1491
Sök

B234F felkod 1-2-3 även efter byte

Sidledesförare
268 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Grundproblemet handlar egentligen om att motorn inte går att starta, den bara hostar när man harvar på startmotorn. Men nu är jag mer intresserad att luska ut varför jag får felkod 1-2-3, att kylvätsketempgivaren inte svarar. Jag har tillochmed bytt ut den och testat, med samma felkod. Givetvis har jag nollställt och säkerhetskollat så jag fått 1-1-1 mellan försöken, trots detta slutar det alltid med felkod 1-2-3.

Vid inköp av bilen hade motorn ingen kompression på en cylinder, den hade flisat två ventiler. Vid nedmontering la vi märke till att tändstiften och avgasventilerna var vita. Om detta varit anledningen till ventilhaveriet eller följden av ventilhaveriet kan jag inte avgöra. Vad finns det egentligen för komponenter som kan orsaka en motor att gå magert, luftmassemätaren? Kylarvätsketempgivaren bör ju kunna få den att gå magert vid kall uppstart iom. att styrsystemet tror att motorn är het. Någon som varit med om detta förut?
Senast redigerat av Wezzli (21 april 2008)

Man vet aldrig, före man vet

103 Inlägg
21 april 2008
Wezzli skrev:
Jag kollade felkoder på diagnostikenheten och och fick felkoden 1-2-3 vilket tydligen ska betyda att det är något fel på kylarvätskegivaren som sitter i toppen och att den därav går som om motorn vore het.

Om den tempgivaren lurar motorn att den är het, bör inte detta innebära att den får för lite soppa, därav att den tänder till men inte riktigt orkar starta?

Sidledesförare
268 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Kylarvätskegivaren är testbytt och felkoden 1-2-3 var fortfarande kvar även efter jag nollställt och säkerhetskollat så jag fick 1-1-1.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 april 2008
Alltid klurigt med sånna här fel. Men testa om bilen går  på startgas?

Sidledesförare
268 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Ja, ska prova det, hade tillochmed tänkt på det men glömde av det. Vad jag satt och funderade på är varför vi harvat igenom 3-4 batterier på denna bil redan. Kan ha varit mycket lite ström i batterierna men den verkar dra ofattbara mängder ström, på 360:n kan man lämna stereon med slutsteget på en heldag utan att det blir problem att starta ens med choken ur.

Sidledesförare
268 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Jag har nu haft igång motorn och det hade med spridarkontakterna att göra, enklare än man kunnat tro, men fortfarande inte så man såg det. Bilen går mycket bra då den är varm men inte då den är kall, detta förmodligen pga. felkod 1-2-3, men som tidigare nämt hjälpte det inte att byta ut denna. Kommer under morgondagen testa mäta om det går någon spänning fram till den. Någon som har någon aning såhär direkt?

11 Inlägg
24 mars 2010
tja, vet att tråden är gammal men tänkte väcka liv på den igen.. Har en 940 med lh 2.4 elsystem med fk motor, får upp fel kod 1-2-3=Kylvätskans temperatursensorsignal frånvarande eller felaktig  på bränsle och på tändning 2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal felaktig eller frånvarande, alltså samma fel kod på båda. Så här ligger det till när man har givaren i kopplad fast inte i skruvad i motorn så är sprutet från spridarna ganska normalt, men motorn startar inte. När man skruvar in givaren så är sprutet helt åt helvete(kommer typ en liter bensin på några varv på start motorn). har själv klart testat bytt givare men igen händer.. Inga sladdar är av eler nått sånt , så börjar fundera på omm det är nån annan komponet som är trasig? kom med förslag, om ni har några tips tongue

Sök