nu har jag haft en mekaniker till att lyssa på bilen och han är inne på att det är lagerras. så står nu i valet och kvalet om det blir ny motor eller om man ska lämna in den på lagerbyte eller rentav chansa och se om man själv reder ut att. det kan ju inte bli värre än vad det är nu iaf....
det jag funderar över nu är hur veven brukar bete sig vid sånna här komplikationer? på vissa bilar så tar veven stryk direkt när ett lager ger sig men hur är det på saabarna? brukar vevarna klara sig? mekanikern som kollade på bilen var lite osäker på denna biten.
det är ju en rätt avgörande fråga ifall det är ekonomiskt försvarbart att riva ner motorn istället för att slänga i en annan.
MVH Fredrik
Råkade ut för samma sak på min 9-3:a, lagerras efter en tids knackande. Jag köpte en renoverad motor och hinkade i, gick på strax över 30000 med arbete. Mycket pengar, men det är skönt att veta att grejerna iaf kommer att hålla så länge man själv har kvar bilen. Hur mycket en renovering går på är ju som sagt omöjligt att veta innan, kan bli billigare, men kan också dra iväg ordentligt om man har otur.
aa okej, jag kan få tag på renoverad motor för 10tusen tror jag. sen är det arbetskostnad för bytet och så med.
så det är alltså inte någon ide alls att ge sig på att byta lager?