29 mars 2010
Trådstartare
Hej!
Råkade ut för ett problem häromdagen då Sid-displayen varnade för att kylarvattnet var slut. Jag körde då i ca 1 mil för att komma fram dit jag var påväg. Jag tänkte att detta inte va speciellt konstigt då det alltid gått åt lite kylarvatten och att jag trott någon slang läckt. Detta för att det alltid är blött på motorn (ungefär vid grenröret).
När jag stannade bilen stod fläkten på högvarv, vilket den aldrig gjort tidigare. Jag öppnade huven och allt kylarvatten var borta. Det va till och med tomt i slangarna vilket man kunde känna på de grövre. Motorn va varm som fan och bilen rökte en del. Jag kollade oljestickan och konstaterade att det inte bara kunde vara olja i motorn, isåfall jävligt tunn. Däremot var det svart färg på den men konsistens som vatten.
Jag har förhoppningar om att problemet inte är toppen vilket det troligast är...
För ett tag sedan hällde jag i någon tätning i kylarvätskebehållaren för att göra kanalerna täta eftersom jag visste att det någonstans läckte då det varit blött konstant vid grenrören(typ). Det som jag hälde i (vad fan det heter) var som vatten och jag tänkte inte mer på det.. Men allt nästan runnit ner i behållaren rann det ner stora klumpar, som gegga. Jag slutade givetvis hälla ner mer på en gång. Men dum som man är tömde man inte skiten utan har kört med detta.
Det kan inte vara så att detta kanske har täppt till i kylarsystemet och lett till att packningen har gett sig?
Jag kan också tillägga att bilen nu i vintras blivit något svårstartad även då den är varm, inte detsamma som tidigare.
Vad tror ni att felet kan vara och varför?
mvh
Ack vet jag förgasarmotorer!