3600
Sök

Batteri eller generator kass? Mercury Grand Marquis LS -92

4 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och ett par polare är över i Kanada och åker skidor en säsong och tänkte att vi behövde en bil.
Vi fick ett bra pris på ovanstående bil (Mercury Grand Marquis LS -92) och slog till.

Bilen har gått ca 26 000 mil och det är väl i princip det enda vi vet hmm

Nu efter 3 dagar och en sammanlagd körsträcka på 3-5 mil så har den börjat krångla.
Felet yttrade sig på väg hem från backen idag. Instrumentpanelen la av till och från, ABS lampan började lysa, tutan slutade funka, vindrutetorkarna var riktigt sega m.m. Kändes som att bilen inte fick tillräckligt med ström. Efter ett snabbt stop vid mataffären så startade den inte igen. Startmotorn drog runt nått varv, sen var det heldött. Vi fick igång den med startkablar och kom hela vägen hem (3-4km). Vi lyckades starta den nu igen ikväll efter att den hade stått på uppfarten ca 2 timmar. Då lät den helt ok till en början, men när man pillade med lysen, fläktar och andra reglage sjönk varvtalet och tillslut dog den.

Vi har kollat runt lite på olika forum och har väl förstått att det handlar om ett kasst batteri eller en kass generator(?) Vi ringde stället som sålt bilen till oss och frågade vad som kunde vara fel, killen sa åt oss att köpa ett nytt batteri utan att fråga särskilt mycket om hur felet hade yttrat sig.

Eftersom ingen av oss är särskilt erfaren av sånt här så tänkte jag att jag skriver en tråd här.
Vet att det redan finns en del trådar om denna typ av problem, men tänkte att det kanske skiljer sig från bil/årsmodell eller något. Vi har som sagt ingen koll alls.

Skulle vara mycket tacksam för svar!

/Anton

519 Inlägg
16 januari 2010
#2
sätter en peng på att det är generatorn..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 januari 2010
#3
Jag skulle oxå satsa på att det är problem med generatorn. Laddar den inte så kvittar det hur bra batteri man har, det tar oundvikligen slut ganska fort.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
16 januari 2010
#4
Först och främst bör batteriet laddas upp med en batteriladdare, uppenbarligen har det ju blivit ganska urdraget. Sedan när batteriet är fulladdat så mäter ni spänningen, dels på batteripolerna och dels på själva generatorn, med en multimeter.

Mät först med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, öka sedan motorvarvet till 1500-2000 varv och slå på några förbrukare (fläkt, helljus osv) och gör sammaa mätning. smile

4 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#5
Nu har vi försökt att ladda batteriet runt 7 timmar. När vi hade laddaren på så funkade lysen, instrumentpanel och dylikt. Men så fort vi kopplade bort den så var allt dött. Efter 7 timmars laddande så provade vi att starta bilen, men den var stendöd. Vi köper nog ett nytt batteri imorn och testar därefter att mäta spänningen över polerna. Låter det som en bra idé? Om spänningen sjunker efter hand så är det generatorn eller laddningsregulatorn som jävlas eller?

Tacksam för svar!

/Anton

1 915 Inlägg
18 januari 2010
#6
på 7timmar borde det ha kommit i lite ström iaf, beroende på hur kraftig laddare du använt, men är inte fullt.
Bör laddas ett par dygn iaf, eller tills mätaren visar att det är fullt med ström.

Men låter som inte batteriet tar emot laddning, om det var heldött efter du tog bort laddaren, så är mkt troligt att batteriet är slut och behöver bytas ut.

Byt batteri och mät sedan så generatorn laddar, om den inte laddar så byt laddningsregulator eller generator.
Bör ladda minst 13,5v, men helst runt 14v


Kanadicken skrev:
Nu har vi försökt att ladda batteriet runt 7 timmar. När vi hade laddaren på så funkade lysen, instrumentpanel och dylikt. Men så fort vi kopplade bort den så var allt dött. Efter 7 timmars laddande så provade vi att starta bilen, men den var stendöd. Vi köper nog ett nytt batteri imorn och testar därefter att mäta spänningen över polerna. Låter det som en bra idé? Om spänningen sjunker efter hand så är det generatorn eller laddningsregulatorn som jävlas eller?

Tacksam för svar!

/Anton

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#7
Problem igen...

Efter 2 dagar med nytt batteri så stannade bilen igen idag.

Vi köpte en voltmeter och ett nytt batteri, med den har vi mätt med varje gång vi har startat bilen. Det har legat runt 12-13 volt både vid tomgång och med mer gas. Vi trodde inte att batteriet laddade som det skulle så vi åkte upp till verkstaden igår. Där testade dom också med voltmetern och det verkade funka som det skulle.
Precis efter att vi åkt därifrån så kollade vi spänningen själva också, då laddade generatorn upp till 14v så fort vi vi varvade motorn och allt verkade funka fint. Idag på väg hem från affären så började ABS-lampan att lysa igen, och på uppfarten dog bilen på tomgången. Ingen av oss förstår vad som händer eftersom den laddade upp till 14 v igår!

När vi mätte över polerna nu efter att bilen hade stannat så låg det på 9.50v och steg sakta men säkert till 11.50v där det stannade.

Kan det vara nått glapp nånstans, eller yttrar sig ett fel på laddningsregulatorn så här?

Tacksam för dina idéer och funderingar. Börjar bli riktigt trött på allt krångel nu! hmm

Motborgare
1 099 Inlägg
21 januari 2010
#8
Det där beteendet är typiskt om det är dåliga kol i generatorn.

-- K

4 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#9
Plockade fram storsläggan och slog lite på generatorn nyss, o det gjorde nog fan susen.
Nu spinner den som en katt!

Tack så väldigt mycket för alla tips och idéer!

/Anton


Sök