Batteri lampan lyser när bilen är avstängd? Drar slut på batteriet.

Emilkrantz
1 februari 2010 · 9 Inlägg

Hej. jag skulle ut en morgon och starta min bil (volvo 740 gl/t -90) som vanligt men då va batteriet helt slut. Då såg ja att batteri lampan lös. När ja starta bilen igenom ett annat batteri så lös inte batteri lampan. Generatorn laddade som den skulle och bilen gick bra utan problem. Men sen när ja stängde av den så lös batteri lampan ändå. vad kan felet vara?

Drönirettab
1 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Låt tändningen vara avslagen. Ta loss kabeln som sitter på generatorns D+ och mät med en multimeter om det fortfarande kommer spänning i den kabeln. Sätt plusmätpinnen på kabelskon och minusmätpinnen på en jordpunkt, tex generatorns hölje.

Om det finns spänning fastän tändningen är avslagen så har du nog fel i tändlåset eller kabeln mellan tändlåset och generatorn, eventuellt något fel i instrumenthuset.

Har du grejat med bilen nyligen?

Emilkrantz
1 februari 2010 · 9 Inlägg

Nja inte gjort nått speciellt med El. fast de kanske kan ha gått sönder när ja hade fått min bil nyckel sne och fick kämpa för att få in den i tändningslåset. och generatorn har börjat låta lite konstigt de senaste. om de kan ha nått med de å göra kanske? bytte generator för ett tag sen också för den andra gick sönder.

Drönirettab
1 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Om diodbryggan inuti generatorn går sönder så kan det bli samma fenomen, dvs att batterilampan lyser fastän tändningen är avslagen, men då brukar även lampan lysa när motorn är igång har jag för mig. Är dock inte helt säker.

Testa först att göra mätningen som jag beskrev, visar det sig att det inte kommer spänning i kabeln så kanske man ändå får misstänka generatorn med tanke på att den låter lite konstigt. smile

Emilkrantz
1 februari 2010 · 9 Inlägg

okej. får kolla på de i morgon. tack så mycket för ditt svar smile

Drönirettab
1 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Du kan även passa på att kolla så att kablarna på generatorn sitter fast ordentligt och inte har trasiga höljen, sedan kan du också ta loss regulatorn och kika om kolen är hela. Till sist tar du loss remmarna från generatorn och känner om generatoraxeln verkar glappa. smile

Emilkrantz
3 februari 2010 · 9 Inlägg

Nu är problemet borta. det visade sig att det var en liten kabel från generatorn som hade legat emot och smält. så de va bara å byta den så funka de som vanligt igen. tack för hjälpen! mvh Emil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang