3910
Sök

Saab 9000 igen..

69 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Finns det någon som kan förklara skillnaden mellan Saab 9000 2,3 och 2,3 turbon. Exakt vad som behöver ändras för att man ska få dit turbon och liknade. Det är samma ålder och samma motor. Kort motorn 94-96 års modell.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 januari 2010
2.3i har ju inte samma sensorer som 2.3t där har vi en skillnad, alltså elsystemet. Sen är ju själva motorn som är annorlunda, T motorn är kompsänkt, och jag tror att det är andra kammar i turbon jämte mot i motorn. Om du är inne på o turbo konvertera, så köp en turbo motor, och släng i, samt att du får pilla i elscheman för och få ihop kabelhärvan med bilens elsystem smile

69 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
2.3i har ju inte samma sensorer som 2.3t där har vi en skillnad, alltså elsystemet. Sen är ju själva motorn som är annorlunda, T motorn är kompsänkt, och jag tror att det är andra kammar i turbon jämte mot i motorn. Om du är inne på o turbo konvertera, så köp en turbo motor, och släng i, samt att du får pilla i elscheman för och få ihop kabelhärvan med bilens elsystem smile

Tack så hemskt mycket för svar. Då vet jag exakt att jag ska hitta en turbo motor. Tyvärr så har blocken spruckit. -.-. Och är ej kunnig nog för att sätta ihop en helt själv.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 januari 2010
Kolla på stcs.nu i deras forum, där finns det mycket till bra priser smile Dock kan elbiten vara riktigt pillig, så du måste ha en viss vana med att mäta och koppla!

1 497 Inlägg
29 januari 2010
Funkiee skrev:
Kolla på stcs.nu i deras forum, där finns det mycket till bra priser smile Dock kan elbiten vara riktigt pillig, så du måste ha en viss vana med att mäta och koppla!

Det är väl samma härva i alla T5.5 motorer?
Bara att koppla loss boxarna i akvariet.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 januari 2010
Kan faktiskt vara så, är inte helt säker på att det skilljer något på själva elhärvan i bilen, kanske räcker med att byta motorns elhärva, efter som det är andra sensorer på en turbo motor.

Administratör
11 967 Inlägg
29 januari 2010
1) Forumet är fel för frågan (du vill inte felsöka något så vitt jag kan se)
2) Rubriken är väldigt otydlig och beskriver inte frågan i inlägget.

Jag föreslår att du läser rubriksanvisningarna och gör ett nytt försök i Grundläggande motorteknik-forumet.

Låser härmed.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 497 Inlägg
29 januari 2010
Funkiee skrev:
Kan faktiskt vara så, är inte helt säker på att det skilljer något på själva elhärvan i bilen, kanske räcker med att byta motorns elhärva, efter som det är andra sensorer på en turbo motor.

Sitter två stora kabelhandskar i akvariet.
Lossa dessa så skall det nog bara vara att hissa ur motorn och i med en annan.

Kablar till MV, vevaxelgivare med mera går till kabelhärvan som sitter under insuget.
Vilket i sin tur går in i akvariet. Därav bara att lossa.
Givetvis behöver du en styrenhet från en turbo modell också.

/ Axel

Sök