Motorproblem A4 1.8t 97 går på 3 cylindrar

ttompa
23 februari 2010 · 78 Inlägg

Hej, idag när jag skulle köra fram min audi ur en snöhög så började de med att bilen hade väldigt låg tomgång och gasade man så började de vina lite från motorn och de kom väldigt mörka avgaser (brunsvarta)
så jag stängde av bilen och starta igen. då upptäckte jag att bilen gick på 3 cylindrar.

Bilen i fråga har stått i stort sett oanvänd nått år efter att jag upptäckt att tankventilationen är igentäppt så de blir vaccum i tanken...
Kan de ha nått me turbon att göra eller någon rem kanske?
Någon som har varit med om liknande eller som kan ha några spekulationer?

//Tommy

Slinequattro
28 februari 2010 · 8 Inlägg

De kan vara en tändspole... har ju en per cylinder.

Rock-Star
28 februari 2010 · 2 982 Inlägg

slime har rätt!

Koop
28 februari 2010 · 1 867 Inlägg

Det är vanligt att spolarna dör på dom där, som tur är kostar inte en ny en förmögenhet på mekonomen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Ravi Tekniker
1 mars 2010 · 624 Inlägg

låter bekant håller med de andra

P_sson
2 mars 2010 · 5 Inlägg

Jag hade precis samma problem på min. Det var tändmodulen som var felet.

ttompa
2 mars 2010 · 78 Inlägg

okey.. funderade nästan på att de var de felet... tack så mycket...

jojje123
11 mars 2010 · 10 Inlägg

koppla loss spolarna en och en för att se vilken cylinder felet ligger i. skifta med en annan spole o se om felet fllyttar sig. På en 97:a med AEB-motor är det ganska ovanligt att det är fel på spolarna men prova detta först.
Det vanligaste på dom är annars tändförstärkaren/tändmodulen som sitter på luftburkens ovansida med kontakt in på ena sidan och ut på andra sidan. tror den ena är 5-polig och den andra 7 polig. Kanske inte exakt men nåt sånt iallafall.

ttompa
1 april 2010 · 78 Inlägg

Hej igen... nu har felet blivit ännu större, nu tänder den inte på nån cylinder.. har stått sen jag fick problemet med att den gick på 3 och idag när jag skulle testa startar den inte alls... motorn snurrar men händer ingenting me tändningen... Va kan vara fel... skicka i 10 liter ny soppa i den för att se om de vart nån skillnad men inte nå hände... är ganska less på bilen nu men jag vill ju inte skrota en sån fin bil...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang