Gatreggade Grupp B bilar?

Lurken_85
14 februari 2010 · 832 Inlägg

Froborg skrev:
Alla grupp-b bilar måste har byggts i 200ex för civila marknaden för att dom skulle få tävla med modellen.

Precis vad jag tänkte skriva när jag satt och läste. Det är ju synd att kanske en av världens bästa förare skulle omkomma innan det vart strängare regler men det är ju som sagt riktig grymma bilar och det finns inget jag tycker låter grymmare än audin. Men det ryktas ju att Henri hade fuskat och hade bränsle i ramen på bilen och det var därför det var över så fort. Men det är ju ett rykte som jag har hört och vet inte om det är någon sanning i det. Lägger till lite film med lite riktig motorljud wink



Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
KHRacing
14 februari 2010 ·

Lurken_85 skrev:

Froborg skrev:
Alla grupp-b bilar måste har byggts i 200ex för civila marknaden för att dom skulle få tävla med modellen.

Precis vad jag tänkte skriva när jag satt och läste. Det är ju synd att kanske en av världens bästa förare skulle omkomma innan det vart strängare regler men det är ju som sagt riktig grymma bilar och det finns inget jag tycker låter grymmare än audin. Men det ryktas ju att Henri hade fuskat och hade bränsle i ramen på bilen och det var därför det var över så fort. Men det är ju ett rykte som jag har hört och vet inte om det är någon sanning i det. Lägger till lite film med lite riktig motorljud wink



fyfan för att skapa rykten om en duktig förare som dött 25 år tidigare (24)

Lancia var ju "överlägsna" så varför fuska ?

Nej, S4:asn hade P´plastkaross så lätt fattade eld.

Opelmadness German cars, quality and beyond
14 februari 2010 · 8 197 Inlägg

KHRacing skrev:
Citroen BX Gruppe B hade frontmotor :-)

Audi S1 också. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
peder Dorifto King Peedi Balerado
14 februari 2010 · 386 Inlägg

jag skär av mig mina två pungkulor för en 205 t16.....
Och det finns gatlegal t16, dom går för 700 000kr och uppåt smile

Det finns/fanns en här i göteborg smile

Senast redigerat av peder (14 februari 2010)

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 februari 2010 · 8 197 Inlägg

peder skrev:
jag skär av mig mina två pungkulor för en 205 t16.....

lol
Själv? En EVO2 ska det vara isf.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
KHRacing
14 februari 2010 ·

peder skrev:
jag skär av mig mina två pungkulor för en 205 t16.....
Och det finns gatlegal t16, dom går för 700 000kr och uppåt smile

Det finns/fanns en här i göteborg smile

för en 4-5 år sedan fansn det en NY sådan till salu på en svensk bilfirma, för endsat 225000tkr

Opelmadness German cars, quality and beyond
14 februari 2010 · 8 197 Inlägg

KHRacing skrev:
fyfan för att skapa rykten om en duktig förare som dött 25 år tidigare (24)

+1... Det är skamligt... Men det ryktet är tyvärr inte nytt, men dumt att påpeka det.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Lurken_85
14 februari 2010 · 832 Inlägg

Opelmadness skrev:

KHRacing skrev:
fyfan för att skapa rykten om en duktig förare som dött 25 år tidigare (24)

+1... Det är skamligt... Men det ryktet är tyvärr inte nytt, men dumt att påpeka det.

Menade inget illa med att skriva det och han var som sagt en mycket duktig förare.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
TS_quattro fyrkrafsare
14 februari 2010 · 1 443 Inlägg

visst bilarna var ytterst svårkontrollerade pga den brutala motoreffekten, men tävlingarna var bedrövligt dåligt arrangerade, hur fan kan man låta folk stå som åskådare i en ytterkurva t.ex? finns även många filmklipp på tuben där bilarna åker i en "bubbla" av åskådare som flyttar sig när den kommer och omedelbart sluts ihop bakom bilen, olyckan i portugal är just ett sånt exempel på dåligt arrangemang, det får helt enkelt inte se ut på det viset. sen bevisar det även än en gång att människor i grupp är korkade djur som bara kan stå på ett ställe och vänta på sin egen död som en skock får...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
peder Dorifto King Peedi Balerado
15 februari 2010 · 386 Inlägg

KHRacing skrev:

peder skrev:
jag skär av mig mina två pungkulor för en 205 t16.....
Och det finns gatlegal t16, dom går för 700 000kr och uppåt smile

Det finns/fanns en här i göteborg smile

för en 4-5 år sedan fansn det en NY sådan till salu på en svensk bilfirma, för endsat 225000tkr

gatversionen går på en 500k uppåt, 700k för evo1 rallyversion och över miljonen för en evo2 wink

Om man har tur att se dem då, folk ruvar på dem som fan.

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Kroged Ball
15 februari 2010 · 33 Inlägg

KHRacing skrev:

peder skrev:
jag skär av mig mina två pungkulor för en 205 t16.....
Och det finns gatlegal t16, dom går för 700 000kr och uppåt smile

Det finns/fanns en här i göteborg smile

för en 4-5 år sedan fansn det en NY sådan till salu på en svensk bilfirma, för endsat 225000tkr

Fanns en på Bytbil.com för 670k vill jag minnas.

Tvivlar starkt på att det finns/fanns mer än 2-3st i sverige.

En bekant som jobbar på Peugeot i gbg berättade om ett närliggande företag hade köpt upp en större lokal innehållande en massa gamla bilar. När man kom in där så stod det enligt dom som gick in där, en lite annorlunda 205a. så dom lät peugeot ta en koll på den, visst, då va de en äkta 205 t16 gatversion smile Dom lät den få bytt olja o lite sånt, sen använde ägaren utav företaget bilen som bröllopsbil cool

Senast redigerat av Kroged (15 februari 2010)

livet börjar vid 10k rpm
Peugeot 306 Gti6 "Lynx Highboost" (1998)
Peugeot 306 Gti "Rallye" (1999)
kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

TS_quattro skrev:
visst bilarna var ytterst svårkontrollerade pga den brutala motoreffekten, men tävlingarna var bedrövligt dåligt arrangerade, hur fan kan man låta folk stå som åskådare i en ytterkurva t.ex? finns även många filmklipp på tuben där bilarna åker i en "bubbla" av åskådare som flyttar sig när den kommer och omedelbart sluts ihop bakom bilen, olyckan i portugal är just ett sånt exempel på dåligt arrangemang, det får helt enkelt inte se ut på det viset. sen bevisar det även än en gång att människor i grupp är korkade djur som bara kan stå på ett ställe och vänta på sin egen död som en skock får...

Jag pratade med Kalle Grundel för något år sedan och han berättade om när han körde Grupp B-bilarna, han sa att Lancia var de värsta av dom, den hade en brytare som gav ca 100-150hk mer som kunde nyttjas om dom behövde ta i lite extra, problemet var att motorerna inte höll så länge med denna effekt och att bilen i stort sett blev som att kasta en handslägga med skaftet framåt tongue

På den tiden brydde sig inte arrangörerna så mycket om säkerheten för publiken, folk fick ta eget ansvar.
Det är otäckt att det fortfarande kan se ut på det viset ibland, särskilt i sydeuropa där folk ska stå nära så vägarna att bilarna touchar benen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
lelleal
15 februari 2010 · 1 150 Inlägg

S1 är vägreggad tillverkades i 20 ex kördes i grupp b.sportquattrorn tillverades i 219 ex endel såldes ut till kund endel gick till rally.även urquattro kördes i grupp b !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
saab_sonett Handledare
15 februari 2010 · 1 481 Inlägg

Var faktiskt på Svenska rallyt och tittade när de körde sista året med grupp B-bilarna. Gick ruskigt fort på rakorna, men inte så fort i kurvorna. Väghållningen var inte den bästa. Dagens WRC-bilar har bättre sträcktider än vad grupp B-bilarna hade. Stig Blomqvist hade en rolig kommentar när bilarna försvann.
-"känns som att köra moppe nu."

Var väl Kalle Grundel som testade nå'n grupp B-bil på racerbana i Frankrike. Samtidigt så testade en Formelförare. Han påtalade för Grundel att hålla sig undan när han kom och körde om. Resultat? Grundel hängde som ett frimärke i bakaxeln på formelbilen.

Senast redigerat av saab_sonett (15 februari 2010)

kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

saab_sonett skrev:
Var faktiskt på Svenska rallyt och tittade när de körde sista året med grupp B-bilarna. Gick ruskigt fort på rakorna, men inte så fort i kurvorna. Väghållningen var inte den bästa. Dagens WRC-bilar har bättre sträcktider än vad grupp B-bilarna hade. Stig Blomqvist hade en rolig kommentar när bilarna försvann.
-"känns som att köra moppe nu."

Var väl Kalle Grundel som testade nå'n grupp B-bil på racerbana i Frankrike. Samtidigt så testade en Formelförare. Han påtalade för Grundel att hålla sig undan när han kom och körde om. Resultat? Grundel hängde som ett frimärke i bakaxeln på formelbilen.

Vad har Grundel inte gjort i en Grupp B bil? han är en av få människor i världen som tävlat med ALLA Grupp B bilar (om jag minns rätt iaf. cool)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Gti_Gurra
16 februari 2010 · 41 Inlägg

Henri Toivonen körde med sin Delta S4 innan Portugals GP (på estoril eller vad banan kan heta) och hade kvalat in som 6:a bland alla formel 1 bilar med tiden han fick!! smile
Då snackar vi kraftfulla rallybilar. big_smile Hehe!

Senast redigerat av Gti_Gurra (16 februari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang