2005
Sök

Opel calibra problem.

Medlem 5280
552 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Tjejen har en opel calibra som bara vill starta ibland.
Nu va det 2 veckor sen senast den krångla o nu är den igång igen. När man vider på nyckeln hör man bara klick klick från ABS. Sen händer inget mer. Den kommer troligen att starta om nån timme igen, För det har den gjort förut. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Startmotorn? Eller har hon nått jobbigt el fel?

2 123 Inlägg
1 oktober 2006
Kollat batteriet ?
Kollat att generatorn laddar som den ska så batteriet får ladning under körning ?
Är startmotorn okej ?
Hur mår tändstiften, tändsystemet och fördelaren ?

VVS-Montör
231 Inlägg
1 oktober 2006
Ett stort tips! Lämna in bilen på opel verkstad! Dom kopplar upp den på data...sen får du veta vad som är fel! Jag hade ett konstigt problem på min astra kombi... motorfläckten la av men fungerade när man sate igång ac... men det kom ingen kyla, samtidigt så la stolvärmen av och backljusenna... fick många konstiga svar vad som var fel, och vad som skulle kollas... den ene trodde det var nåt med ac-kompressorn... den andre trodde allvarligt elfel! Men iallafall så hade ALLA dom fel.... kompressorn till ac funkar utmärkt men läcker gas, det som var fel det var en säkring under huven... så nu är motorlampan släckt! Och bilen är som ny! Så lämna in den på Opel verkstad.... det kan hända att det är ett sånt litet fel bara.... kostar 350kr-500kr lycka till! PM: för vad det var för fel! Lycka till

MVH Kalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

Medlem 5280
552 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
batteriet är nytt. Generatorn funkar bra.
Startmotorn är ett stort frågetecken.
Tändstift nya. tändsystemet och fördelaren vet jag inte men det funkar ju ibland såfall.
Nån trodde att det kunde vara solenoiden.

kung
52 Inlägg
1 oktober 2006
om du inte får någon gnista så gissar jag på tändmodul (sitter på tändspolen i vissa fall) eller hallgivaren i fördelaren (om d sítter en sån där).
men närmsta märkesverksta kan säkert kolla felkoder men d e inte säkert dom ser nåt eftersom den måstre krångla just när dem testar för att det ska ge nåt...eller nåt som e konstant trasigt (verkade ju inte så för din del.

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Solenoiden kan krångla ibland, det blir ganska lätt brända och oxiderade kontaktytor eftersom det går stora strömmar vid start. Ibland kan också tändlåset glappa, jordkabeln/flätan från batteri till kaross kan ha dålig kontakt eller vara trasig. Om du har en multimeter så kan du mäta på solenoidens stift om det kommer spänning dit när det bara klickar.

Om det kommer spänning så är det frågan om hur hög spänningen är i förhållande till spänningen på batteripolerna.

Medlem 5280
552 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
Bytte startmotor nyss.. Nu startar inte bilen alls. fan va trött jag blir på skiten. Nån som vill köpa? 10000. Kom o hämta.

Medlem 5280
552 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
JAAAAAAAA! smile Nu jäklar.
Tog fram min gammla startmotor o kolla lite på den. Alla hade rostat och ärgat. Skrapa o smörjde och putsa. Så nu jäklar funkar bilen. Dumma skoten som säljer dåliga saker till mig. Tack för hjälpen alla!

21 761 Inlägg
3 oktober 2006
Men vad trevligt, det lönar sig ibland att inte ge upp.

Sök