2760
Sök

Volvo 740 - Nybytt v-pump, värmemätaren går till rött?

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Hej

Jag har precis bytt min vattenpump på min Volvo 740 med b23.
Men nu när jag är ute och kör så går min temperaturmätare upp till max efter ett tag.. Har känt på slangarna och i vattenbehållaren, och vattnet blir varmt.. Vad kan det vara för fel? Sladden till själva tempen är lite skavd, kan det vara fel på den? Tycker det låter konstigt i och med att den går till arbetstemp först..

Hoppas ni med mer erfarenhet än jag kan komma med förslag på vad felet kan vara..
Tack på förhand!
Hampe
Senast redigerat av lhc93 (30 mars 2010)

patrik89
30 mars 2010
Klart att vatten slangarna är varma när man har kört med bilen. Men frågan är om din bil kokar eller är det bara mätaren som går till max medans vattnet är 90C? Kan vara givaren som du nämner eller sladden, ja(sitter i toppen, under insuget närmast kylarn). Eller så kan det vara termostaten som är kass om din bil kokar
Senast redigerat av patrik89 (30 mars 2010)

5 198 Inlägg
30 mars 2010
Byt termostat..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 mars 2010
luftat?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Smålänning
7 887 Inlägg
30 mars 2010
Om givarens kabel går emot jord visar mätaren max...

Men jag skulle börjat med att spola systemet, byta termostat, fylla på 50/50 och lufta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
patrik89 skrev:
Klart att vatten slangarna är varma när man har kört med bilen. Men frågan är om din bil kokar eller är det bara mätaren som går till max medans vattnet är 90C? Kan vara givaren som du nämner eller sladden, ja(sitter i toppen, under insuget närmast kylarn). Eller så kan det vara termostaten som är kass om din bil kokar

Bilen kokar inte, och vattnet är inte jättevarmt.. Motorn och kylaren känns inte heller särskilt varm..

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
luftat?

Hur länge ska man göra det? jag har kanske gjort det i en minut eller så..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 mars 2010
lhc93 skrev:
NITROUS skrev:
luftat?

till luften är borta förslagsvis

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:

Men jag skulle börjat med att spola systemet, byta termostat, fylla på 50/50 och lufta.

ok, men går den till max direkt då eller så som min gör? jag tror jag tog i 70-30 kanske.. Måste man ha 50-50? Sorry om det är en dum fråga, man är inte jätte bra på motorer än tyvärr tongue

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
lhc93 skrev:
NITROUS skrev:
luftat?

till luften är borta förslagsvis

Sant, ska prova det, tack

5 198 Inlägg
30 mars 2010
du skall inte ha mera än 50% glokyl...tror 55-60% glykol har optimal köldgräns
Senast redigerat av gamlingen (30 mars 2010)

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
du skall inte ha mera än 50% glokyl...tror 55-60% glykol har optimal köldgräns

Oj, sorry, det var jag som var otydlig.. jag har 70% vatten och 30% glykol, ca.

Smålänning
7 887 Inlägg
30 mars 2010
lhc93 skrev:
twin_cam skrev:

ok, men går den till max direkt då eller så som min gör? jag tror jag tog i 70-30 kanske.. Måste man ha 50-50? Sorry om det är en dum fråga, man är inte jätte bra på motorer än tyvärr tongue

Japp. Om givarens kabel går emot jord så flyger mätarn upp i topp så fort du vrider om nyckeln.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
lhc93 skrev:
twin_cam skrev:

Japp. Om givarens kabel går emot jord så flyger mätarn upp i topp så fort du vrider om nyckeln.

Ok, ne min stiger sakta medens jag kör.. sad

689 Inlägg
30 mars 2010
Har du luftat RÄTT?
På med full värme i kupén
Stäng av kupéfläkten
Stå och varva tills tempen går upp, fyll på glykol när de försvinner i exp-kärlet
Brukar få stå i 10-15min

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Bagarn skrev:
Har du luftat RÄTT?
På med full värme i kupén
Stäng av kupéfläkten
Stå och varva tills tempen går upp, fyll på glykol när de försvinner i exp-kärlet
Brukar få stå i 10-15min

Ne, det har jag inte gjort.. Varva tills tempen går upp, SEN häll i glykol? Hehe, och vart sitter expansionskärlet? tongue

Tack som fan big_smile

patrik89
30 mars 2010
expansionskärlet är där du fyller på vatten/glykol.

9 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
patrik89 skrev:
expansionskärlet är där du fyller på vatten/glykol.

ok ok tack smile Ska gå ut och prova nu (=

Sök