3700
Sök

Turbo val ? 9-3 2,0 t -01

257 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
hej efter en lång tråd om mitt fel på bilen så har de visat sig via en bil firma oxå att de är turbon som är paj
så nu är de kris måste få tag på en turbo

men vad ska man ha för nån är nu ett annat problem ja har

är inte kunnig på de här så
skulle behöva lite tips på vad man ska ha

bilen är chipad så vill inte så gjärna vara med om detta igen  så  nån som pallar med 230 hk åt minstone    och om de finns nån som man bara kan ta bort den gammla och sätta dit den nya  om de går vore ju de super smile

helst nån som inte är allt för dyr om de finns tongue

bilen är en saab 9-3 2,0 t -01

528 Inlägg
2 februari 2010
Svaret är enkelt. Du ska ha samma märke och modell på turbon.    Att bilen är chipad innebär inte att du kan köra med annan turbo. Motorn kommer gå dåligt, om den går öht, med annan turbo.  En turbo är annars en förslitningssak. De går helt enkelt sönder ibland på gamla bilar. Jag kan föreställa mig, även om jag inte kan backa upp det av sanning och beprövad erfarenhet, att en turbo som misshandlats (tokvarvat innan oljan börjar smörja? aldrig låtit turbon kyla på tomgång efter en hård körning innan du stänger av motorn) går sönder fortare än andra - och en trimmad bil som är körd av ungdomlig tokstolle (föredettta ägare) tillhör oftast den kategorin.  Men i vilket fall ska du ha samma turbo. Såvida du inte faktiskt vill ha en annan turbo och trimma mer, men trimma mer innebär oftast att saker går sönder fortare - och det är väl det du vill undvika. En annan sorts turbo skulle inte påverka just hur länge turbon håller.

257 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
okej de va et tbra svar på mina frågor jag har alltid tagit de lugnt från början när
bilen har varit kall och väntat ett tag me att stänga av bilen oxå så den får kyla ner sig lite
men man vet ju inte hur dom andra ägarna på bilen har kört så
men då blir de samma fast ny då  med andra ord  nån som har nån bra ide på vart man kan få  en turbo till bra pris ?

257 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
ingen  som vet av nån bra hemsida där man kan köpa turbo från ?

5 710 Inlägg
3 februari 2010
Rensvinf skrev:
En annan sorts turbo skulle inte påverka just hur länge turbon håller.

Är helt klart med på dina tankegångar men.......i detta fall finns det faktiskt fördelar livslängdsmässigt att byta snurra.
Den turbon som sitter där original Garret GT1752 har visat sig vara en riktig skitturbo och OTROLIGT många har rasat. Bilar med Mitsubishi turbo klarar sig betydligt bättre då den är av bättre kvalité.

>>simpon, byter du turbo till en annan modell måste du uppgradera din mjukvara (chipp).
Om du väljer en Mitsubishi turbo (TD04HL 15T/5#) som bla sitter originalmonterat på Aeromodellerna får du en högkvalitativ snurra med kapacitet till 250/260 originalhästar.
Det går att töjja denna liiiite till om man skulle vilja.

Denna passar inte rakt på, du behöver byta vatten/oljerör, sådana satser finns att köpa så det "bara" är att hänga dit.
Men som sagt....du måste uppgradera din mjukvara oxo.
Hör med din trimleverantör, det är en väldigt vanlig uppgradering = de har den på hyllan och det behöver inte bli dyrt (om du inte kör med bosses trim som du fått installerad på en parkering)

Låter det meckigt.....köp då en ny originalturbo.
Dessa finns hos alla turborenoveringsfirmor så Goggla.
Senast jag köpte en kostade det 5700kr.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

257 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
ok tackar så mycke för all denna info den va mycket bra jonTe
då ska jag ta och fundera över denna sak ok kolla lite priser oxå smile

och nu vet ja att man oxå måste uppgradera chipet oxå  om man byter till nån annan förutom orinal vill säga.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 februari 2010
Kanske kan gå att renovera turbon? Kanske kan vara värt att kolla upp de å vad det kostar. Du kan kontakta TurboTech i strömsund och höra med dom. Dom har även nya turbos att sälja.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

593 Inlägg
4 februari 2010
kan rekommendera dig att försöka få tag i en mitchubichi turbo istället.. garett turbon har som tidigare nämnt visat sig vara riktigt skit. RING till GIK turboteknik eller gå in på turbomeck.se. de har schysst grejer för humana priser..

mvh

Sök