och tittar

Är det något jag glömt så komplettera gärna listan

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

tratt
353 Inlägg
9 januari 2010
Bra tråd! smile

V-Power
1 186 Inlägg
9 januari 2010
Jag brukar alltid ringa polisen och kolla upp regnumret så där inte är något skumt med bilen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

112 Inlägg
9 januari 2010
bättre  kolla  på  nätet  allt  står  om  bilen  istället  för  ta upp  polisens  tid!

V-Power
1 186 Inlägg
9 januari 2010
945_turbo skrev:
bättre  kolla  på  nätet  allt  står  om  bilen  istället  för  ta upp  polisens  tid!

Bättre om du lär dig att det räcker man skriver med 1 mellanrum mellan orden.

Sen vet jag inte hur pass hög IQ du har men jag ringer inte 112 utan jag ringer 114 14, ett nummer som är till för att dem ska kunna svara på just sådana frågor.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Saabifierad
2 031 Inlägg
9 januari 2010
R1kard skrev:
945_turbo skrev:

Sen vet jag inte hur pass hög IQ du har men jag ringer inte 112 utan jag ringer 114 14, ett nummer som är till för att dem ska kunna svara på just sådana frågor.

Och vad är det för spännande uppgifter du lyckas få där som du inte får via det vanlig trafikregistret? nämn inget om iq eller någon sånt larv utan svara på frågan tack.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

V-Power
1 186 Inlägg
9 januari 2010
Slash skrev:
R1kard skrev:
945_turbo skrev:

Och vad är det för spännande uppgifter du lyckas få där som du inte får via det vanlig trafikregistret? nämn inget om iq eller någon sånt larv utan svara på frågan tack.

Brukar fråga om skatten är betald och inga andra skulder finns, kollar så bilen inte är efterlyst och brukar även kolla upp så det är rätt ägare på bilen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

342 Inlägg
10 januari 2010
Med undantag för stöldanmälan får du precis samtliga dessa uppgifter genom Transportstyrelsen?
Och att kontrollera om bilen är stulen behöver man fortfarande inte kontrollera gentemot polisen.

Om säljaren är densamma som namngiven ägare på bilens registreringshandlingar, vilket kontrolleras genom sedvanlig legitimationskontroll och papprena är de senast utfärdade (vilket också går att se genom Transportstyrelsen) så är det grönt.
Vill man vara överseriös så kontrollerar man även att bilens primära och sekundära chassinummer stämmer överens med bilens registreringshandlingar och uppgifter via Transportstyrelsen.

Om säljarens identitet inte stämmer överens med registeringshandlingarna , om registreringshandlingarna helt enkelt saknas eller om chassinumren inte stämmer överens eller känns manipulerade så genomför man givetvis ingen affär.
Allt detta går ju att kontrollera helt utan att ta upp polisens tid, även om det så sker på det normala lågprioriterade numret.

Köper och säljer bilar på någorlunda regelbunden bas och har aldrig någonsin fått för mig att blanda in polisen i en bilaffär ...

Fler tips, vid sidan av att givetvis kontrollera bilens skick:

* Inga pengar, ingen bil (som säljare till en bil).

* Inga registrerinshandlingar = Leta annan bil. Att ingå avtal om en bil med någon som inte har papprena i ordning är ingen bra idé. Att ha papprena i sin ordning innan man annonserar ut sin bil är ganska lite begärt faktiskt ...

* Kontrollera att det ägarbytesbevis som fylls i är det senast utfärdade (genom Transportstyrelsens webbtjänst).

* Ta ALLTID legitimation, oavsett situation så att du garanterat vet vem du gör affär med och att han/hon också är juridisk ägare till bilen.
Även viktigt om du säljer en bil till någon så att personuppgifterna som anges på ägarbyteslappen stämmer överens med verkligheten. Annars är det din skyldighet att rätta till dem i efterhand och under hela den tiden står du som jurdisk ägare till bilen med betalningsansvar för böter/kostnader som knyts till fordonet. Böter, avgifter, försäkring etc.
Så ta ALLTID reda på vem ni gör affär med, hur dumt det än kan kännas att begära leg osv.
Kontrollera gärna adressen också, genom exempelvis Eniro etc.

* Om säljaren inte är juridisk ägare till bilen måste säljaren kunna visa en giltig fullmakt utfärdad av ägaren som ger säljaren rätt att sälja bilen.

* Oavsett om du är haj på bilar eller ej, ta gärna med någon kompis när du kikar på en bil.
Dels ser fyra ögon mer än två och dels kan kompisen fungera som affärsvittne, vilket givetvis finns omnämnt i det kontrakt som upprättas vid affär.
Kompisen riskerar förvisso att räknas som jäv vid en eventuell tvist, men det sätter ändå lite extra press på säljaren att inte bre på sanningen eller hitta på jäkelskap.

* Upprättas kontrakt så se till att det upprättas tre liktydliga sådana, och att det i kontraktet även framgår att det upprättats tre liktydliga, varvid köpare, säljare och affärsvittne har tilldelats varsitt exemplar.
Övriga saker som bör framgå är att bilen är till fullo betald med full likvid och att det således ej förekommer några skulder mellan parterna.
Man kan även lägga till en extra rad som förtydligar att parterna som skrivit på alla läst igenom kontraktet och godkänner det i sin helhet.

* Har du fått med alla nycklar till bilen?

* Kontrollera så att bilen inte är säkerhet för något lån. Framgår på bilens registreringshandlingar i särskilt fält, där det (i det fall fordonet fungerar som säkerhet för lån) står "Återtaganderätt till och med *datum*".
Om det står detta i handlingarna gäller det att säljaren löser lånet helt i samband med att ni gör affär (görs lämpligtvis gemensamt på närmaste bank), annars ligger fordonet kvar som säkerhet för ett lån som du inte tecknat.

* Undvik i allra största mån att dra ut på en affär. Exempelvis att du ska få hämta vinterhjulen hos säljaren vid senare tillfälle eller andra delar ...
Visst, man kan ta med sådana förbehåll/löften i ett skriftligt avtal, men det lämnar ändå en öppning för strul. Och få frågor brukar bli så infekterade som en tvist mellan köpare/säljare och då brukar säkerhet på papper vara en klen tröst när man inte får de delar man blivit lovad.
Så allt på en gång är mitt råd.

* Kan vara intressant att begära ut tidigare besiktningsprotokoll ur fler aspekter än just kondition.
Kontrollera angivet miltal mellan olika år och se om de verkar rimliga att stämma.
Bilprovningen antecknar ju bara det miltal som står angivet på mätaren och därför kan mätarställningen hoppa både fram och tillbaka i besiktningspapprena om någon fifflat med mätarställningen.

* Ta ett faxutdrag på bilen genom Transportstyrelsen.
Där finns många värdefulla uppgifter, bland annat bilens tre senaste ägare (förutsatt att den haft tre ägare förstås) med namn och postadress.
Sök via Eniro och ring dem och hör vad de har att säga om bilen. Tidigare ägare har väldigt liten anledning att ljuga om bilens skick.
Det är även värt att kontrollera datumen för ägarbytet. Om de tre senaste ägarbytena skett med mycket kort tidsintervall bör man kontrollera varför det har varit så. Om ägarna dessutom är bosatta i samma område (vilket jag varit med om) så skulle jag glömma den bilen helt, då risken för att någon i tidigare led blivit blåst på sin bil börjar bli stor och du i så fall bara finansiellt skulle gynna bedragare och skojare av värsta tänkbara sort.

* Trots kontrakt, kvitto och raden om full likvid och allt det, så i det fall du betalar en bil med kontanter (du är alltså köpare till en bil) så insistera på att säljaren kontrollräknar pengarna inför ögonen på dig.
Då råder noll tveksamhet om att han/hon fått fullt betalt och säljaren kan omöjligen komma och gaffla om att det saknas en tusenlapp eller så i efterhand ...

* Undvik i allra största mån att göra affär när det är mörkt ute. Det försämrar dina chanser att hitta fel/brister på bilen. Kontroll under dagsljus är alltid att föredra.

* Undvik att kontrollera en bil i regn. En lack som är helt blek och som vaxprodukter inte biter på ser trots allt helt okej ut när karossen är blöt. Och så torkar det upp och du får först då den otrevliga överraskningen att lacken ser ut som skit.

* Om du har möjlighet - begär att få provstarta bilen när den inte varit använd på ett tag så att motor osv är helt iskall. Och då givetvis utan motorvärmare. Annars får du inte veta om bilen är svårstartad förrän det är för sent.

* Om bilens hjul är försedda med fälglås bör du givetvis se till att få med låsnyckeln. Brukar i och för sig ordna sig ändå, men sparar dig otroligt mycket bekymmer om du har huvudet på skaft på en gång.

En del av min erfarenhet efter nästan 20 års konstant handlande med bilar.
Senast redigerat av 9Femma (10 januari 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Sök