2856
Sök

Golf II tuggar sönder drivremen gång på gång.

484 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Halloj.

Äger en Golf II -84 som jag köpte i april förra året. Den har fungerat kanon tills i början av december förra året.

Problemet är att den har ätit upp drivremmar, igår kväll gick den 5:e remmen av.
Blev helt paff när jag hörde hur den trasades sönder sad

Det som jag har gjort är följande:

- Bytt remskiva till veven.
- Bytt generator.

Den förra remskivan wobblade ganska kraftigt så därför bytte jag ut den.
Den nya wobblar ingenting alls.

All hjälp med att lösa detta uppskattas då detta problem är oerhört irriterande.

Föddes till att älska Volvo.

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 januari 2010
Sitter remskivan åt rätt håll??? Lagom spänning?
Senast redigerat av dawwe (9 januari 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 207 Inlägg
9 januari 2010
sterge skrev:
Halloj.

Äger en Golf II -84 som jag köpte i april förra året. Den har fungerat kanon tills i början av december förra året.

Problemet är att den har ätit upp drivremmar, igår kväll gick den 5:e remmen av.
Blev helt paff när jag hörde hur den trasades sönder sad

Det som jag har gjort är följande:

- Bytt remskiva till veven.
- Bytt generator.

Den förra remskivan wobblade ganska kraftigt så därför bytte jag ut den.
Den nya wobblar ingenting alls.

All hjälp med att lösa detta uppskattas då detta problem är oerhört irriterande.

Kontrollera att de är "aligned" (har totalt glömt bort det svenska ordet).

484 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Sitter remskivan åt rätt håll??? Lagom spänning?

Ja den är lagom spänd varje gång och remskivan sitter som den ska. smile

4 474 Inlägg
9 januari 2010
Sterge: Du vet om att man kan sätta remskivan åt fel håll? Lyckas man med det så ligger inte "spåren" i linje. Skillnaden är liten så man får kolla noga för att märka detta (ja jag har lyckats o sätta remskivan åt fel håll en gång*haha*)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

484 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Sterge: Du vet om att man kan sätta remskivan åt fel håll? Lyckas man med det så ligger inte "spåren" i linje. Skillnaden är liten så man får kolla noga för att märka detta (ja jag har lyckats o sätta remskivan åt fel håll en gång*haha*)

Står man rakt framför och kollar så ligger faktiskt inte skivorna helt i linje, men jag satte den "nya" remskivan precis som den gamla satt.

301 Inlägg
10 januari 2010
sterge skrev:
dawwe skrev:

Står man rakt framför och kollar så ligger faktiskt inte skivorna helt i linje, men jag satte den "nya" remskivan precis som den gamla satt.

den gamla kan ha suttit fel den med wink
ingen ny bil du jobbar med..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

484 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
t5-r micke skrev:
sterge skrev:
dawwe skrev:

den gamla kan ha suttit fel den med wink
ingen ny bil du jobbar med..

Borde det inte vara ganska uppenbart om den satt fel?
Alltså skulle inte det vara ganska lätt att upptäcka?

Var precis ute och kollade och enligt mina ögon så ska det inte kunna gå att sätta fast den på nåt annat sätt än som det sitter nu tongue

4 474 Inlägg
10 januari 2010
Sterge: Vänd på remskivan....

733 Inlägg
10 januari 2010
dawwe skrev:
Sterge: Vänd på remskivan....

Går det verkligen? Tror jag skulle göra det på min golf men kom fram till att det inte gick..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 januari 2010
oavsett om det går att flytta på nån remskiva eller inte så måste båda ramskivorna ligga helt i linje med varandra. Annars kommer remmen gå sönder. Om det inte går att sätta remskivorna på mer än ett håll så kanske det sitter fel generator på bilen, eller det kanske saknas nån distans för att den ska hamna rätt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Diktator
968 Inlägg
10 januari 2010
det finns olika remskivor också, kom ihåg det, det fick jag surt lära mig när jag bytte motor på en golf, och plockade delar från en donator... ägaren skulle komma om en timme och där står man med 2 olika remskivor som skilde på kanske 1 cm i djup

484 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Har provat att vända på skivan och det gick inte, så den sitter alltså rätt vid de tillfällena som remmarna har gått av.

Det finns väl remskivor med 4 hål och 5 hål, jag har 4 hål i min skiva om det kan va till nån betydelse eller hjälp..

484 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
oavsett om det går att flytta på nån remskiva eller inte så måste båda ramskivorna ligga helt i linje med varandra. Annars kommer remmen gå sönder. Om det inte går att sätta remskivorna på mer än ett håll så kanske det sitter fel generator på bilen, eller det kanske saknas nån distans för att den ska hamna rätt.

Jag har bytt generator, den bytte jag i samband när jag bytte remskiva.

Jag köpte både skiva och rem samtidigt från samma skrot och killen på skroten sa att den skulle passa till min efter att jag hade uppgett årsmodell och det.

4 474 Inlägg
11 januari 2010
Nej remskivan till veven går inte vända, sorry! Jag var helt inne på remskivan till servopumpen det var den jag hade lyckats montera åt fel håll...

484 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Nej remskivan till veven går inte vända, sorry! Jag var helt inne på remskivan till servopumpen det var den jag hade lyckats montera åt fel håll...

Har ingen servo på min gamla häck så det kan man utesluta smile

Sök