3094
Sök

Volvo 740 med förgasare drar massor med bensin 175cd HJÄLP

714 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Hej köpte mig en vinterpulka, men FAN vad den drar bensin helt sjukt över 2 liter milen, och då kör jag LUNGT landsvägskörning, röken är ganska svart, luktar mycket bensin utanför bilen med..motorn är en b230K med nån förgasare som heter nått med 175cd jag tror förgasaren är bytt men inte säker...det finns ingen choke att dra ut i bilen iaf, antar att det är automat choke på den ? iaf så har dom svettsat igen nått rör på insuget ? sitter ett stift där med som de ska sitta nån kontakt på..men det gör det ej. jag har dragit ut en säkring som var blandannat till "heated choke" men det hjälpte icke ! vad kan jag göra så bilfan drar normalt. 2 liter milen landsväg är fan inte normalt. vare sig det är förgasare eller inte sad finns de nån sprängskiss till den så kanske jag kan flytta ner nålen på något sätt ?

439 Inlägg
11 januari 2010
tiill att börja med så sitter det en el-vakum-styrd choke i din bil original,sitter det en 175 cd pierburg el stromberg så har dem bytt förgasare o ev ej kopplat choken då denna e vajerstyrd på den sortens förgasare.

kolla så att choken ej är ställd på max,sitter ett spjäll på sidan,väldigt lätt att se.
konstatera vilken sorts förgasare det är först så kan vi kanske hjälpa dig.

sitter det pluggade röret på vänster sida vid ventilkåpan så är det säkert egr -röret dem pluggat för mer effekt,kvittar dock på en sån motor.

vänster sida om du står framför motorrummet.

old,low and slow....

714 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Hej okej då var det som jag misstänkte ! det är en stromberg ! plugade rören är på högersida närmast förgasaren ! det är inte en droppe förgasarolja i såg jag nu, men det ska inte ha nått med bränsleförbrukningen att göra vad jag har läst mig fram till. finns det nnå sprängskiss så ja kan se choken ? den är svårstartad kall och blöddrar tills den har nått arbetstempratur.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2010
Nurminen_ skrev:
Hej okej då var det som jag misstänkte ! det är en stromberg ! plugade rören är på högersida närmast förgasaren ! det är inte en droppe förgasarolja i såg jag nu, men det ska inte ha nått med bränsleförbrukningen att göra vad jag har läst mig fram till. finns det nnå sprängskiss så ja kan se choken ? den är svårstartad kall och blöddrar tills den har nått arbetstempratur.

skojar du eller  ha du ingen olja i förgasaren så smörjs den ju inte å kan lätt kärva så att den drar mycket bensin
kolla mebranet i också så att det inte har spruckit

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

714 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
okej jag läste iaf på ett volvo forum att olja där i ej har betydelse på bränsle förbrukningen, den går bara dåligt och svårstartad....jag kom iaf 4.8 mil och då tankade jag för 150 kr landsvägskörning

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2010
kolla mebranet noga efter sprickor å se till att kolven rör sig lätt å fyll på olja
+ kolla om choken är på
å sätt helst dit en choke vajer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 915 Inlägg
11 januari 2010
Kanske dags att renovera förgasaren.
Kan vara dåligt membran, nål o munstycke, eller bara dåligt justerad förgasare.

http://www.misab.se/Stromspares.gif
Senast redigerat av Louksor (17 januari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

714 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Hej nu kollade ja lite snabbt det såg ut som choken stod öppen...Om man står framför bilen då ligger choken mot torpedväggen eller hur ?...jag kunde vrida den till vänster iaf....startar jag bilen ochvrider tillbaka den som den var.. då går den på tomgång, men vrider jag på den så dör bilen..och den går inte att starta, den tänder men den vill inte hopp igång. jag tyckte det luktade mindre bensin när jag vred den. är den avstäng om jag vrider den åt vänster (om jag står framifrån bilen) ? nu ska jag iväg och köpa förgasar olja

714 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Nu har jag fyllt på förgasarolja, men jag är väldig fundersam. vilket håll ska jag skruva chockskruven för att den ska vara avstängd ? om jag står framför bilen ?

714 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
uhm tankade i 60 liter och kom 26 mil wieee sad, fyllde på förgasarolja, motorgången vart bättre men bränsleförrukningen är lika dålig. men har märkt en sak det försvinner mycket förgasar olja får fylla på efter 1-2 mil är det normalt ? drar den mer om det är hål i membranet ?
och när man stänger av bilen så glödtänder den länge
Senast redigerat av Nurminen_ (17 januari 2010)

1 915 Inlägg
17 januari 2010
Funkar magnet/tomgångsventilen ? Bör sitta på insuget, den klickar till när du sätter på tändningen, var det denna du menade i första inlägget som inte var inkopplad ?
Om den inte funkar så brukar de ofta glödtända.
Har du hög tomgång ? Är tomgången justerad med gasreglaget ?

Är förgasaren i bra skick bör den inte ta så mkt olja.  Har du den med svart eller gult lock ?

Att den glödtänder beror troligtvis att den får för mycket bensin och/eller trasig magnetventil.
Men kan även vara felinställd tändning.

Vill du få ner förbrukningen och få bilen att gå bättre så renovera förgasaren, med ny nål & membran osv.
Eller köp en bättre beg förgasare.
Åk sedan till en verkstad eller någon annan som har en CO mätare och justera förgasaren.
CO runt 2,5 brukar funka bra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök