Hur släcka felkod på Toyota Avensis? Syresensor bytt.

togu
10 februari 2010 · 35 Inlägg

Har en Toyota Avensis, åm -06, 7500 mil. Vid senaste rutinservicen fick jag reda på att syresensorn behövde bytas och istället för att sponsra verkstaden med 800 kr så köpte jag syresensorn separat och tänkte nu byta den. Så långt allting väl, byta sensorn är det minsta problemet.
Jag är istället orolig att kommande besiktning kommer att slå ned på historiska felkoder ligger kvar och inte är släckta och således ge mig underkänt.

Så, mina frågor är:
- Kommer dessa felkoder att synas på besiktningen?
- Hur släcker jag dessa felkoder, kan jag det själv (t ex genom trycka på någon knapp och vrida på nyckeln, etc)?
- Att göra bilen spänningslös genom att koppla lös batteriet ett tag, räcker detta?

Har ingen OBD-läsare så att jag kan se att de verkligen ligger kvar. Toyotaverkstaden vill ha över 400 kr för att plugga in och släcka koderna. Det tyckte jag verkade lite dyrt.

Kavli Motborgare
10 februari 2010 · 1 099 Inlägg

togu skrev:
Har en Toyota Avensis, åm -06, 7500 mil. Vid senaste rutinservicen fick jag reda på att syresensorn behövde bytas och istället för att sponsra verkstaden med 800 kr så köpte jag syresensorn separat och tänkte nu byta den. Så långt allting väl, byta sensorn är det minsta problemet.
Jag är istället orolig att kommande besiktning kommer att slå ned på historiska felkoder ligger kvar och inte är släckta och således ge mig underkänt.

Så, mina frågor är:
- Kommer dessa felkoder att synas på besiktningen?
- Hur släcker jag dessa felkoder, kan jag det själv (t ex genom trycka på någon knapp och vrida på nyckeln, etc)?
- Att göra bilen spänningslös genom att koppla lös batteriet ett tag, räcker detta?

Har ingen OBD-läsare så att jag kan se att de verkligen ligger kvar. Toyotaverkstaden vill ha över 400 kr för att plugga in och släcka koderna. Det tyckte jag verkade lite dyrt.

Besiktningen kommer definitivt inte att bry sig om koder som ligger kvar som historik.
Har du nån lampa som fortfarande lyser?

-- K

togu
10 februari 2010 · 35 Inlägg

Nej, lampan lyser inte. Den har faktiskt bara lyst en enda gång under c:a 20 min, därefter slocknade den. Därav att jag bad verkstaden kolla på gamla felkoder och då upptäckte de trasig syresensor.

Ok, låter betryggande att de inte tittar på gammal historik men jag har ändå för mig att jag läst detta någonstans. Men det lär man ju bli varse om nästa vecka vid besiktningen annars.

original
11 februari 2010 · 3 Inlägg

Hej!

Numera kollar bilprovningen felkoder på alla bilar där det finns möjlighet. Ligger det då en felkod kvar i minnet så får man underkänt på det. De kan inte se om felkoden är permanent eller inte. Det spelar ingen roll att sensorn fungerar.

Bättre att få felkoden raderad för 400 kr direkt, istället för att behöva betala för en ombesikting också!

Mvh Johan

Kavli Motborgare
11 februari 2010 · 1 099 Inlägg

original skrev:
Hej!

Numera kollar bilprovningen felkoder på alla bilar där det finns möjlighet. Ligger det då en felkod kvar i minnet så får man underkänt på det. De kan inte se om felkoden är permanent eller inte. Det spelar ingen roll att sensorn fungerar.

Bättre att få felkoden raderad för 400 kr direkt, istället för att behöva betala för en ombesikting också!

Mvh Johan

Kan du ge mig en referens till det påståendet i form av en förskrift?

-- K

Kavli Motborgare
11 februari 2010 · 1 099 Inlägg

ewrs skrev:

Kavli skrev:

original skrev:
Hej!

Numera kollar bilprovningen felkoder på alla bilar där det finns möjlighet. Ligger det då en felkod kvar i minnet så får man underkänt på det. De kan inte se om felkoden är permanent eller inte. Det spelar ingen roll att sensorn fungerar.

Bättre att få felkoden raderad för 400 kr direkt, istället för att behöva betala för en ombesikting också!

Mvh Johan

Kan du ge mig en referens till det påståendet i form av en förskrift?

-- K

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … enDocument

Ja, de kommer att ge dig underkänd om de hittar fel på en syresensor (lambdasond). Inte om de hittar ett intermittent fel på en styrsensor.

Ok. Nu ser jag att det är syresensorn som är bytt, inte styrsensor.
Ibland läser jag som en kratta.
Nu ligger tviveln på min sida. wink


-- K

Senast redigerat av Kavli (11 februari 2010)

togu
11 februari 2010 · 35 Inlägg

Jag ringde till Bilprovningen och pratade med en tekniker som var ganska insatt. Trots det så poängterade han att det hela var nytt och att de inte riktigt hade kommit in i rutinerna.
Om jag försöker återge en någorlunda sammanfattning så trodde han inte att gamla felkoder låg kvar och syntes. Han sa också att han inte var säker på att de ens kunde/fick titta på detta utan de tittade bara på det momentana värdet från sensorer, etc. Om det vid tillfället visar sig dåligt, då går de vidare med en manuell avgasmätning (de gör alltså ingen manuell numer, utan bara kontorll genom OBD-kontakten).
Han kunde naturligtvis inte garantera att min bil gick igenom besiktningen men om den mot förmodan skulle bli underkänd så leder det inte till någon ombesiktning utan bara en anmärkning om åtgärdande (typ trasig reflex eller motsv).

Och i och med att inte polisen har några möjligheter att testa något sådant om de stoppar en så sa han att det i princip bara är att köra. Har man dessutom ett kvitto på en utbytt del (vilket jag har) så borde det vara lugnt.

Däremot så sa han att det sker en förändrigt 1 april i år då "testverksamheten" som man nu kör går över i "skarp" verksamhet så därefter kunde man få underkänt men fortfarande gäller att de troligen inte tittar på historiska värden.

Men på måndag är det besiktning för min del, efter det så har vi facit här på forumet!

Nu är bara problemet för min del att jag måste byta syresensorn innan besiktningen. Den gamla satt så in i h-vete och jag fick inte lös den i gårkväll när jag låg och kröp under bilen i -10 grader. Nytt försök i helgen.
Någon som har några tips btw?

Kavli Motborgare
11 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Ok. Det var ungefär det svaret jag hade förväntat mig.

Vissa bilar, som, som VW, släcker heller inte varnigslampan i instrumentpanelen efter byte av syresensor, så man måste alltid släcka den manuellt. Vet ej hur besiktnginsgubbarna beter sig då.

(Jo, de kan titta på historiska värden, om det finns i datorn. Det är olika för olika bilar hur felkoder sparas) Bilprovningen har samma diagnosutrustning som vi använder i verkstaden, så jag vet i alla fall lite om vad som syns.

-- K

Senast redigerat av Kavli (11 februari 2010)

terg
13 februari 2010 · 23 Inlägg

en fundering tillhör inte syresensor avgasreningen?

TILLVERKARENS ÅTAGANDEN FÖR KATALYSATORBILAR

Vid anmärkning på avgasreningen på 1989 års modeller och senare skall tillverkare svara för reparation av fel utan kostnad för bilägaren. Åtagandet gäller upp till 5 år eller 8000 mil beroende på vilket som först uppstår. 

mvh
t

togu
15 februari 2010 · 35 Inlägg

terg skrev:
en fundering tillhör inte syresensor avgasreningen?

TILLVERKARENS ÅTAGANDEN FÖR KATALYSATORBILAR

Vid anmärkning på avgasreningen på 1989 års modeller och senare skall tillverkare svara för reparation av fel utan kostnad för bilägaren. Åtagandet gäller upp till 5 år eller 8000 mil beroende på vilket som först uppstår. 

mvh
t

Låter förvisso intressant.
Inte för att jag betvivlar det du säger men var finns det som du hänvisar till i skrift?
Gäller det bara Toyota eller alla bilar?
Att syresensorn är en del som påverkar avgaserna är uppenbart, men är det ändå att anse som en del av avgasreningen?

togu
15 februari 2010 · 35 Inlägg

Ha! Ringde till Toyota och pratade med verkstaden. Först visste de ingenting men efter att ringt ett samtal till bilhandlarn där jag köpt bilen och fått lite mer på fötterna ringde jag tillbaka till verkstaden.
Och vid närmare eftertanke så visade det sig att jag får tillbaka pengarna. Dock ej för arbetet jag la ned sad. Men de lovade mig rabatt nästa gång jag lämnade in bilen där smile.

terg
15 februari 2010 · 23 Inlägg

togu skrev:
Ha! Ringde till Toyota och pratade med verkstaden. Först visste de ingenting men efter att ringt ett samtal till bilhandlarn där jag köpt bilen och fått lite mer på fötterna ringde jag tillbaka till verkstaden.
Och vid närmare eftertanke så visade det sig att jag får tillbaka pengarna. Dock ej för arbetet jag la ned sad. Men de lovade mig rabatt nästa gång jag lämnade in bilen där smile.

av vilken anledning fick du pengarna tillbaka,var det på grund av tillverkarens åtagande?

TILLVERKARENS ÅTAGANDEN FÖR KATALYSATORBILAR  kommer från denna sida står längst ner på sidan
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

mvh
t

togu
16 februari 2010 · 35 Inlägg

Jag fick tillbaka pengarna utan omsvep och det var väl (antar jag) på grund av tillverkarens åtaganden. Det var i alla fall vad Toyota sa till mig, det var inga konstigheter alls när jag påtalade det för verkstaden på telefon.
Därutöver har ju Toyota en kvalitétsgaranti som, under vissa förutsättningar, gäller i åtta år/15 000 mil har jag för mig. Men det tillämpades aldrig i detta fall.

Och, jag kan meddela att bilen gick igenom besiktningen så fint. "Som renaste fjälluft" sa besiktningsmannen, lambda = 1.00. Inga felkoder syntes heller vid OBD-kontrollen, trots att jag inte varit in på verkstaden och "clearat" felen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang