Volvo 855R 1996 problem med laddluft/intercooler rör

S4_Sterling
30 december 2009 · 158 Inlägg

Tjena ja hade tänkt att lägga upp en bild men de sket sig..så ja ska försöka förklara så nån fattar..

Jo jag har problem med laddluft/intercooler röret (artnr: 9161095) antar att det är röret från kyl till insug.. Bilen startar som vanligt helt ok men så fort ja trampar lite på gasen så blir gummislangen som sitter längst ut på röret helt platt, det är som om något har proppat igen nånstans, jag har redan kollat röret hela vägen in till själva insuget o ingen propp där. Den går bra upp till va 1500-2000varv sen börjar slangen ge vika, det spelar ingen roll hur mkt gas jag ger heller.

Om det skulle va någon som fattar vilket rör/slang jag menar så är ja tacksam för svar

Senast redigerat av ntcbmw (30 december 2009)

SoNic- Okejbratja
31 december 2009 · 255 Inlägg

Det bästa vore ju om man fick se en bild smile försöker få mig en bild i huvudet av vad du just berättat men går inge vidare hmm

BMW 325 e36 (1994)
Pinnenpabacken
31 december 2009 · 402 Inlägg

ntcbmw skrev:
Tjena ja hade tänkt att lägga upp en bild men de sket sig..så ja ska försöka förklara så nån fattar..

Jo jag har problem med laddluft/intercooler röret (artnr: 9161095) antar att det är röret från kyl till insug.. Bilen startar som vanligt helt ok men så fort ja trampar lite på gasen så blir gummislangen som sitter längst ut på röret helt platt, det är som om något har proppat igen nånstans, jag har redan kollat röret hela vägen in till själva insuget o ingen propp där. Den går bra upp till va 1500-2000varv sen börjar slangen ge vika, det spelar ingen roll hur mkt gas jag ger heller.

Om det skulle va någon som fattar vilket rör/slang jag menar så är ja tacksam för svar

Det är inte så att turbon har skurit?  En polare till mej va ute för exakt samma, slangen "sögs ihop" för att
axeln i turbon hade skurit så "impellrarna" stod helt still och därmed bromsade luftflödet. Lossa intagsröret till turbon och känn efter om du kan snurra "impellern" för hand.

Senast redigerat av Pinnenpabacken (1 januari 2010)

Marlboroman
1 januari 2010 · 8 234 Inlägg

Byt slang, det där kan man råka ut för när slangarna blir gamla och mjuka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
SoNic- Okejbratja
1 januari 2010 · 255 Inlägg

Marlboroman skrev:
Byt slang, det där kan man råka ut för när slangarna blir gamla och mjuka.

hmm förlåt men det ska väll inte kunna hända om inte bilen är ifrån typ 1843? desutom så brukar väll dem bli gamla och hårda?roll Kan tänka mig mer att turbon blockerar en del luftflöde!

BMW 325 e36 (1994)
S4_Sterling
1 januari 2010 · 158 Inlägg

tjena tack tipsen. jo jag stog ungeär i 2,5 timme me bilen igång, sen började det går bättre o bättre, varvtalet kom upp i ca 4000 som mest o turbon börja ladda som den skulle, och ja antar att det hade blivit nån slags propp någonstans så att slangen drog ihop sig, den är verkligen supermjuk så ja ska byta ut den mot ett alu.rör istället.. har haft lite problem på sommarn oxå när ja gasat fullt, o då beter den sig som om den inte får luft så ja antar att slangen är orsaken för de med. så ja ska som sagt byta ut den snart så får man se om den kan gå fint efter det..

jag kan väll återkomma om de funka eller ikke så kanske det ger svar åt någon i framtiden.. mene trevlig fortsättning på 2010:D

850Refined
9 januari 2010 · 94 Inlägg

tjena! jag har exakt samma problem med min volvo 855R -96:a.
nu är det ju ca minus 10 grader ute och när jag skulle starta bilen så var det inte något problem men när jag skulle köra iväg så kom jag ingen vart.
när jag öppnade huven och gasade på spjället så såg jag att ic-slangen sögs ihop och att det kom ett "tjutande" ljud...hjälp! hur löser man detta? vad kan det va?

S4_Sterling
10 januari 2010 · 158 Inlägg

jag har ikke monterat min nya slang än men jag lät bilen stå på tomgång tills den blev riktigt varm, efter det funka den hyffsat bra, den gick då som den brukar göra lite dåodå att när ja lägger i sportläget, trampar plattan i mattan så hamnar varvtalet på ca 4000 men det händer absolut inget, bilen orkar inte driva framåt, om amn tänker sig att den antingen får för mkt soppa eller luft, så beter sig den, ställde sedan in den i mitt garage och tog ut den dagen efter o den funka likadant, men sen lät ja den står ute över natten o det blev likadant igen, att slangen från ic drog ihop sig, så nu börjar man undra va problemet kan vara, ja ska sätta dit nya ic slang imorrn och se om det blir bättre. den är iaf mkt hårdare än den förra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang