Svetsa plast?

EPG Kärnkraftstomte
14 september 2009 · 766 Inlägg

Om man tittar riktigt noga på den här bilden så ser man att insuget (som är gjort i svart plast) ligger imot kanten på luckan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/757379_t13t5p.jpg

Jag ritade en liten enkel skiss på hur jag vill ha det samt lite överdrivet hur det sitter idag:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/763772_mx2mg7.jpg

För att kunna göra ett sådant spår/avfasning så behöver man några spillbitar plast (i samma färg som insuget) samt någon som kan svetsa i plast.

Var hittar man detta?

Senast redigerat av MagnumR (14 september 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
TurbOla Reservdansk
14 september 2009 · 6 271 Inlägg

Jag har sett plastsvetsning av plaströr, men det fungerar annorlunda då man använder en hylsa med elektroder i.

Själv har jag använt lödkolv med gott resultat på mindre grejer.
Hur funkar "äkta" plastsvetsning på såna här jobb? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
EPG Kärnkraftstomte
14 september 2009 · 766 Inlägg

Jo hur man smälter ihop rör har jag nog också sett någon gång tror jag.

Jag vet inte riktigt hur det går till, men jag har förstått att man inte ska ge sig på att försöka själv med lödkolv om man inte är 100% säker på vad man gör eftersom att jag inte har något extra insug.

Dessutom vill jag att det ser proffsigt ut, vill att allt på bilen ska se ut som att det kom så från fabrik typ.

Senast redigerat av MagnumR (14 september 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Holme
15 september 2009 · 1 417 Inlägg

det man gör när man plastsvetsar är att man värmer ett tillsatsmaterial med varmluftspistol, och själva utförandet går till på ungefär samma sätt som när man gas-svetsar.
Om din plast på insuget är av den typ som tillåter plastsvetsning så kan du nog höra med en bra plast-firma så hjälper dom dig nog.

Jublub
15 september 2009 · 187 Inlägg

Det där skulle du nog kunna fixa med en lödkolv om du har lite skills wink
Själv så älskar man alla plastproblem man får, då åker kolven fram och det löser sig! big_smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
Germax
15 september 2009 · 12 086 Inlägg

Går det inte bara att värma och trycka ner insuget lite från karossen?

torpis Forummoderator
15 september 2009 · 10 572 Inlägg

Om man inte kan ändra plasten (vilket jag tror är svårt) så kan man ju filura på om plåtkanten behöver bara där, eller kan man flytta på den eller rent av ta bort den bit som är i vägen?   plastburken verkar sitta skruvan med två slangklämmor mot gasspjäll(?!) kan man tänka sig en liten siliconslang där mellan för att på så vis få bort plastburken från karossen.

Alt 3 kapa bort en tårtbit ur aluminiumet på insuget och vinkla ner spjällen.  Aluminium är "enkelt" att svetsa i.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EPG Kärnkraftstomte
15 september 2009 · 766 Inlägg

Tjena Henke!

Jag har redan tagit bort plåt på undersidan av luckans kant (i två omgångar till och med) och jag kan inte ta bort mer nu för då blir luckan otät.

Plastburken sitter mycket riktigt med två slangklämmor.

Kapa bort lite i aluminiumet och vinkla ner låter intressant men frågan är om det är möjligt i praktiken iomed att trottelspjällena sitter precis där.

Ett annat alternativ är att sätta distanser på bultarna som håller motorbalken för att på så sätt få ner motorn, problemet är bara det att jag vill ha så mycket markfrigång jag bara kan få eftersom att bilen kommer närmre backen sen med de andra fjädrarna.

Alternativet med silikonslangar gillar jag inte riktigt, tror att det kommer se "tattigt" ut då.

Holme skrev:
Om din plast på insuget är av den typ som tillåter plastsvetsning så kan du nog höra med en bra plast-firma så hjälper dom dig nog.

