3425
Sök

Volvo v70 2,0 icke turo vevhusventilationsproblem?

OUTLAW1
9 januari 2010
Trådstartare
Hej på er...tror jag har fått ett problem om halsen så att säga..Kall har det ju som bekant blivit och köra måste man ju..Motorn går som den skall men den puttar ut olja ur påfyllningslockat samt att oljestickan lyfter sig lite grann.När man stängt av motorn och drar upp oljestickan kommer det tryck därifrån..har kollat kylarvattnet och det vare sig luktar illa eller är dåligt..Kan det vara min vevhusventilation som frusit?Borde inte motorvärmen kunna tina detta?Eller måste man ta ner insuget mm och blåsa rent?har för mig att just v70 99 årsmodell inte har filter utan bara att lossna slangen på insuget och blåsa rent med tryckluft eller har fått fel info??

8 267 Inlägg
9 januari 2010
Första steget är väl att investera 30:- i en ny packning till oljepåfyllningslocket och en ny o-ring till stickan. Sen är det troligare att vevhusventilationen geggat igen som de alltid gör på bilar som körs för lungt och inte att den har frysit.

Blåsa rent med tryckluft? Då har du inte ens i närheten av rätt info. Utan det är plocka bort insug och bort med oljefällen och antingen tvätta ur den eller byta och sen göra ren kanalern i blocken. Lösa slangar som sådana kan man blåsa ur, men inte så länge dem sitter på bilen.

OUTLAW1
9 januari 2010
Trådstartare
låter som ett kul verkstadsjobb då??eller är det svårt att riva loss insuget??

8 267 Inlägg
9 januari 2010
Kan du hantera och äger vanliga verktyg man kan göra det.

415 Inlägg
9 januari 2010
innan man kommer på hur allt sitter så är det ganska drygt men när man har fått koll på det är det ganska enkelt. Den här länken är bra http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent … motor.html
Den undre raden av skruvar till insuget behöver man inte lossa helt då det finns skåror som gör att man kan lyfta upp det, sen är de två skruvarna under rätt knepiga innan man hittar. Annars är det lätt smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

OUTLAW1
12 januari 2010
Trådstartare
eller kan det vara så att jag blåst toppackningen på den då det kommer ut övertryck som ett rejält pys ur olestickan när man drar upp den efter en stund på tomgång??
lite gråaktig sörja  på stickan men inget under påfyllningslocket o inget konstigt i kylarvätskebehållaren???

bara spekulerar lite nu innan jag skall plocka isär den för inte kan det väl vara bra att köra med den??

Sök