Köpråd: Volvo 945 Lätt eller Fulltryck

Jimpiz
20 januari 2010 · 845 Inlägg

Volvo 945 Automat Lättryck ca 20.000 mil
Volvo 945 Manuell  Fulltryck  ca 25.000 mil

Fördelar/Nackdelar. Vad hade ni köpt?

Hur bra håller automatlådan rest Manuella.
Den Automatiska är en 5 växlad

Vill ha automat men vill endå ha en bil med bra drag.




ps. Med bra drag menar jag inte att jag vill ha förslag på en annan bil smile )

Saab 9-3SS (2008)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 januari 2010 · 3 180 Inlägg

enda som skiljer motorerna är ju laddtrycket, så det är väl lådan och milen som är frågan.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Jimpiz
20 januari 2010 · 845 Inlägg

NITROUS skrev:
enda som skiljer motorerna är ju laddtrycket, så det är väl lådan och milen som är frågan.

Den manuella är den nya lådan, M47? vet inte vad den kallas. Hur hållbar är den manuella?, Hur gör man för att få Lättryckaren att ladda som en fulltryck.

Saab 9-3SS (2008)
Fire-Fox
20 januari 2010 · 632 Inlägg

Jimpiz skrev:

NITROUS skrev:
enda som skiljer motorerna är ju laddtrycket, så det är väl lådan och milen som är frågan.

Den manuella är den nya lådan, M47? vet inte vad den kallas. Hur hållbar är den manuella?, Hur gör man för att få Lättryckaren att ladda som en fulltryck.

Antingen har du M46 eller dem nyare som heter M90. Jag skulle föredra M90. En bra mycket bättre låda enligt mig. För att en lättryckare att gå som en fulltryckare så byter du bara WG (Wastegaten) på turbon till en fulltryckare sen är det klart smile.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Jimpiz
20 januari 2010 · 845 Inlägg

Fire-Fox skrev:

Jimpiz skrev:

NITROUS skrev:
enda som skiljer motorerna är ju laddtrycket, så det är väl lådan och milen som är frågan.

Den manuella är den nya lådan, M47? vet inte vad den kallas. Hur hållbar är den manuella?, Hur gör man för att få Lättryckaren att ladda som en fulltryck.

Antingen har du M46 eller dem nyare som heter M90. Jag skulle föredra M90. En bra mycket bättre låda enligt mig. För att en lättryckare att gå som en fulltryckare så byter du bara WG (Wastegaten) på turbon till en fulltryckare sen är det klart smile.

Är det skadligt att byta den på något sett? Automatlådan, är den lika hållbar som M90?
Har nån av dessa någon form av diff eller något sån lyx:P?

Saab 9-3SS (2008)
Fire-Fox
20 januari 2010 · 632 Inlägg

Nej det är inte skadligt på något sätt. Bilen i sig blir bara att fulltrycksturbo istället för lättryckare. En automatlåda är absolut inte lika hållbar som en M90. Ska du leka eller trimma så manuell verkligen att föredra. Jag har för mig att vissa års modeller av 940 hade 'slungdiff' men är inte helt 100% på det tongue

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Jimpiz
20 januari 2010 · 845 Inlägg

Fire-Fox skrev:
Nej det är inte skadligt på något sätt. Bilen i sig blir bara att fulltrycksturbo istället för lättryckare. En automatlåda är absolut inte lika hållbar som en M90. Ska du leka eller trimma så manuell verkligen att föredra. Jag har för mig att vissa års modeller av 940 hade 'slungdiff' men är inte helt 100% på det tongue

Mvh/Tobias

Automataren (lätt tryck) är en FD polis, allt jag vet om den.

Men det ser ut som det blir den manuella iaf tongue. FK och FT, är det nån annan skillnad på dom, inte änns en liten detalj ?

Senast redigerat av Jimpiz (20 januari 2010)

Saab 9-3SS (2008)
turboforssen Telge Drifting Team
20 januari 2010 · 5 398 Inlägg

Jimpiz skrev:

Fire-Fox skrev:
Nej det är inte skadligt på något sätt. Bilen i sig blir bara att fulltrycksturbo istället för lättryckare. En automatlåda är absolut inte lika hållbar som en M90. Ska du leka eller trimma så manuell verkligen att föredra. Jag har för mig att vissa års modeller av 940 hade 'slungdiff' men är inte helt 100% på det tongue

Mvh/Tobias

Automataren (lätt tryck) är en FD polis, allt jag vet om den.

Men det ser ut som det blir den manuella iaf tongue. FK och FT, är det nån annan skillnad på dom, inte änns en liten detalj ?

det som är skillnaden är att fk inte har nån justerbar westgate men det har ft
fk kom ju -94 tror jag det va å då kom åsså olje sprut på kolvarna
men tror det kom på ft då  åsså
så en ft motor innan -94 har inte oljesprut på kolvarna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Pedaln Rättvikarn
20 januari 2010 · 142 Inlägg

Tänker man ekonomiskt så är det billigare med ltt då försäkringen är billigare, ändå så kan du få bilen att gå som enfulltryckare uten några större modifikationer.

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!
Jimpiz
20 januari 2010 · 845 Inlägg

turboforssen skrev:

Jimpiz skrev:

Fire-Fox skrev:
Nej det är inte skadligt på något sätt. Bilen i sig blir bara att fulltrycksturbo istället för lättryckare. En automatlåda är absolut inte lika hållbar som en M90. Ska du leka eller trimma så manuell verkligen att föredra. Jag har för mig att vissa års modeller av 940 hade 'slungdiff' men är inte helt 100% på det tongue

Mvh/Tobias

Automataren (lätt tryck) är en FD polis, allt jag vet om den.

Men det ser ut som det blir den manuella iaf tongue. FK och FT, är det nån annan skillnad på dom, inte änns en liten detalj ?

det som är skillnaden är att fk inte har nån justerbar westgate men det har ft
fk kom ju -94 tror jag det va å då kom åsså olje sprut på kolvarna
men tror det kom på ft då  åsså
så en ft motor innan -94 har inte oljesprut på kolvarna

Okej. FT är från 1997 och FK från 1995. Vet du om nån av dom har diff?. Eller hur ser man det utan att hissa bilen å kolla på bakaxeln

Saab 9-3SS (2008)
Elving_
7 mars 2010 · 675 Inlägg

Jimpiz skrev:
Volvo 945 Automat Lättryck ca 20.000 mil
Volvo 945 Manuell  Fulltryck  ca 25.000 mil

Fördelar/Nackdelar. Vad hade ni köpt?

Hur bra håller automatlådan rest Manuella.
Den Automatiska är en 5 växlad

Vill ha automat men vill endå ha en bil med bra drag.




ps. Med bra drag menar jag inte att jag vill ha förslag på en annan bil smile )

En liten sak bara, Automatlådan på LTT:n är inte 5 växlad, utan fyra. Betäckningen på den heter AW71.
Vill du ha kul ska du köpa den med M90 smile Annars är det bara att byta westgate klockan till en som har suttit på en FTT så går den som en fulltryckare smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
epapower
7 mars 2010 · 593 Inlägg

Tycker du ska köpa den med 230ft motorn och manuell låda. M90 lådan är riktigt fin att köra och håller bra (även om du skulle vilja trimma)..

Väldigt tveksamt om det är någon diffbroms på den då de var som vanligast på 940 årsm.-92/-93 men visst de fanns ju visa kunder som valde till det även på senare årsmodeller men det satt inte standardmont. på någon då iallafall.

Smidigast är att krypa under och kolla på en lite vit lapp med streckod och lite text på som sitter på bakaxelröret (tro det vänstra). vanlig =1031 och slungdiff=1041.

Och som ovanstående sagt så skiljer det bara på laddtrycket mellan lätt-/fulltryck, Dock får man 15hk mindre när man chippar en lättryckare men BSR kunde inte svara på varför och vad det är som skiljer på motorerna/styrsystemet mer än att de har olika laddtryck..

Och det sitter INTE justerbar wastegatestång på 940 med b230ft.. Det var endast på de gamla 940 (innan -94) med b230ft och garetturbo som de var så på..

mvh

Senast redigerat av epapower (7 mars 2010)

Filliloxen
7 mars 2010 · 12 Inlägg

Jag har llt. Och den är lite mer än fulltycken. Köpte den för att det blir billigare i försäkring och man inte behöver göra några stora förändringar.

Fulltrycksturbon ska ju ha slungdiff. Så det kan ju vara klart roligare om man ska leka eller vill ta sig loss i vinter lättare.

Jag skulle köra på manuell för det är roligare att växla big_smile

// Feeelix

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang