18 februari 2010
Trådstartare
Har en opel calibra som tickar som de vore en dieseltraktor för tillfället, förra ägaren säger att det tickande även när han hade den och både han och jag har gjort flera oljebyten med fin olja som ska vara till motorn och även prövat med tjockare som det kan va ibland.
Grejen är att många säger att det ska vara ventillyftarna men jag har lyssnat runt motorn och kört det gamla bonnatricket med skruvmejsel och det låter INGET runt toppen utan det verkar låta som det kommer från spridarna även om man lyssnar med vanligt öra..
Kan det vara spridarna? Och ljudet ökar om man gasar men dör ut mot de högre varvtalen (eller försvinner i alla annat ljud)
Och om det är dom vet någon hur klyddigt det är att ta av dom på en C20XE? Måste man bara ta loss lite eller hela SFI kåpan och ner med allt under?
Sen tänkte jag att man kanske kunde koppla loss spridarnas elkontakter när man står på tomgång och lyssna? är detta möjligt? isåfall hur för det sitter en j*vla massa kablar över dom utan möjlighet att ta loss..
Tack på förhand för svar!