Det är troligtvis den sortens plast i och med att jag har sett andra personer (på amerikanska forum) som har gjort liknande lösningar med det insuget. Tror inte jag har någon plast-firma av den sorten i min närhet men man kanske skulle kolla runt lite.

Vill inte göra det själv iomed att jag saknar både erfarenhet, en plastbit att sätta dit och tillsatsmaterial.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
25 september 2009 · 766 Inlägg

Ingen som känner till någon bra plast-firma?

(Helst i östra Småland)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Iam2fast4U
26 september 2009 · 1 534 Inlägg

en del lackeringasfirmor och liknande har sådana verktyg
vi har ett verktyg man fäster på en vanligt varmluftspistol och med hjälp av detta kan man svetsa i plast
fungerar klockrent

BMW E34 "538" (1990)
caravelle_89_RS
27 september 2009 · 10 Inlägg

Det vi gjorde på våran svxkonverterade var att skära av toppen runt om och sedan limma en platt plastbit uppepå. går att få till bra, använd mycket och bra lim bara!

EPG Kärnkraftstomte
23 oktober 2009 · 766 Inlägg

Har fått reda på att mattläggare kan ha rätt verktyg.

Det gäller bara att hitta tillsatsmaterial och en plastbit (som buktar inåt att svetsa dit) i samma typ av plast samt helst samma kulör som insuget.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
7 februari 2010 · 766 Inlägg

Och såhär blev det:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/855283_uh5vgq.jpg
En jag känner lite grann som är mattläggare hjälpte mig att svetsa dit biten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/855284_gg92lc.jpg
Jag gjorde det enkelt för mig, jag sågade upp ett lagom stort hål i insuget, sen vände jag bara på biten så att insidan blev utsida istället.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/855286_c3a8ue.jpg
Plasten är av typen Polypropen och är en av ett tiotal olika plastsoter som är svetsbar, svetstråden kommer ifrån http://piltorps.se/

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/855293_juxtdx.jpg
Och såhär blev det när insuget kom på plats.

Jag känner mig riktigt nöjd med resultatet, tack Helge för att du svetsade åt mig och tack Piltorps för att jag fick en gratis bit svetstråd!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
te_wik Forummoderator
7 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Vet du vad den svetstråden kostar på ett ungefär? Jag är ute efter PCV tråd.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
EPG Kärnkraftstomte
8 februari 2010 · 766 Inlägg

Du menar PVC?
Ring Piltorps och fråga, jag har egentligen ingen aning.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

MagnumR skrev:
Du menar PVC?
Ring Piltorps och fråga, jag har egentligen ingen aning.

Just precis, det blev lite fel i all hast där.
Kollade på deras hemsida igår men såg inga prisuppgifter, får ta å ringa dit och höra.
Har ett kjolpaket som behöver lite omvårdnad, det är iaf såpass stora saker så jag kan ge mig in på att försöka själv på dom, inte så lätt att förstöra.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
EPG Kärnkraftstomte
8 februari 2010 · 766 Inlägg

Ojda, kjolpaket i PVC låter inget vidare...
Bodykit i glasfiber går ju att reparera relativt enkelt eftersom att både polyester och väv går lätt att få tag på. Och sen är det ganska lätt att spackla och slipa också.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

MagnumR skrev:
Ojda, kjolpaket i PVC låter inget vidare...
Bodykit i glasfiber går ju att reparera relativt enkelt eftersom att både polyester och väv går lätt att få tag på. Och sen är det ganska lätt att spackla och slipa också.

Jaoo, men vad ska man göra. Det är bara att försöka få det lagat. På ett eller annat sätt smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
KBerglund Bilskadeentusiast
8 februari 2010 · 291 Inlägg

Orginal kjolpaket är pp plast.
Eftermarknad är glasfiber.
Är det pp plast, svetsar man sällan utan använder sig av kemisklagning (limmer osv.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang