3002
Sök

Mitsubishi Colt 1.4 glxi vibrerar vid 90 Km/h

17 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Hej! Har ett problem jag inte kan få rätt på. När jag kör bilen så vibrerar deb typ. mest känns det av vid 90 km/h.

Jag har försökt med att balansera däcken 2 ggr. Men det har inte hjälpt något. Har även bytat fälgarna eftersom jag trott dem ar skeva.

Nu vet jag inte längre vad det kan vara som orsakat vibrerandet.

Hjulinställning kan de inte va, eftersom bilen går rakt.

Aja, hoppas nån kunnig har tips till mig som löser mitt problem?!

Sen så funkar inte min strålkastare, säkrningarna är kollade och hela. Vill felsöka och hitta problemet, men vet itne hur man ska göra. nått tips?

Mvh Davie

3 235 Inlägg
19 oktober 2009
Obalans i bromsskivor/drivaxlar eller dåliga drivknuter/hjullager.

Balanserade /bytte du alla fälgar, eller bara frame?

1 515 Inlägg
19 oktober 2009
Kan vara tändspolarna? Hade iaf samma symptom på min Audi för ett tag sedan, samma på pappans Audi.
- Ifall du byter de, se till att få alla bytta på samma gång, ananrs går de sönder efter-varandra, med kanske 1 veckans mellanrun, Blir dyrt om du ska åka in med bilen hela tiden, för samma problem.

mvh

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

17 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Obalans i bromsskivor/drivaxlar eller dåliga drivknuter/hjullager.

Balanserade /bytte du alla fälgar, eller bara frame?

Jag har balanserat alla 4 däcken för att se ifall det skulle hjälpa.
Har gjort detta 2 ggr, med dem nya fälgarna o dem gammla.

Har haft problemet sen jag köpte bilen för ca 1 år sedan.

Lagrena tror jag är hela för det glappar inte eller låter när jag svänger.

Tändstiften tror jag inte det är, för i så fall har jag kört på 3 cylindrar sen ja köpte den, det borde ja märkt.

Men hur vet jag vilka delar jag ska kolla på om dem är skeva? Jag är händig och vill lära mig mer om mekning med bilar. beöver lite vägledning bara.

Tror ni att ni kan peka ut vilka delar det är på nån sprängskiss?

Så kan jag krypa under och kolla efter smile

3 235 Inlägg
19 oktober 2009
Man kan hissa upp bilen och ta av framhjulen, sen accelerera upp till den hastigheten där vibrationerna uppstår, om det fortfarande vibrerar kan man demontera bromskivorna och göra det samma: om vibrationerna försvinner har du obalans i skivorna, om inte är det troligen drivaxlarna.

Jag vet  det är knepigt att göra det, men fortsätter man köra kommer det slita mer på transmission och upphängning.

17 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Man kan hissa upp bilen och ta av framhjulen, sen accelerera upp till den hastigheten där vibrationerna uppstår, om det fortfarande vibrerar kan man demontera bromskivorna och göra det samma: om vibrationerna försvinner har du obalans i skivorna, om inte är det troligen drivaxlarna.

Jag vet  det är knepigt att göra det, men fortsätter man köra kommer det slita mer på transmission och upphängning.

Ska ta och kolla det. Måste bara få tag i en hiss. Men har en kompis som kanske kan hjälpa mig.

Annars får jag hissa upp bilen och ställa på bockar och meka på de viset.

Typiskt att det ska vara så invecklat. Kommer nog vara bråkigt att få loss delar med tanke på att det är en 95:a och skruvarna är nog inte i det bästa skicket.

Går det inte att sätta en rak stav längs med drivaxlarna för att se ifall den är böjd? samtidigt snurra på hjulen så klart.

Tack för din hjälp förresten!

1 122 Inlägg
19 oktober 2009
kolla om den vibrerar i 90 även om du frikopplar!! då kan du ju utesluta lite saker

gasa nu foer faen!

17 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
ValP2k skrev:
kolla om den vibrerar i 90 även om du frikopplar!! då kan du ju utesluta lite saker

Det är en automatare. Men jag lägger den i neutral medans ja kör i 90 menar du.
Vad kan jag utesluta i sådana fall? Drivaxeln?

17 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Har provat att lägga den i neutral medans jag kör i 90 km/h och vibrationerna finns fortfarande kvar.

Vad kan jag utesluta nu för något?

Tacksam för svar.

Sen undrar jag ifall någon vet vad det är för instrumment jag behöver för att felsöka efter el fel.
Mitt helljus fungerar inte, skulle vilja följa kabeln och se var det är brott. där elen slutar komma fram.

När jag slår på helljus så tänds det inte i instrumentpanelen någon lampa och heljusen tänds inte heller.

Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
Det kan faktiskt vara dina däck felet ligger på, har bilen stått under en längre tid utan att ha rullat?
Kolla att du inte har massa bubblor i däcken för då har du stommsläpp och då skulle jag inte åka en meter med bilen.
Felet på dina lysen kan vara relät till hel och halvljusen som har valt att gå i pension

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

17 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Jag tror inte att det beror på däcken eftersom jag har bytat dessa en gång och det har inte gett något bättre resultat!

Hoppas inte dem tittar på de på besiktningen som ja ska ha nu i december. Men ja ska hissa upp bilen och kika under medns den kör i 90 och se ifall man kan se vilken del det är som vibrerar.

Kan någon visa på ett foto var relä sitter till heljuset på min mitsubishi colt?

Har kikat undder motorhuven men har ingen aning om var den sitter. Hittar klossar här o där så.

Hade varit jättetacksam. Som sagt besiktning om en månad. PLEASE HELP ME!!!!

TACKKAR på FÖÖRRHAND

3 235 Inlägg
14 november 2009
Står inte det på locket till reläboxen i motorrummet?
Om inte där, ska den finnas inne i bilen, under ratten.

17 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Jag ska ta foton på motorrummet så kanske du kan hälpa mig. För jag vet inte vad det ska står på den i hur den ska se ut. MEn tar lite bilder idag som kanske hjälper.

17 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
Har tagit dessa bilderna. Hoppas dem är till någon nytta smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129346/802201_dcq20l.jpg
under ratten

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129346/802202_bwzn4g.jpg
motorrummet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129346/802203_cruxpl.jpg
motorrum säkringshållare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129346/802204_i6o6be.jpg
motorrum

17 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
Har hittat relät till heljuset tror jag.

Och det är nog helt. testade att skifta mellan 3 relä som ja har i säkringsboxen under mottorrummet. Det blev ingen skillnad.

Vad kan det annars vara för fel som gör att jag inte får helljuset att lysa????

17 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Ingen Som Kan Nått Om Bilar Här Eller?

3 235 Inlägg
19 november 2009
Kanske det är själva spaken som har tackat för sig. Du får¨felsöka vidare med multimeter...

17 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
Jag har nu fått rätt på heljusproblemet, Det var en kabel som inte satt i sin kontakt ordentligt!

Typiskt att det var ett så enkelt fel.

Men har fortfarande problem med vibrationerna.

Ger det tt sista försök ifall nån av er kan veta vad problemet är.

Jag har hissat upp bilen med/utan däck och gasat upp i 90. Fast däcken var av så vibrerade det lika mycket.

Har kollat så att skivbromsarna inte är skeva, och det va dem inte heller.

Så var kan problemet sitta?

Nån som vet var det kan vara?

Helllpp Meeee!

Tack på förhand!!

Sök