Hur byter man vindrutan själv?

Smoke
5 juli 2005 · 692 Inlägg

Har en 740 -86 och ska sälja iväg den direkt efter besiktningen, och måste byta vindrutan, och eftersom jag ska sälja iväg den är det samtidigt onödigt att köpa en ny ruta, eller 1500:- självrisken.

Någon som har ett knep att byta den själv? Skära bort limmet med en kniv?

eller hur?

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
5 juli 2005 · 236 Inlägg

Ta självrisken på 1500kr
740 Har en mjuklimmad ruta med ett sk butylband
i sig ganska enkel att byta men för att få rutan tät så ska rutan pressas in bytylbandet för att det ska bli tätt och dekorlisten på utsidan ligger snyggt
och om du inte sätter dit en ny ryta så är risken ganska stor att du spräcker den då det räcker med ett litet stenskott för att det ska spricka rejält

Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
madmattz
30 juli 2005 · 3 Inlägg

Hallojj! Ganska enkelt kan det vara om man använder en tunn wire som man "Knyter fast" i exempelvis två blocknycklar Och försiktigt sågar längsmed rutlisten. Då brukar det gå bra!

stragti
31 juli 2005 · 7 Inlägg

Typ bromsvajer från en cykel eller liknande..

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
31 juli 2005 · 961 Inlägg

kör som sagt med vajer men sen e frågan om den är limmad eller butyltejp i rutan...

Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
PK Neelix
31 juli 2005 · 6 Inlägg

bromsvajer?
I skolan och när jag arbetade som plåtslagare använde vi tunn pianotråd. Ibland använde vi specialtrådar med ungefär samma profil som torx. Men det är möjligt att det även fungerar med en riktigt tunn bromswire.
Stick hål med en pryl eller kniv med tunnt blad så att du får igenom tråden och såga så nära glaset som möjligt. Under hela arbetet ska bilen stå på plant underlag och på hjulen, inga pallbockar.
Fixa ev rost och måla rost och om du skadat färgen.
Skär rent med brytbladskniv så att du får en slät yta på limfogen, men behåll så mycket som möjligt av den gamla. TA INTE PÅ DEN RENSKURNA LIMSTRÄNGEN! Det nya limmet fäster sämre ifall det är hudfett eller annan smuts på underlaget. Montera nya rutan så snart som möjligt efter att du renskurit.
Och använd visir, eller åtminstone bra glasögon när du skär. Både med tråden och med kniven, tråden blir mycket varm och går lätt av. Och hur lätt en brytbladskniv går av när man "filear" med den vet nog de flesta :-)

Var fixar du nya rutan? På skroten? Tänk på att det är svårt att montera en begagnad ruta, minsta stenskott eller repa och de spricker mycket lätt. Jag tror att du ska ha bort allt lim på rutan du limmar dit, har aldrig limmat dit en begagnad ruta.

Smoke
31 juli 2005 · 692 Inlägg

Jag lämnade in bilen förra veckan kostade 1100 kr med arbete och en helt ny framruta. På skroten tog dom 850 eller om det va 950 kr för en beg. och då va ju inte ens arbete inräknad, PLUS att jag skulle få ta bort rutan själv på skroten, så det va ju inte så mycke att fundera på va bara att lämna in bilen smile Så nu är det problemet löst

PK Neelix
31 juli 2005 · 6 Inlägg

Bra att det löste sig. Jag har också lämnat in skitjobb ibland. Som i min gamla Pegout 205. Startmotorn satt trångt mellan motor och torpedvägg, styrväxel under och förgasaren ovanpå. Det skulle nog ta minst en dag på parkeringen med blodiga armar som följd. Verkstaden ville ha 400kr för arbetet, material skulle jag ju få betala vilket som, så det var inget snack :-)

Och nytt är oftast bättre än begagnat. Och på skrotrutan skulle inte bara arbete tillkomma. Limmet kostar också en slant.

Smoke
5 augusti 2005 · 692 Inlägg

okej, 400 kr va ju inte mycke att snacka om heller smile

nej precis jag menar det, så skulle nog bli ungefär samma slant som beg ruta som ny

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang