2970
Sök

Motorproblem Golf III

VW-driver
291 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Tjena!

Jag har ett problem med motorn i min Golf III 1.8.

Jag var på väg till Helsingborg då motorn plötsligt inte riktigt orkade uppför en enkel lätt uppförsbacke. Låg i 110 km/h och jag trampade gasen i botten, men bilen saktade ner mer då. Det gick till slut att få upp bilen i ca 110-120 beroende på lutning och om det var plan mark. Men detta har aldrig hänt min Golf innan.

Jag har ganska nyligen monterat ett BMC Sportluftfilter på insugsslangen och direkt började jag fatta misstankar att det var detta som var orsaken. Men jag kollade oljan i motorn, den var under minimisträcket.

Kan detta problem bero på oljan i motorn?

Eller är det sportfiltrets fel?

Har en annan fråga kring motorn också.

Hur går en motortvätt till? Dvs hur ska jag göra?

Räcker det med att dra åt alla knappar och lock?

Vilket rengöringsmedel rekommenderas?

Tacksam för snabba svar då den är en bruksbil.

266 Inlägg
1 oktober 2006
kan vara bränsle filtret som är igensatt!!!

2 652 Inlägg
1 oktober 2006
att bilen gick dåligt beror inte på oljan .

ang motortvätt så är det enkelt . man täcker över all elektronik . sprutar på tex den gröna asfaltsavfettningen som även fungerar till motortvätt . finns på OK Q8

sen är det bara köra på med svamp o lite shampoo

284 Inlägg
1 oktober 2006
täck för elektronik , spec batteriet.. spruta på med jämn yta med avfettning och spola av med högtrycksvätt smile brukar ja göra med min

kung
52 Inlägg
1 oktober 2006
jo spontant när det gäller orkeslösa bilar så kan det vara soppafiltret men oxå brända avgasventiler!! kolla komp för att ta reda på detta.
om du nyligen bytat luftfiltret så kan det vara lmm som inte hinner ställa om styrdatorn, det tar ett tag att lära in det men jag tror det är mycket långsökt, testa med första råden.

VW-driver
291 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
pv-rules skrev:
jo spontant när det gäller orkeslösa bilar så kan det vara soppafiltret men oxå brända avgasventiler!! kolla komp för att ta reda på detta.
om du nyligen bytat luftfiltret så kan det vara lmm som inte hinner ställa om styrdatorn, det tar ett tag att lära in det men jag tror det är mycket långsökt, testa med första råden.

Vad menar du med "lmm"?

Kan vara så att bromsbeläggen ligger för hårt på bromsskivorna. Ska kolla upp detta i helgen. Vill ju ha en Golf som går perfekt.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
3 oktober 2006
lmm = luftmassemätare. den sitter som en klump på insugsslangen med ett kontaktstycke anslutet.

VW-driver
291 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
Bytte tillbaka till originalfiltret, samma sak fortfarande. Då kan det inte vara lmm?

Måste vara bränslefiltret, ska kolla i vilket skick det är.

VW-driver
291 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
pv-rules skrev:

Komp = kompressor? Inte så insatt i mekspråket smile.

Men om det är brända avgasventiler, hur åtgärdar man det? Byter man ut eller vad gör man? Finns på Mekonomen? Kan man göra sånt själv eller är det bara något som verkstäder kan göra? Var sitter avgasventilerna?

Eftersom jag har liten motor blir det inte mkt att göra åt den, bättre att satsa på styling och ljud där, precis som jag håller på med.

Var sitter bränslefiltret?

VW-driver
291 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
Nu har jag kollat med en polare och vi konstaterade att bakom förgasaren fanns det en stor spricka/hål i förgasaren eller något annat. Troligen har den fått tjuvluft, kom precis hem innan den la av helt, ren tur!

Sök