3483
Sök

Oljeläckage Saab 900 (kylare?)

5 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
Hej. Har precis fixat mitt styrservorör på verkstad efter att det gick av vid en misslyckad bogsering. Till min fasa såg jag idag en stor oljefläck under min parkeringsplats. Letade och letade efter läckan men såg ingen, startade då bilen och såg att det droppade från någon slags ventil? som sitter under kylaren och mynnar rakt nedåt.

http://i49.tinypic.com/116ko45.jpg den svarta pricken illustrerar var tappet/ventilen/muttern sitter, alltså mitt på kylaren, rakt nedåt. Synlig om man trycker ner den nedersta framskärmen lite.

http://i50.tinypic.com/b64h1i.png illustrerar ytterligare var prylen som läcker sittter!

Oljan som läcker är med all säkerhet motorolja.

Bilen är en saab 900 2.0T Talladega -98

4 586 Inlägg
5 februari 2010
Inte bara servoröret som blivit trasig utan även oljekylaren som nu läcker

5 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Inte bara servoröret som blivit trasig utan även oljekylaren som nu läcker

Och med det ville du säga vadå? Vet inte vad oljekylaren är och jag inser även jag att något mer är trasigt.

Vad innebär det närmare? Kostand, tillvägagångssätt osv?

4 586 Inlägg
5 februari 2010
å många bilar sitter det en oljekylare som hjälper till att hålla oljan kallare. Den ser ut som en vanlig kylaren och där igenom rinner oljan som pumpas runt av motorn.

kostnad för en begagnad oljekylare kostar c:a 1000:- sedan säkert 500-1000 i arbetskostnad beronde på vart du lämnar bilen

Men kan lika gärna vara en slang som tagit stryk och läcker

5 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
Okej.. Då lär jag försöka felsöka ordentligt först, är operationen möjlig att göra själv om man skaffar tillgång till ett ordentligt utrustat garage och haynes eller liknande? Hämtade ut bilen för en del pengar i måndags och är inte alltför sugen på att bli beroende av verkstaden igen, fick vänta 1,5 vecka på deras "tjänst". (detta trots att jag hade alla delar som behövdes när bilen lämnades)

Sök