3131
Sök

Opel Calibra 2,0 -91 Tickande ljud!

Pal
18 februari 2010
Trådstartare
Har en opel calibra som tickar som de vore en dieseltraktor för tillfället, förra ägaren säger att det tickande även när han hade den och både han och jag har gjort flera oljebyten med fin olja som ska vara till motorn och även prövat med tjockare som det kan va ibland.

Grejen är att många säger att det ska vara ventillyftarna men jag har lyssnat runt motorn och kört det gamla bonnatricket med skruvmejsel och det låter INGET runt toppen utan det verkar låta som det kommer från spridarna även om man lyssnar med vanligt öra..

Kan det vara spridarna? Och ljudet ökar om man gasar men dör ut mot de högre varvtalen (eller försvinner i alla annat ljud)

Och om det är dom vet någon hur klyddigt det är att ta av dom på en C20XE? Måste man bara ta loss lite eller hela SFI kåpan och ner med allt under?

Sen tänkte jag att man kanske kunde koppla loss spridarnas elkontakter när man står på tomgång och lyssna? är detta möjligt? isåfall hur för det sitter en j*vla massa kablar över dom utan möjlighet att ta loss..

Tack på förhand för svar!

677 Inlägg
18 februari 2010
Spridarna kan låta mycket, mina låter som fan på tomgång och upp till drygt 1100 rpm sen börjar det plana ut med motorljudet.

Vet inte om du har hydraliska eller mekaniska lyftare men har du hydraliska så prova ett medel som finns på mekonomen som tystar ned dem.. funkade på syrrans c2. Har du mekaniska måste du ställa in spelet med shims

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
Bergkuist skrev:
Spridarna kan låta mycket, mina låter som fan på tomgång och upp till drygt 1100 rpm sen börjar det plana ut med motorljudet.

Vet inte om du har hydraliska eller mekaniska lyftare men har du hydraliska så prova ett medel som finns på mekonomen som tystar ned dem.. funkade på syrrans c2. Har du mekaniska måste du ställa in spelet med shims

Opel har haft hydrauliska lyftare sen artonhundra-freezetodeath. Det är alltså inte mekaniska lyftare på den motorn.
Som du säger, så kan spridare låta mycket. Det är bra. Då vet man att dom fungerar. smile

-- K

Pal
19 februari 2010
Trådstartare
haha låter ju bra men blir det tystare om man rengör dom eller byter ut dom? För det e lite tröttsamt att ha en opel folk tror är en diesel

677 Inlägg
19 februari 2010
Pal skrev:
haha låter ju bra men blir det tystare om man rengör dom eller byter ut dom? För det e lite tröttsamt att ha en opel folk tror är en diesel

Det är skillnad på Tick och diesel gång...
Låter bilen som diesel så är det inge bra, mina spridare låter Tick tick tick som en klocka fast högt. prova att hälla i förtjockningsmedel. Är det kamrem eller kjedja på motorn?

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
Pal skrev:

Låter som om den knackar då. Kör i lite E85 och se om det ändrar sig.

-- K

Pal
19 februari 2010
Trådstartare
Här kommer en liten film där man kan höra och just här hör man lyftarna med för motorn är kall men det ljudet dör ut sen men lyssna det låter som det andra tickandet är från spridarna http://www.garaget.org/video/34kti1o2ac23

3 235 Inlägg
19 februari 2010
Låter som ventilknack.
Hur mycket har bilne gått, har du servicehistorik på den?

Pal
19 februari 2010
Trådstartare
Bilen har gått 22 och har haft de bytat innan enligt kvitton från 05 och det mesta är rätt väl servat på den

677 Inlägg
19 februari 2010
aj.... Rengor lyftarna! tycker det later lite som tandningen skulle sta lite fel. Min lat sa dar innan den stod ratt men prova att gora rent dem forst eller anvand Fortjockningsmedlet

Sök