2370
Sök

Volvo 855 t5 Startproblem

33 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej har ett problem med min 855:a den vill inte starta på nyckeln men går hur fint som helst när man puttar eller drar igång den. Har bytt kamaxelgivare och tändspole men inte fått fram något. Någon som har nåt tips på vad det kan vara? Mvh Niklas


Rycketofta Racing
292 Inlägg
28 februari 2010
#2
tändningslåset smile du tappar troligen gnistan när du kör på starten.

//Rycketofta Racing

33 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#3
Tab skrev:
tändningslåset smile du tappar troligen gnistan när du kör på starten.

Har prövat att koppla startmotorn direkt på batteriet också sad men samma sak då med.


Rycketofta Racing
292 Inlägg
1 mars 2010
#4
jag förmodar att du hade tändningen på då wink

har du imobiliser på bilen?

annars råder jag dig att ta ett komp test wink

hör av dig om hur det går smile

//Rycketofta Racing

33 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#5
Tab skrev:
jag förmodar att du hade tändningen på då wink

har du imobiliser på bilen?

annars råder jag dig att ta ett komp test wink

hör av dig om hur det går smile

Ja tändningen var allt på big_smile

ja jag har ju en sån imobiliser men tror den funkar för när jag vrider om utan att använt den så snurrar inte starten alls och när jag har använt den så snurrar det men kan den göra nåt annat?

vet du hur man får bort den annars? big_smile


Motborgare
1 099 Inlägg
2 mars 2010
#6
tuttis skrev:
Tab skrev:
jag förmodar att du hade tändningen på då wink

har du imobiliser på bilen?

annars råder jag dig att ta ett komp test wink

hör av dig om hur det går smile

Ja tändningen var allt på big_smile

ja jag har ju en sån imobiliser men tror den funkar för när jag vrider om utan att använt den så snurrar inte starten alls och när jag har använt den så snurrar det men kan den göra nåt annat?

vet du hur man får bort den annars? big_smile

Hade det varit immobilizern hade det inte gått att dra igång den.
Har du försökt att koppla tändspolen till solenoiden på startmotorn?

-- K

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
36 Inlägg
2 mars 2010
#7
Jag hade samma problem med min och böt fördelare och rotor kablar och stift och bilen gick som ny efter det...

Bmw tok

33 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#8
turbopowerr skrev:
Jag hade samma problem med min och böt fördelare och rotor kablar och stift och bilen gick som ny efter det...

Gick den igång någon gång ibland din också? för min startar ibland med nyckeln och alltid när du puttar igång den? tack för tipset big_smile


33 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#9
Kavli skrev:
tuttis skrev:
Tab skrev:
jag förmodar att du hade tändningen på då wink

har du imobiliser på bilen?

annars råder jag dig att ta ett komp test wink

hör av dig om hur det går smile

Ja tändningen var allt på big_smile

ja jag har ju en sån imobiliser men tror den funkar för när jag vrider om utan att använt den så snurrar inte starten alls och när jag har använt den så snurrar det men kan den göra nåt annat?

vet du hur man får bort den annars? big_smile

Hade det varit immobilizern hade det inte gått att dra igång den.
Har du försökt att koppla tändspolen till solenoiden på startmotorn?

-- K

Är det inte samma sak som att koppla den spolen till batteriet? är väl alltid ström till solenoiden? hur ska jag koppla det annars? tack för tipset big_smile


Motborgare
1 099 Inlägg
3 mars 2010
#10
tuttis skrev:
Kavli skrev:
tuttis skrev:
Ja tändningen var allt på big_smile

ja jag har ju en sån imobiliser men tror den funkar för när jag vrider om utan att använt den så snurrar inte starten alls och när jag har använt den så snurrar det men kan den göra nåt annat?

vet du hur man får bort den annars? big_smile

Hade det varit immobilizern hade det inte gått att dra igång den.
Har du försökt att koppla tändspolen till solenoiden på startmotorn?

-- K

Är det inte samma sak som att koppla den spolen till batteriet? är väl alltid ström till solenoiden? hur ska jag koppla det annars? tack för tipset big_smile

Nä, det är inte alltid ström till solenoiden, för då hade startmotorn stått och kvarnat sönder kuggkransen konstant.
Det är bara spänning där just när du vrider på nyckeln. Teorin var att förkopplingsmotståndet på tändspolen alltid är inkopplad, så du får för svag gnista när du krankar motorn. Kopplar du från solenoiden till tändspolen så får den extra spänning just under startförsöket.

Sen har jag varit med om att insprutningssystemet inte ville spela om det var för låg spänning på batteriet. Hade en 745 GLE som vägrade starta. Startmotorn tyckte jag snurrade på ganska bra, fast inte ett tick från spridarna. Tyckte spänningen var lite låg, så jag satte dit ett hjälpstartpaket och bilen hoppade igång direkt. Det var en defekt cell i batteriet, visade det sig. Nytt batteri i lådan och sen var det aldrig mer problem med det.

-- K
Senast redigerat av Kavli (3 mars 2010)

33 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#11
Kavli skrev:
tuttis skrev:
Kavli skrev:

Hade det varit immobilizern hade det inte gått att dra igång den.
Har du försökt att koppla tändspolen till solenoiden på startmotorn?

-- K

Är det inte samma sak som att koppla den spolen till batteriet? är väl alltid ström till solenoiden? hur ska jag koppla det annars? tack för tipset big_smile

Nä, det är inte alltid ström till solenoiden, för då hade startmotorn stått och kvarnat sönder kuggkransen konstant.
Det är bara spänning där just när du vrider på nyckeln. Teorin var att förkopplingsmotståndet på tändspolen alltid är inkopplad, så du får för svag gnista när du krankar motorn. Kopplar du från solenoiden till tändspolen så får den extra spänning just under startförsöket.

Sen har jag varit med om att insprutningssystemet inte ville spela om det var för låg spänning på batteriet. Hade en 745 GLE som vägrade starta. Startmotorn tyckte jag snurrade på ganska bra, fast inte ett tick från spridarna. Tyckte spänningen var lite låg, så jag satte dit ett hjälpstartpaket och bilen hoppade igång direkt. Det var en defekt cell i batteriet, visade det sig. Nytt batteri i lådan och sen var det aldrig mer problem med det.

-- K

Okej okej Får ut och testa det sen big_smile men vet inte om jag ens har ett sånt motstånd på bilen :S kanske inte ens spelar någon roll? tack för tipset big_smile hoppas att det funkar


33 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#12
Kavli skrev:
tuttis skrev:
Kavli skrev:

Hade det varit immobilizern hade det inte gått att dra igång den.
Har du försökt att koppla tändspolen till solenoiden på startmotorn?

-- K

Är det inte samma sak som att koppla den spolen till batteriet? är väl alltid ström till solenoiden? hur ska jag koppla det annars? tack för tipset big_smile

Nä, det är inte alltid ström till solenoiden, för då hade startmotorn stått och kvarnat sönder kuggkransen konstant.
Det är bara spänning där just när du vrider på nyckeln. Teorin var att förkopplingsmotståndet på tändspolen alltid är inkopplad, så du får för svag gnista när du krankar motorn. Kopplar du från solenoiden till tändspolen så får den extra spänning just under startförsöket.

Sen har jag varit med om att insprutningssystemet inte ville spela om det var för låg spänning på batteriet. Hade en 745 GLE som vägrade starta. Startmotorn tyckte jag snurrade på ganska bra, fast inte ett tick från spridarna. Tyckte spänningen var lite låg, så jag satte dit ett hjälpstartpaket och bilen hoppade igång direkt. Det var en defekt cell i batteriet, visade det sig. Nytt batteri i lådan och sen var det aldrig mer problem med det.

-- K

Det funkade inte att koppla från solenoiden till spolen Vet du något annat som kan vara fel?


Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
#13
tuttis skrev:
Kavli skrev:
tuttis skrev:

Är det inte samma sak som att koppla den spolen till batteriet? är väl alltid ström till solenoiden? hur ska jag koppla det annars? tack för tipset big_smile

Nä, det är inte alltid ström till solenoiden, för då hade startmotorn stått och kvarnat sönder kuggkransen konstant.
Det är bara spänning där just när du vrider på nyckeln. Teorin var att förkopplingsmotståndet på tändspolen alltid är inkopplad, så du får för svag gnista när du krankar motorn. Kopplar du från solenoiden till tändspolen så får den extra spänning just under startförsöket.

Sen har jag varit med om att insprutningssystemet inte ville spela om det var för låg spänning på batteriet. Hade en 745 GLE som vägrade starta. Startmotorn tyckte jag snurrade på ganska bra, fast inte ett tick från spridarna. Tyckte spänningen var lite låg, så jag satte dit ett hjälpstartpaket och bilen hoppade igång direkt. Det var en defekt cell i batteriet, visade det sig. Nytt batteri i lådan och sen var det aldrig mer problem med det.

-- K

Det funkade inte att koppla från solenoiden till spolen Vet du något annat som kan vara fel?

Tickar det i spridarna när du krankar den?

-- K

33 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#14
Kavli skrev:
tuttis skrev:
Kavli skrev:

Nä, det är inte alltid ström till solenoiden, för då hade startmotorn stått och kvarnat sönder kuggkransen konstant.
Det är bara spänning där just när du vrider på nyckeln. Teorin var att förkopplingsmotståndet på tändspolen alltid är inkopplad, så du får för svag gnista när du krankar motorn. Kopplar du från solenoiden till tändspolen så får den extra spänning just under startförsöket.

Sen har jag varit med om att insprutningssystemet inte ville spela om det var för låg spänning på batteriet. Hade en 745 GLE som vägrade starta. Startmotorn tyckte jag snurrade på ganska bra, fast inte ett tick från spridarna. Tyckte spänningen var lite låg, så jag satte dit ett hjälpstartpaket och bilen hoppade igång direkt. Det var en defekt cell i batteriet, visade det sig. Nytt batteri i lådan och sen var det aldrig mer problem med det.

-- K

Det funkade inte att koppla från solenoiden till spolen Vet du något annat som kan vara fel?

Tickar det i spridarna när du krankar den?

-- K

Inte vad jag kan höra iaf :S ska dom inte ticka till i tändläget bara? smile



Sök