Audi a4 2.6 v6 -96 fel på varvtalet, någon ?

Nilsson51
25 februari 2010 · 3 Inlägg

jag undrar vad som är fel på min bil, den typ gasar av sig själv från 1500-2000 varv upp och ner hela tiden, sen när man kör och kopplar sticker den till 3000 varv. kan inte så myket så lita hjälp kanske ?

te_wik Forummoderator
25 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Kolla efter trasiga slangar, låter som den får tjuvluft någonstans.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 februari 2010 · 5 650 Inlägg

kolla de te_wik säger han är kung på audis=D

men du kan ju även kolla så tomgångsventilen "tomgångsmotorn" fungerar som den ska och inte igentäppt med skit vilket kan resultera i att den varvar skumt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
jojje123
11 mars 2010 · 10 Inlägg

har batteriet varit dött eller bortkopplad så försvinner anpassningen på gasspjället.
Detta är ett osäkert kort som vilar i bakhuvet men prova slå på tändningen utan att starta och låt den vara tillslagen ca 30 sekunder. slå från tändningen i ca 2 minuter och prova igen sen. Vissa modeller självkalibrerar sig vid tändningstillslag men jag tror inte det gäller gamla 2.6:or men det kostar inget att prova.
Annars får du åka till nån med vagcom eller orginalverktyg. Gå in på motor (01) o sen anpassning (adaption på vagcom)
Välj kanal 00 o sen spara.
Radera felkoder
sen ska det funka

Detta går inte att göra på  91:or

Faniskogen Skogsfan
11 mars 2010 · 649 Inlägg

Jag har samma problem här med min a3 1.6 -97.

Gasar av sig själv vid tomgång och går sedan riktigt dåligt. Känns helt kraftlös efteråt.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
agadiffen
11 mars 2010 · 739 Inlägg

har haft det bekymmer på min med men det försvann av sig självt lustigt nog

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
fredriq Olika
11 mars 2010 · 907 Inlägg

jojje123 skrev:
har batteriet varit dött eller bortkopplad så försvinner anpassningen på gasspjället.
Detta är ett osäkert kort som vilar i bakhuvet men prova slå på tändningen utan att starta och låt den vara tillslagen ca 30 sekunder. slå från tändningen i ca 2 minuter och prova igen sen. Vissa modeller självkalibrerar sig vid tändningstillslag men jag tror inte det gäller gamla 2.6:or men det kostar inget att prova.
Annars får du åka till nån med vagcom eller orginalverktyg. Gå in på motor (01) o sen anpassning (adaption på vagcom)
Välj kanal 00 o sen spara.
Radera felkoder
sen ska det funka

Detta går inte att göra på  91:or

Bra tips men ABC-motorn har helt mekaniskt gasspjäll och tomgångsmotor så det går inte grundinställa spjället där.

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
11 mars 2010 · 907 Inlägg

Faniskogen skrev:
Jag har samma problem här med min a3 1.6 -97.

Gasar av sig själv vid tomgång och går sedan riktigt dåligt. Känns helt kraftlös efteråt.

Grundinställning och eventuell rengöring av gasspjäll kan lösa dina problem, om inte spjället gett upp.

Mvh
Fredrik
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang