4210
Sök

Ojämn bromsverkan samt för hög CO-halt vid tomgång, Saab 900 -85

1 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
Jag har fått ombesiktning för ovanstående fel och undrar om det är värt att behålla bilen? Det diffade med 40 % på bakhjulen och CO-halten låg strax över gränsvärdet.

Jag är hopplöst dålig med bilar och måste lämna in den - är det värt det? Förutom detta är bilen i gott skick.

gruvarbetare
152 Inlägg
10 oktober 2006
MortimerB skrev:
Jag har fått ombesiktning för ovanstående fel och undrar om det är värt att behålla bilen? Det diffade med 40 % på bakhjulen och CO-halten låg strax över gränsvärdet.

Jag är hopplöst dålig med bilar och måste lämna in den - är det värt det? Förutom detta är bilen i gott skick.

har du handbromsen bak vet jag inte hur du ordnar det men annars är luftning bra botemedel.
CO är enkelt att ställa in! tror det är 3,5 mm insex nyckel som du justerar motsol på co skruven på bränslehuvudet ett halvt varv(bredvid stora gummibäljen o bränslerören) litet hål med en blå plugg i oftast...motsols mindre CO ..
/steffe

5 710 Inlägg
10 oktober 2006
Ganska enkel sak för en verkstad, bromsarna kan vara en "motionssak" dvs att kolven/arna delvis har fastnat och behöver tryckas ut/smörjas.
Något dyrare kan det ju bli om skivor/belägg måste bytas och dyrast blir det om även oken får stryka med.
Co halten är nog bara en justersak på antingen förgasaren eller bränslehuvudet om det nu inte är en turbo 16V?

Kolla med en mindre verkstad, de kan säkert ge dig ett kostnadsförslag.
Du har inga polare som mekar? nån i släkten, på jobbet?

MVH Jonas
..............

Sök