BMW Vanos: vad gör det och för/nackdelar

dawwe ...has left the building...
17 december 2009 · 4 474 Inlägg

NiklasW: M5 E39 har inga "vanos problem", dock så har det förekommit att vissa BMW-verkstäder bytt vanos-enheterna pga oljud, detta är alltså ett "kosmetiskt fel", inget funktionsfel, viss skillnad. Det kosmetiska felet består i lättare "diesel knatter" på tomgång. I 9 fall av 10 då vanosen "felar" så syftar man på detta "oljud", är ytterst sällan vanosen är trasig. BMW-verkstäderna är dessvärre ofta ganska pigga på att döma ut vanosen på M5 E39 trots att den är OK. Känner själv till ett fall där BMW Solna rekommenderade ägaren att byta vanos då det var den som var kass...Så då bytte man vanos för ca 35", men bilen gick lika dåligt för det, så Solna "gav upp". Felet hittades till slut av Bil&Motorteknik i Huddinge, var en sprint som var lös/dålig, sprinten fixerade nån triggerskiva eller liknande till nån sensor som styr vanosen, o eftersom den "rattlade" så blev signalen konstig. Man fixerade triggerskivan (eller vad det nu var...) på nytt o bilen gick som den skulle därefter!

Edit: Och, ja ja äger även en M5 E39, ett svagt "dieselknatter" kan skönjas på tomgång, helt normalt o inget "vanos fel". Bilen går så in i...big_smile!

Senast redigerat av dawwe (17 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mr-Ekvall FYM racing.
9 januari 2010 · 122 Inlägg

Men om  man ska turbo konventera så e inte vanos bra?

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
Bakrani
20 januari 2010 · 171 Inlägg

Niklasw skrev:
Vanos kommer från tyskan "Variabeler Nockenwellen Steuerung" man kan alltså förskjuta öppningstiden för insugsventilerna och om det är dubbelvanos även på utblåssidan.

Bilen blir lite piggare på lägre varvtal, lite lägre förbrukning kan man också räkna med, de är inte så ofta det är fel på vanossystemen utom på M5 e39 årsmodell 99-00.

Sen den eviga diskussionen om 323 och 325 så kan jag säga att jag aldrig haft en tre-serie eller kommer att äga en men däremot 6st fem-serie med de berörda motorna. en 525 e34 24v vanos e34(192hk) har samma acctid och toppfart som 523 e39 (170hk), 523 gav 169hk på hjulen i rototest i teknikens värld vilket bör vara nånstans kring 185hk i motorn.  Jag kan säga att de går väldigt likvärdigt, 525 går marginellt bättre på toppvarv men knappt nåt man tänker på.

528 e39 gav 184hk på hjulen i rototest i teknikens  värld så den är inte så mycket starkare än 193hk kanske strax under 200 på den i motorn då.

Själv kör jag 6växlad vanoslös 4,4L V8 BMW, den är faktiskt piggare än de två jag nämnde trots att den saknar vanos haha big_smile

inte konstigt, folk sitter och snackar om 2,5 raka sexor med 170-185-192-193 hk. det du snackar om är en V8 4,4 som jag gissar är en 540 med 286 hk.. lite skillnad eller vad säger du;P

Mitsubishi V "EVO" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang