2163
Sök

Volvo 945 Turbo Problem efter motorbyte!

675 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena, efter lång tids fundering skapar jag en tråd om mitt problem.. Förhoppningsvis finns det kanske nån som kan komma på felet.

Det jag har gjort är: Bytt ifrån En 1994 B230FT Med 530 Topp, M-kam, och Aw-71 Automat-låda Till: 1995 B230FK Med 531 Topp. Vx3-kam och manuell M46 låda. Topp, kam och låda kommer ifrån en 940 GL -91

Symptom: Motorn går igång med ett varv på cirka 500 v/min men dör efter cirka 5 sek. Bilen går inte rent utan som om den går på 3 cylindrar. Turbon blir också snabbt varm!
Har provat att byta spridare, och för att kolla om den tar tjuv luft ifrån eventuell trasig IC kopplade jag turbon direkt till insug. Har även provat att starta utan turbo utan framgång. Fördelaren är också bytt men inte tändkablar. LMM är kollad så det är inte den heller.  Stift är nya.

Skriv gärna vad du tror! Och fråga om det är något mer du undrar. Mvh/Linkan
Senast redigerat av Linkan_740 (16 januari 2010)


Bärs!
3 456 Inlägg
16 januari 2010
#2
Vet att det är olika boxar mellan manuell/automat. Är inte helt hundra på vad som skilljer dom åt däremot...
Hur står tändningen? Blir turbon snabbt varm tycker jag det låter som att förbränningen sker ute i grenröret.

Satt svänghjulet rätt?

öööhm, kolla det till en början...



EDIT: stavat galet
Senast redigerat av Aga_Diff (16 januari 2010)

Garaget.org peakade 2008.

1 915 Inlägg
16 januari 2010
#3
Kan vara något med svänghjulet eller någon givare till det.
Sitter det rätt monterat ? Sitter kamremmen rätt ?

B230FK har original M90 växellåda och dubbla svänghjulet.
Har du M46 låda på nu så har du väl ett enkelt svänghjul ? Isåfall blir det nog strul med givaren till svänghjulet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 januari 2010
#4
prova ta ut felkoder.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

123 Inlägg
16 januari 2010
#5
Linkan_740 skrev:
Tjena, efter lång tids fundering skapar jag en tråd om mitt problem.. Förhoppningsvis finns det kanske nån som kan komma på felet.

Det jag har gjort är: Bytt ifrån En 1994 B230FT Med 530 Topp, M-kam, och Aw-71 Automat-låda Till: 1995 B230FK Med 531 Topp. Vx3-kam och manuell M46 låda. Topp, kam och låda kommer ifrån en 940 GL -91

Symptom: Motorn går igång med ett varv på cirka 500 v/min men dör efter cirka 5 sek. Bilen går inte rent utan som om den går på 3 cylindrar. Turbon blir också snabbt varm!
Har provat att byta spridare, och för att kolla om den tar tjuv luft ifrån eventuell trasig IC kopplade jag turbon direkt till insug. Har även provat att starta utan turbo utan framgång. Fördelaren är också bytt men inte tändkablar. LMM är kollad så det är inte den heller.  Stift är nya.

Skriv gärna vad du tror! Och fråga om det är något mer du undrar. Mvh/Linkan

har du bytt boxarna? har du fel box från en sug motor så går den som en potta skit.

675 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#6
turbo_freak_89 skrev:
Linkan_740 skrev:
Tjena, efter lång tids fundering skapar jag en tråd om mitt problem.. Förhoppningsvis finns det kanske nån som kan komma på felet.

Det jag har gjort är: Bytt ifrån En 1994 B230FT Med 530 Topp, M-kam, och Aw-71 Automat-låda Till: 1995 B230FK Med 531 Topp. Vx3-kam och manuell M46 låda. Topp, kam och låda kommer ifrån en 940 GL -91

Symptom: Motorn går igång med ett varv på cirka 500 v/min men dör efter cirka 5 sek. Bilen går inte rent utan som om den går på 3 cylindrar. Turbon blir också snabbt varm!
Har provat att byta spridare, och för att kolla om den tar tjuv luft ifrån eventuell trasig IC kopplade jag turbon direkt till insug. Har även provat att starta utan turbo utan framgång. Fördelaren är också bytt men inte tändkablar. LMM är kollad så det är inte den heller.  Stift är nya.

Skriv gärna vad du tror! Och fråga om det är något mer du undrar. Mvh/Linkan

har du bytt boxarna? har du fel box från en sug motor så går den som en potta skit.

Alla boxar i den kommer ifrån FT:n så allt är Turbo grejjer.


123 Inlägg
16 januari 2010
#7
Linkan_740 skrev:
turbo_freak_89 skrev:
Linkan_740 skrev:
Tjena, efter lång tids fundering skapar jag en tråd om mitt problem.. Förhoppningsvis finns det kanske nån som kan komma på felet.

Det jag har gjort är: Bytt ifrån En 1994 B230FT Med 530 Topp, M-kam, och Aw-71 Automat-låda Till: 1995 B230FK Med 531 Topp. Vx3-kam och manuell M46 låda. Topp, kam och låda kommer ifrån en 940 GL -91

Symptom: Motorn går igång med ett varv på cirka 500 v/min men dör efter cirka 5 sek. Bilen går inte rent utan som om den går på 3 cylindrar. Turbon blir också snabbt varm!
Har provat att byta spridare, och för att kolla om den tar tjuv luft ifrån eventuell trasig IC kopplade jag turbon direkt till insug. Har även provat att starta utan turbo utan framgång. Fördelaren är också bytt men inte tändkablar. LMM är kollad så det är inte den heller.  Stift är nya.

Skriv gärna vad du tror! Och fråga om det är något mer du undrar. Mvh/Linkan

har du bytt boxarna? har du fel box från en sug motor så går den som en potta skit.

Alla boxar i den kommer ifrån FT:n så allt är Turbo grejjer.

har du några felkoder? va har du för styrsystem? kopplat allt rätt i systemet?

675 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#8
turbo_freak_89 skrev:
Linkan_740 skrev:
turbo_freak_89 skrev:

har du bytt boxarna? har du fel box från en sug motor så går den som en potta skit.

Alla boxar i den kommer ifrån FT:n så allt är Turbo grejjer.

har du några felkoder? va har du för styrsystem? kopplat allt rätt i systemet?

Gjorde en felsökning och den visade att tomgångsmotorn är kass, så jag ska flytta över den ifrån den gamla motorn till den nya o se om den funkar.


123 Inlägg
16 januari 2010
#9
Linkan_740 skrev:
turbo_freak_89 skrev:
Linkan_740 skrev:

Alla boxar i den kommer ifrån FT:n så allt är Turbo grejjer.

har du några felkoder? va har du för styrsystem? kopplat allt rätt i systemet?

Gjorde en felsökning och den visade att tomgångsmotorn är kass, så jag ska flytta över den ifrån den gamla motorn till den nya o se om den funkar.

se där ja.. ara att pröva den ya.. hoppas de fixar sig.

1 Inlägg
16 januari 2010
#10
Louksor skrev:
Kan vara något med svänghjulet eller någon givare till det.
Sitter det rätt monterat ? Sitter kamremmen rätt ?

B230FK har original M90 växellåda och dubbla svänghjulet.
Har du M46 låda på nu så har du väl ett enkelt svänghjul ? Isåfall blir det nog strul med givaren till svänghjulet.

Det satt M46 på dom gamla 940turbo bilarna så de är inge konstigt.

60-2 är indelningnen på svänghjulet till givaren, vare sej du har automatlådan eller vanligt svänghjul.

1 915 Inlägg
16 januari 2010
#11
och ?
Ingen som pratat om skillnaden mellan vanligt svänghjul och automat..

Självklart inget konstigt med M46 osv.
Men vad jag vet så är det inte samma svänghjul till M46 och M90(Dubbelmassasvänghjul)
Den "nya" motorn som TS har i bilen nu är B230fk -95 och den bör ha haft M90 växellåda original, men sitter en M46 -91 istället.

Så var ju om det ev var olika givare till de svänghjulen, isåfall måste han ha rätt givare, om motorn ska gå bra.


Us90anjo skrev:
Louksor skrev:
Kan vara något med svänghjulet eller någon givare till det.
Sitter det rätt monterat ? Sitter kamremmen rätt ?

B230FK har original M90 växellåda och dubbla svänghjulet.
Har du M46 låda på nu så har du väl ett enkelt svänghjul ? Isåfall blir det nog strul med givaren till svänghjulet.

Det satt M46 på dom gamla 940turbo bilarna så de är inge konstigt.

60-2 är indelningnen på svänghjulet till givaren, vare sej du har automatlådan eller vanligt svänghjul.
Senast redigerat av Louksor (16 januari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

675 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#12
turbo_freak_89 skrev:
Linkan_740 skrev:
turbo_freak_89 skrev:

har du några felkoder? va har du för styrsystem? kopplat allt rätt i systemet?

Gjorde en felsökning och den visade att tomgångsmotorn är kass, så jag ska flytta över den ifrån den gamla motorn till den nya o se om den funkar.

se där ja.. ara att pröva den ya.. hoppas de fixar sig.

Var inte det felet sad Nu visar dock felkoderna att det är inget fel på motorn, men den går som en påse nötter...


Pan
17 januari 2010
#13
Louksor skrev:
och ?
Ingen som pratat om skillnaden mellan vanligt svänghjul och automat..

Självklart inget konstigt med M46 osv.
Men vad jag vet så är det inte samma svänghjul till M46 och M90(Dubbelmassasvänghjul)
Den "nya" motorn som TS har i bilen nu är B230fk -95 och den bör ha haft M90 växellåda original, men sitter en M46 -91 istället.

Så var ju om det ev var olika givare till de svänghjulen, isåfall måste han ha rätt givare, om motorn ska gå bra.


Us90anjo skrev:
Louksor skrev:
Kan vara något med svänghjulet eller någon givare till det.
Sitter det rätt monterat ? Sitter kamremmen rätt ?

B230FK har original M90 växellåda och dubbla svänghjulet.
Har du M46 låda på nu så har du väl ett enkelt svänghjul ? Isåfall blir det nog strul med givaren till svänghjulet.

Det satt M46 på dom gamla 940turbo bilarna så de är inge konstigt.

60-2 är indelningnen på svänghjulet till givaren, vare sej du har automatlådan eller vanligt svänghjul.


Ska vara samma hålbild i svänghjulen smile

123 Inlägg
18 januari 2010
#14
de låter so mdu får ta en utslutningsmetod. prova å byt en del först å se om den går bättre smile
är du säker på att allt är bra inom tändväg?
boxarna är hellt okej? dom funka felfritt i förra bilen?
kolla kablage.
kolla om du har kopplat fel kabel på knackgivaren. sitter 2st lika kontaktstycken där. prova å sätt i de andra.

675 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#15
turbo_freak_89 skrev:
de låter so mdu får ta en utslutningsmetod. prova å byt en del först å se om den går bättre smile
är du säker på att allt är bra inom tändväg?
boxarna är hellt okej? dom funka felfritt i förra bilen?
kolla kablage.
kolla om du har kopplat fel kabel på knackgivaren. sitter 2st lika kontaktstycken där. prova å sätt i de andra.

Jodå allt funkade klockrent. La upp en video på hur den går: 
http://www.garaget.org/video/nndj4umha21k
Ska till skroten och köpa ny svänhjulsgivare och byta den och se om det är den smile


140 Inlägg
25 mars 2010
#16
är nyfiken på hur det gick med allting, och sen även fråga hur du gjorde för att lossa skruven som håller motor och låda där som downpipen blir ivägen? har nämligen problem med att dela motorn och lådan där och den översta till startmotorn:/


Sök