5126
Sök

Mercedes 190E 2.3 -92, problem med positionsbelysning.

Systemutvecklare / System developer
31 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Har en Mercedes 190E 2.3 -92, som fått något skumt problem med positionsbelysning. Belysningen lyser hela tiden fram och bak på bilen. Har satt reglaget till 0:an, stängt av bilen, men det fortsätter lysa i alla fall.

Har någon varit med om detta tidigare? Hmm.. låter ju som ett skumt elfel, men jag vet inte var jag skall böärja felsöka.

Tips!

1 353 Inlägg
17 januari 2010
tror inte det har så mycket med motorteknik att göra, men pröva om det går att trycka in lysknappen, (eller dra ut) om det står i läge för dimljus, annars kolla om det är nåt relä som hängt sig? om positionsljuset är relästyrt, annars kanske det brunnit ihop inne i lysknappen?

men som sagt, tror admin kommer flytta / låsa tråden för dig

There's no replacement for displacement

31 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Kan någon admin flytta tråden? smile

Motborgare
1 099 Inlägg
18 januari 2010
Batta skrev:
tror inte det har så mycket med motorteknik att göra, men pröva om det går att trycka in lysknappen, (eller dra ut) om det står i läge för dimljus, annars kolla om det är nåt relä som hängt sig? om positionsljuset är relästyrt, annars kanske det brunnit ihop inne i lysknappen?

Med mindre den har eftermonterad automatiska körljus, finns det inga relän. Det är bara ljusknappen.

-- K

31 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Batta skrev:

Med mindre den har eftermonterad automatiska körljus, finns det inga relän. Det är bara ljusknappen.

-- K

Någon ljusautomatik är det ju inte på den.

Nu har jag juh ialla fall fixat ett "nytt" ljusomslag till bilen.. skall byta det i morgon, så vi får se om det fortsätter... för annars kan ju det vara något skit med säkringslådan? eller något skumt jordningsfel, och är det ett jordningsfel.. IIIK var fasiken skall man börja då.. hehe..

Motborgare
1 099 Inlägg
24 januari 2010
...eller om nån har svetsat trösklarna i den utan att lyfta bort kablarna. Ja då jävlar...

-- K

31 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
...eller om nån har svetsat trösklarna i den utan att lyfta bort kablarna. Ja då jävlar...

-- K

Ja om det vore så..

Nåja, här kommer den irriterande med roliga saken.  Plockade bort ljusomslaget helt och hållet, positionsljuset på ena sidan slockande, men det på vänstra sidan lyser fortfarande.

Blev sur, plockade bort varenda j-vla säkring i säkringsdosan, vänstra postionsljuset fortsätter att lysa..
Så då kommer jag fram till att det finns ett jordfel någonstans..

Så då kvarstår det att felsöka bilen efter jordfel... var skall man börja måntro...

Motborgare
1 099 Inlägg
26 januari 2010
Har du tillgång till en tångamperemetare som klarar att mäta likström?

Det är nästan ett helt nödvändig verktyg för att kunna följa var strömmen tar vägen/kommer ifrån.

-- K

31 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Har du tillgång till en tångamperemetare som klarar att mäta likström?

Det är nästan ett helt nödvändig verktyg för att kunna följa var strömmen tar vägen/kommer ifrån.

-- K

Det skall jag nog kunna ordna i sådana fall. smile

*så typiskt*

Sök