3148
Sök

Nissan 200sx s13 -89 utan tomgång !? hjälp behövs fort

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hallå, var och körde med 200:an i fredags och allting var frid och fröjd, men senare när jag skulle hem så upptäckte jag att jag inte hade någon tomgång alls? den var helt död, när bilen är kall så har den jätte låg tomgång ( runt 500 rpm) sen kan den dö ibland, när bilen börja bli varm så har den ingen tomgång alls.

hjäälp smile

727 Inlägg
21 februari 2010
Sitter det en dumpventil på den? om det gör det se till så den håller tätt ordentligt, med kylan kan den hänga sig och låsa sig i ett halvöppet läge eller "gå segt"om den är dåligt smörjd eller av dålig kvalitet, märkte jag på en av mina gamla s13 iaf

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

744 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
tackar för svaret, jo jag har kikat på dumpen (har en öppen) och den verka gå lätt och verka inte dra någe luft, prövade även plugga ur lmm:en och då dog bilen direkt tongue

677 Inlägg
21 februari 2010
Har 200 tomgångsmotor? kolla så det är ren och inte klabbat igen, sen om ni har TPS givare ( spjälllägesgivare) kolla så den är rätt inställd.

744 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
tjena, jo tomgångs motorn sitter vid spjället om jag inte är helt ute och cyklar, få lov att kolla upp den, höm jo jag tycker ju att dom bör ha en tps givare, men hur kan man kolla ifall den är rätt inställd ? tongue

uppdate, bilen har tomgång runt 500 rpm nu, men om man gasar upp den till 2000 och släpper bara gasen så dör bilen, men om man håller jämn och försiktig gas sen släpper man försiktigt så då håller den tomgång :S

677 Inlägg
21 februari 2010
hewra skrev:
tjena, jo tomgångs motorn sitter vid spjället om jag inte är helt ute och cyklar, få lov att kolla upp den, höm jo jag tycker ju att dom bör ha en tps givare, men hur kan man kolla ifall den är rätt inställd ? tongue

uppdate, bilen har tomgång runt 500 rpm nu, men om man gasar upp den till 2000 och släpper bara gasen så dör bilen, men om man håller jämn och försiktig gas sen släpper man försiktigt så då håller den tomgång :S

TPS information måste finnas på NOGS annars låter lite som du har läcka ngns stans. spruta runt start gas

Sök