5725
Sök

Volkswagen Golf IV 98, 1.8 20v går ryckigt vid gaspådrag

Tyskstuk
466 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Hejsan!

Min Golf går lite ryckigt och har gjort det sedan i somras. Symptomen uppkommer inte alltid och jag inbillar mig att det är värre när bilen är kall, men samtidigt inträffar det även när bilen är varm. '

Om vi säger att jag lägger i ettan och trycker gasen i botten så kan det blir att den som "hostar" och motorn stryps för någon sekund för att sedan gå hur bra som helst, och om jag växlar precis när den ska till att börja "hosta" så går det att undvika.

Det enda jag har provat att göra åt saken är att jag slängde i en hel flaska Redline Oil som ska rensa hela insprutningen men jag upplever inte att det hjälpte. Sedan har jag tänkt byta bränslefiltret men pga brist på versktadsplats och att bilen trots allt fungerar så har detta inte blivit av.

För mig låter det helt klart som att jag har problem med bränsletillförseln. Kan tillägga att det inte är uppstår några fel vid tomgångskörning.
Kanske är någon därute som har haft samma problem? eller som vet vad det kan bero på?

MVH Rickard F

3 235 Inlägg
26 januari 2010
Jag hade en Golf 1.4-99 som hackade när man gasade fullt, jag bytte stiften och det försvann.
Det ka också vara en tänspole/tändkabel som är dålig.

Tyskstuk
466 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Den ska in på service nästa vecka och då ska det mesta bytas, så jag får kanske återkomma hära om felet inte försvinner:)

446 Inlägg
26 januari 2010
jag tror hellre att det har med tändningen att göra. när du ger stort gaspådrag med hög belastning så ökar fyllnaden i cylindern, högre tändspänning krävs för att gnistan ska "hoppa" och du får troligen överslag någon stans..

om du kör snällt så är fyllnaden lägre och så även tändspänningen, därför inga problem då.

så jag skulle se över tändsystemet först, stift och kablar osv.. (slitna stift gör att tändspänningen blir ännu högre och du får lättare överslag)

Tyskstuk
466 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
VW_67 skrev:
jag tror hellre att det har med tändningen att göra. när du ger stort gaspådrag med hög belastning så ökar fyllnaden i cylindern, högre tändspänning krävs för att gnistan ska "hoppa" och du får troligen överslag någon stans..

om du kör snällt så är fyllnaden lägre och så även tändspänningen, därför inga problem då.

så jag skulle se över tändsystemet först, stift och kablar osv.. (slitna stift gör att tändspänningen blir ännu högre och du får lättare överslag)

Det låter som att du vet vad du snackar om:) Bilen ska in på service nästa vecka, mest troligt är det stiften som är slut:)

Sök